UNICEF CUP runder 1 million vacciner til verdens udsatte børn

I lørdags var UNICEF Cup tilbage i Ceres Arena, hvor nogle af landets bedste skuespillere, komikere, tidligere landsholdsstjerner og AGF-legender bød på underholdning, drama og til tider flot fodbold. Den velgørende fodboldturnering rundede samtidig målet om en samlet donation på en million vacciner til UNICEF.

Stig Tøfting forventede på forhånd, at han og TV-værtslandsholdet skulle løfte pokalen i årets UNICEF Cup, der var tilbage i Ceres Arena efter tre års Corona-pause. Og Tøffe fik ret. TV-værterne, med flere tidligere landsholdsspillere på holdet, vandt en underholdende finale med 6-3 over Skuespillerlandsholdet, der stillede op i den velgørende fodboldturnering for første gang.

Stig Tøfting, der selv var finalens store oplevelse med fem scoringer, er glad for præstationen ved årets UNICEF Cup –

”Jeg er altid glad for at vinde. Men det der betyder allermest er at give tilskuerne en god oplevelse og samtidig hjælpe UNICEF og så mange børn som muligt. Det gør mig virkelig stolt, og derfor er jeg naturligvis klar igen til næste år”.

De mange tilskuere i Ceres Arena fik da også en fodboldfest med masser af underholdning, drama og flere verdensklassemål. Den flotteste præsentation må dog uden tvivl være, at UNICEF Cup nåede en samlet donation på en million vacciner til UNICEF og nogle af verdens mest udsatte børn.

UNICEF Danmarks generalsekretær Susanne Dahl er stolt over resultatet og opbakningen til UNICEF –

”Jeg synes, det er så flot endnu en gang at opleve, hvordan fodbold kan samle folk og få så mange til at støtte UNICEF og verdens børn. En million vacciner er et fantastisk resultat, der kan gøre en kæmpe forskel for rigtig mange børn og familier i nogle af de mest udsatte dele af verden”.

Simon Schiølin, der er blandt hovedarrangørerne af UNICEF Cup, er naturligvis også begejstret over resultatet –

”Det er vanvittig imponerende, at vi har rundet en million vacciner til UNICEF. Det er resultatet af måneders hårdt arbejde, og frem for alt nogle frivillige ildsjæle, fantastiske sponsorer, dedikerede deltagere og tilskuere på lægterne”.

Undervejs i årets UNICEF Cup kunne tilskuerne blandt andet opleve en højlydt og tydeligt frustreret Thomas Gravesen, der på vanlig vis ikke var helt tilfreds med dommerpræstationen, mens både Stig Tøfting og Signe Vadgaard stod for nogle af turneringens største afbrændere.

UNICEF Cup’s mest omtalte episode var desværre en uheldig Cyron Melville, der efter en soloulykke måtte udgå med en slem skade i akillessenen. Indtil da havde skuespillernes anfører udmærket sig med flere flotte aktioner og mål.

I stedet gik Marco Ilsøe og Lucas Lynggaard Tønnesen forrest, og sikrede de debuterende skuespillere en plads i finalen. Det skete blandt andet på bekostning af Martin Jørgensen, Peter Graulund og resten af de forsvarende mestre og forhåndsfavoritter fra AGF Legends & Friends, der overraskende måtte se debutanterne snuppe finalepladsen, efter AGF-legenderne selv var kommet skrantende fra start.

UNICEF står hver år for at vaccinere mere end halvdelen af verdens børn mod blandt andet stivkrampe, mæslinger og røde hunde. Men årligt dør omkring 1,5 millioner børn under fem år stadig af sygdomme, som kan forebygges ved hjælp af almindelige børnevacciner. UNICEF Cup og donationen på i alt en million livgivende vacciner er således med til at gøre en kæmpe forskel for verdens børn.

Fakta om UNICEF Cup og Danmarks Mest Velgørende Fodboldhold
UNICEF Cup arrangeres af UNICEF Danmark og århusianerne fra Danmarks Mest Velgørende Fodboldhold, der i mange år har brugt fodbold som løftestang til velgørende aktiviteter. UNICEF Danmark og DMVF arrangerede første gang UNICEF Cup i 2013, og i år blev turneringen afholdt for syvende gang.

Siden Simon Schiølin stiftede DMVF i 2009, har de spillet velgørende showkampe mod hold som Celtic FC, Ajax Amsterdam, Tottenham Hotspur og FC Barcelona - oftest med nederlag til følge. Til gengæld har holdet doneret sportsudstyr for 16 millioner kroner til børn i Afrika via Røde Kors, bygget 50 huse i Burundi sammen med ADRA og ikke mindst doneret 50 millioner liter renset vand og nu altså 1 millon vacciner til UNICEF.

Kontakt:

Simon Schiølin, arrangør og stifter af Danmarks Mest Velgørende Fodboldhold & UNICEF Cup: 29 99 28 01