URTEKRAM body care produkter skifter til plantebaserede emballager lavet af sukkerrør

Hos Urtekram har økologi været en hjertesag siden 1972, hvor virksomheden blev stiftet. Hensynet til miljøet har altid vejet højt, og derfor skifter Urtekram nu til plantebaserede emballager. I løbet af 2019 vil mere end 85 % af Urtekram body care sortiment komme i plantebaserede flasker og tuber. Det betyder mindre brug af konventionel plastik og mere omtanke for miljøet.

Hensyn til miljøet med plantebaseret plastik

”Hos Urtekram behandler vi miljøet med omtanke, og det gør vi ud fra en helhedsbetragtning, som omfatter alt fra fremstilling til affaldssortering,” fortæller Brand Manager hos Urtekram, Sofia Ganer. For eksempel er alt pap og papir, som Urtekram anvender FSC-certificeret, og størstedelen af alle tryksager er ligeledes 100% bæredygtige. I 2019 tager Urtekram endnu et skridt mod at blive mere miljøvenlige, når deres body care produkter skifter til plantebaserede emballager.

Den omvendte drivhuseffekt

”Førhen blev vores body care emballager fremstillet af mineralsk olie, men det har vi i lang tid haft et stort ønske om at ændre”, udtaler Urtekram Brand Manager, Sofia Ganer, og tilføjer: ”derfor udskifter vi nu løbende vores body care plastemballager med plantebaserede flasker og tuber fremstillet af sukkerrør”. Det betyder, at mere end 85 % af Urtekram body care sortiment i løbet af 2019 vil være i plantebaserede emballager fremstillet af sukkerrør.

”Alle vores plantebaserede emballager bliver produceret af sukkerrørsaffald fra fødevareindustrien. I stedet for at udlede CO2 og dermed belaste miljøet, er produktionen af sukkerrør med til at nedsætte mængden af CO2”, forklarer Sofia Ganer og tilføjer: ”Et ton sukkerrør optager to tons CO2 fra luften. Det kalder vi den omvendte drivhuseffekt, og det er det bæredygtige alternativ til konventionel plastik”. De nye flasker og tuber er lavet af polyethylen (PE) og er af samme gode og holdbare kvalitet som de eksisterende.

Faktaboks om fremstilling af plantebaseret emballage:

Fra sukkerrør til plantebaseret plastik

Alle Urtekram plantebaserede emballager bliver produceret af sukkerrør, som stammer fra sukkerrørsaffald fra fødevareindustrien. Det gode ved at anvende sukkerrør er, at det er en fornyelig ressource, som optager CO2 fra atmosfæren. Efter høsten presses saften af sukkerrørene til fødevareproduktion. Den faste del, som bliver tilbage, kan man ikke lave sukker af. Denne masse kan man i stedet fremstille alkohol af. Det er alkoholen, der er udgangspunktet i fremstillingen af Urtekrams sukkerrørsplast. På denne måde anvendes en fornyelig ressource og affaldsfraktionen nyttiggøres. I stedet for at udlede CO2 og dermed belaste miljøet, er produktionen af sukkerrør med til at nedsætte mængden af CO2 i atmosfæren. Det er den omvendte drivhuseffekt.

Faktaboks om Urtekram og deres økologisk certificerede body care produkter:

Økologi helt tæt på kroppen

Økologi har været en hjertesag for Urtekram lige siden 1972 – en hjertesag, der den dag i dag bliver ved med at tage hensyn til miljøet, naturen og dyrene. Alle Urtekram body care produkter er økologisk certificerede i henhold til COSMOS standard. Det betyder, at de er fremstillet uden parabener, syntetiske konserveringsmidler og silikone. Produkterne er også veganske og Cruelty free, og alle ingredienser er nøje udvalgt og med 100 % naturlig oprindelse.

Spørgsmål til Urtekram?

Læs mere om de nye emballager på www.go-plantbased.dk. Yderligere information kan fås ved henvendelse til Brand Manager Sofia Ganer på telefon 41731385 eller på mail sofia.ganer@midsona.dk

Urtekram Brand Video
Videokanal

Spørgsmål til Urtekram?

Information om Midsona Danmark A/S

Midsona Danmark A/S
Klostermarken 20
9550 Mariager

Urtekram blev grundlagt i København i 1972. Virksomheden Urtekram ligger i dag i det nordjyske og naturskønne Mariager. Siden 2015 har virksomheden været ejet af Midsona AB i Malmø. Midsonas mission er at hjælpe alle med at få et sundere hverdagsliv.

Under varemærkerne URTEKRAM® og nutana® markedsfører Urtekram økologiske fødevarer i kolonial- og frostkategorien, økologisk certificerede plejeprodukter samt produkter, der er rettet mod veganere, vegetarer og personer med allergi inkl. laktose- og glutenfri produkter.

Derudover markedsfører Midsona Danmark varemærker som Friggs® og Anjo®. Endvidere distribuerer Midsona Danmark produkter fra en række kendte varemærker, for eksempel: Biotta®, Bioforce, RiceDream®, og Rigoni di Asiago®.

Vores produkter sælges i mere end 36 lande: I Skandinavien, hele EU og Rusland, Mellemøsten, Asien og Nordamerika. Størstedelen af vores eksport af økologiske fødevarer er til de skandinaviske lande og eksporten derudover er vores økologisk certificerede plejeprodukter.

Følg pressemeddelelser fra Midsona Danmark A/S

Flere pressemeddelelser fra Midsona Danmark A/S