UNICEF lancerer podcast med Maria Jencel om ligestilling

På torsdag udkommer podcasten De Usynlige Kvinders Klub af Maria Jencel. Sammen med gæster som Astrid Haug, Oh Land og Emma Holten dykker den populære radiovært i seks afsnit ned i, hvordan verden er indrettet til mænd.

Håndkøbsmedicin er doseret efter størrelsen på en gennemsnitlig mand, ligesom mobiltelefoner er designet til store mandehænder, og stemmestyrede tjenester ikke hører efter, hvis du er kvinde.

Sådan lyder et par af eksemplerne på, hvordan kvinder er blevet gjort usynlige i indretningen af vores samfund. Alle stammer de fra bestselleren Usynlige Kvinder af den britiske forfatter og feministiske aktivist Caroline Criado Perez, og det er hendes studier, en ny podcast med Maria Jencel i værtsrollen, tager afsæt i.

”Jeg er megastolt af De Usynlige Kvinders Klub, som er blevet en både spændende, vigtig, sjov og absolut lytteværdig podcast. Min drøm er, at vi alle bliver mere bevidste om de udfordringer og den uretfærdighed kvinder både herhjemme og ude i verden stadigvæk står overfor. Men allervigtigst - hvad vi kan gøre ved det. Jeg har selv fået flere åbenbaringer under optagelserne, og er blevet inspireret til, hvad jeg og vi kan gøre, og jeg håber, at det samme vil gælde for lytterne – som der forhåbentlig bliver mange af,” siger Maria Jencel.

Podcasten er produceret i samarbejde med UNICEF Danmark ud fra devisen, at taler vi ikke om de fortsatte ligestillingsproblemer i et land som Danmark, hvordan skal vi så tale kvinders sag i resten af verden?

”I UNICEF bliver vi hver dag konfronteret med de konsekvenser, ulighed mellem køn har for piger og kvinders tryghed, sundhed og mulighed for at skabe sig en god fremtid. De Usynlige Kvinders Klub er med til at understrege, at ulighed ikke kun er noget, vi ser på fjerne breddegrader, det kommer også til udtryk i for eksempel statistikker om færdselsuheld og overgreb herhjemme. Og det, synes vi, er vigtigt at tale højt om, så vi med autoritet kan tage ud i verden og fortsætte vores vigtige arbejde for børn og kvinders rettigheder,” siger Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark.

På verdensplan bruger piger 54 pct. mere tid på ulønnet arbejde i hjemmet end drenge. Og næsten dobbelt så mange piger som drenge i alderen 15-19 år går ikke i skole eller på arbejde. UNICEF arbejder aktivt for at mindske den ulighed ude i verden. Blandt andet ved at kæmpe for pigers ret til skolegang, sørge for ordentlige hygiejneforhold til menstruerende og ved at hjælpe lokalsamfund med at omdefinere kønsstereotyper og rykke ved magtrelationen mellem mænd og kvinder.

I hvert afsnit inviterer Maria Jencel en gæst i studiet, og sammen belyser de skævhederne, endevender uretfærdigheden og peger på løsningerne. For der er heldigvis masser af gode løsninger på, hvordan vi begrænser ulighed mellem køn – men det starter med at italesætte problemerne:

De Usynlige Kvinders Klub sætter spot på nogle svært urimelige forhold, som de færreste af os er bevidst om. Et af de eksempler, jeg hiver frem i podcasten, er, at bilfabrikanter kun tester sikkerhedsseler på mandedukker. Det betyder, at kvinder oftere får piskesmæld. Det virker absurd, men det er ikke desto mindre en praksis, der vil fortsætte, hvis ikke vi taler om det. Den samtale, som Maria og UNICEF har taget initiativ til, er altså både vigtig og nødvendig for vores samfundsudvikling”, siger Astrid Haug, der udover at medvirke i podcasten er kommunikationsekspert og bestyrelsesmedlem i UNICEF Danmark.

De foreløbigt seks afsnit af podcasten er fra på torsdag tilgængelige på alle podcastplatforme – herunder Itunes, Spotify og Podimo, derudover kan den findes på UNICEFs hjemmeside: www.unicef.dk/deusynligekvindersklub