UNICEF Prisen 2022 går til Grønlands Børnerettighedsinstitution MIO

UNICEF Prisen går i år til den grønlandske Børnerettighedsinstitution MIO, der modtager hæderen for deres ihærdige arbejde for at sætte børns vilkår på dagsordenen i Grønland.

Børnetalsmand, Aviâja Egede Lynge (t.v.), modtager UNICEF prisen på vegne af børnerettighedsinstitutionen MIO.

I 10 år har børnerettighedsinstitutionen MIO arbejdet for at udbrede kendskabet til FN’s Børnekonvention i Grønland. Gennem konkrete initiativer har MIO været med til at sætte ord på børn og unges virkelighed i Grønland og lært dem, at det er deres ret at blive inddraget i alle beslutninger, der vedrører deres liv.

UNICEF Prisen 2022 går altså til en aktør, der gennem mange år har været med til at gøre en forskel, understreger Jesper Lok, forperson i UNICEF Danmarks bestyrelse.

”MIOs arbejde har gjort en konkret forskel for rigtig mange børn og unge i Grønland. I har givet børn og unge en stemme – og I har lært dem, at deres mening er lige så vigtig som de voksnes. Som bestyrelse synes vi, at det fortjener at blive hædret,” siger Jesper Lok:

Aviâja Egede Lynge har som Børnetalsmand repræsenteret MIO siden 2015. Hun er glad og stolt over prisen:

”Det rører mig, at det er en pris fra UNICEF, fordi vi arbejder for samme formål. Det er meget overraskende og meget stort. Det er vigtigt, at vi anerkender hinanden, og det viser denne pris,” siger Aviâja Egede Lynge.

Også Maliina Abelsen, programchef for UNICEF i Grønland, glæder sig over valget af årets prismodtager:

”MIO har i den grad været med til at sætte fokus på børns forhold og rettigheder i Grønland. I formår igen og igen at gøre opmærksom på vigtigheden af børns rettigheder og levere indsatser, der er solide og aktuelle – og som henvender sig til både børn, unge, voksne og institutioner,” siger Maliina Abelsen i motivationen.

Maliina Abelsen roser desuden MIO for at inddrage børnene og de unge – også når emnerne er svære. En tilgang hun beskriver som både modig og imponerende.

Ekstraordinær indsats
UNICEF Danmarks bestyrelse uddeler hvert år UNICEF-prisen til en person, en organisation eller en virksomhed, der gennem en årrække har ydet en ekstraordinær indsats for børn i Danmark eller internationalt.

UNICEF-Prisen er tidligere blevet overrakt til Per Schultz Jørgensen for at vie sit arbejdsliv til børns ret til omsorg og deltagelse, til DR Ultra for deres nyhedsformidling til børn, og senest til Fridays for Future for deres arbejde med at sikre børn og unge en stemme klimadebatten.

Svanemærkede julekort og julesanghæfter fra StineStregen x UNICEF – nye juleprodukter til fordel for arbejdet for alle verdens børn9.12.2022 08:17:12 CET | Pressemeddelelse

Produktnyt 09.12.2022: Årets fineste og mest finurlige julekort og julesanghæfter findes i år på UNICEFs webshop. For i år samarbejder verdens største børneorganisation med den danske illustrator StineStregen om otte motiver, der får smilet frem og varmer hjertet. De otte motiver findes både som julekort og julesanghæfter, der alle er svanemærkede og produceret med miljøet for øje, og hvor alt overskud går til UNICEFs arbejde for verdens mest udsatte børn.

En ny vandflaske til gavn for dig, vores planet og alle verdens børn7.12.2022 14:28:58 CET | Pressemeddelelse

Produktnyt 07.12.2022: Danske AYA&IDA, der producerer bæredygtige og genanvendelige drikkeflasker, termokopper mm., lancerer nu en ny smuk drikkeflaske i samarbejde med verdens største børneorganisation UNICEF. Danske forbrugere kan nu købe drikkedunken, produceret i førsteklasses fødevaregodkendt rustfrit stål, der ikke blot er produceret med øje for vores planet - den bidrager også til arbejdet for verdens mest udsatte børn.