UNICEF: Niårs-dagen for krigen i Syrien markerer 5.000 mistede børneliv

Ni års krig har haft ufattelige konsekvenser for Syrien børn. Et barn bliver dræbt hver tiende time i Syrien. Fire ud af fem børn har brug for hjælp – en hjælp der nytter. Med danskernes støtte, nåede vi sidste år tusindvis af syriske børn.

Mens Danmark kæmper mod spredningen af Corona-virus, fortsætter krigen i Syrien på niende år. En krig der især rammer de syriske børn uretfærdigt hårdt. Over 5.000 børn har mistet livet. I 2019 blev næsten 900 børn dræbt. I de sidste tre måneder alene, har volden i det nordvestlige Syrien fordrevet mere end en halv million børn – det højeste antal siden krigen begyndte i 2011.

”Det er forfærdeligt store tal, og for det enkelte barn har krigen frygtelige konsekvenser - hvis de overlever. Vi må samtidig sige, at vi fra UNICEF side kan se det samfundssind, vores statsminister taler om i disse dage. For med danskernes hjælp, hjælper vi hvert år tusindvis af syriske børn,” siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF.

Næsten seks millioner syriske børn kender ikke til et liv uden krig - en million er født ind i et liv som flygtning. ”Det er svært at forestille sig, de forhold mange syriske børn er født ind i. Mange af dem er født under krigen, de har aldrig gået i skole, de kender ikke til et liv med de rettigheder de egentlig har krav på – skolegang, lægehjælp, rent vand, beskyttelse og uddannelse. Og det er nogle af de ting, vi i UNICEF forsøger at levere,” siger Karen Hækkerup.

Halvdelen af sundhedsfaciliteterne er ikke brugbare. To ud af fem skoler lukkede. Næsten 1.000 uddannelses og sundhedsfaciliteter har været udsat for angreb.

De børn der er tilbage, mangler basale ting. Næsten tre millioner går ikke i skole. Mange børn har aldrig været i skole, nogle har misset ni års skolegang. Det er nærmest umuligt for disse børn at indhente det tabte. ”Det er simpelthen ikke rimeligt, at de syriske børn bliver efterladt i den her situation,” siger Karen Hækkerup.

Kun pga. en heroisk indsats fra nødhjælpsorganisationer har næsten fem millioner syriske børn fået adgang til uddannelse. Med hjælp fra vores samarbejdspartnere og de tusindvis af danskere, der støtter vores arbejde, har UNICEFs svar på kaldet om hjælp fra syriske børn, været et af de største i vores historie.

· I 2019 blev over tre millioner syriske børn vaccineret

· Over en million børn modtog psykosocial støtte og hjælp.

· Næsten tre millioner børn fik adgang til en form for uddannelse.

· I Syrien og nabolandene Jordan, Libanon og Irak fik over fem millioner mennesker adgang til rent vand.

· Næsten to millioner mennesker fik adgang til badeanstalter og andre hygiejnefremmende faciliteter – et vigtigt værktøj i kampen mod sygdomme.

Men der er lang vej endnu. Vi mangler lige nu 680 millioner dollars, for at kunne hjælpe alle de syriske børn, der desperat har brug for hjælp. Det er et kald om hjælp, som vi skal svare.

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk