Midsona Danmark A/S

URTEKRAM GÅR TIL ANGREB PÅ MADSPILD I KØKKENSKABENE

Hos Urtekram banker vores hjerter for økologi og bæredygtighed – og derfor står madspild også højt på vores agenda. Heldigvis er der de seneste år sket meget og flere og flere har i dag fokus på, at varerne i køleskabet ender på middagsbordet frem for i skraldespanden.

Men hvad med alt den mad, vi har stående i køkkenskabene?

I dag mærkes alle fødevarer med enten en udløbsdato eller en bedst før dato, men mange kolonialvarer kan faktisk holde sig langt længere end bedst før datoen signalerer. Der skal dog et vist mod eller fødevarekendskab til, før en forbruger vælger at bruge en vare, der har overskredet bedst før datoen.

Det problem vil vi hos Urtekram gerne være med til at gøre noget ved.
Vi er derfor gået i gang med at vurdere alle vores Urtekram varer med henblik på at udvælge produkter, der stadig er spiselige efter bedst før datoen. Det gælder bl.a. for bønner, linser, ris, pasta, krydderier og andre tørre fødevarer. For disse produkter går vi i gang med at ændre teksten fra ”bedst før” til ”bedst før, ofte god efter” på vores emballager.

”Med >bedst før, ofte god efter< ønsker Urtekram at bidrage til den øgede fokus på at reducere madspild – ikke bare i køleskabene men også i køkkenskabene” udtaler Adm. direktør Peter Overgaard og fortsætter ”Mange af vores gode økologiske produkter kan sagtens spises efter bedst før datoen f.eks. vores tørrede bælgfrugter, som samtidig er ideelle når man vil reducere sit kødforbrug og erstatte med vegetabilsk protein. Med den nye mærkning håber vi at være med til at minimere madspild – også i køkkenskabene."

Nyt mærkningsinitiativ

53% af alt madspild sker hos forbrugerne pga. mange ikke ved, hvad ”bedst før” reelt betyder. Derfor har madspildsappen Too Good To Go initieret det nye mærkningsinitiativ ”bedst før, ofte god efter” sammen med en række fødevare- og drikkevirksomheder.

For mere information kontakt Marketing Manager, Marian Lundholm.

Marian.Lundholm@midsona.dk

For mere information kontakt Marketing Manager, Marian Lundholm
Marian.Lundholm@midsona.dk

Adm. direktør Peter Overgaard

Information om Midsona Danmark A/S

Midsona Danmark A/S
Klostermarken 20
9550 Mariager

Urtekram blev grundlagt i København i 1972. Virksomheden Urtekram ligger i dag i det nordjyske og naturskønne Mariager. Siden 2015 har virksomheden været ejet af Midsona AB i Malmø. Midsonas mission er at hjælpe alle med at få et sundere hverdagsliv.

Under varemærkerne URTEKRAM® og nutana® markedsfører Urtekram økologiske fødevarer i kolonial- og frostkategorien, økologisk certificerede plejeprodukter samt produkter, der er rettet mod veganere, vegetarer og personer med allergi inkl. laktose- og glutenfri produkter.

Derudover markedsfører Midsona Danmark varemærker som Friggs® og Anjo®. Endvidere distribuerer Midsona Danmark produkter fra en række kendte varemærker, for eksempel: Biotta®, Bioforce, RiceDream®, og Rigoni di Asiago®.
Vores produkter sælges i mere end 36 lande: I Skandinavien, hele EU og Rusland, Mellemøsten, Asien og Nordamerika. Størstedelen af vores eksport af økologiske fødevarer er til de skandinaviske lande og eksporten derudover er vores økologisk certificerede plejeprodukter.