UNICEF beder om historisk stort beløb for at kunne hjælpe verdens børn

Covid-19, klimakrisen og konflikter øger behovet for nødhjælp til verdens børn. UNICEF beder nu verdenssamfundet om 62 milliarder kroner til det kommende års arbejde for udsatte børn – det største beløb i FN-organisationens 75 år historie.

Afghanistan. En pige venter på at få et sundhedstjek. Foto: Alessio Romenzi/UNCIEF

Behovet for hjælp til verdens børn er historisk højt. Sådan lyder det fra FN’s børneorganisation UNICEF; der i dag udsender den største nødhjælpsappel i organisationens 75 års levetid.

I alt beder UNICEF verdenssamfundet om 62 milliarder kroner (9,4 milliarder USD). Med pengene vil man i 2022 yde humanitær bistand til 327 millioner mennesker – herunder 177 millioner børn – i 145 lande.

Appellen for det kommende år er næsten en tredjedel (31 procent) større end nødhjælpsbehovet for 2021, og årsagen til stigningen skal findes flere steder:

”Millioner af børn verden over lider under konflikter og ekstremt vejr. Og som Covid-19-pandemien nærmer sig sit tredje år, bliver børnenes situation endnu værre med vaklende økonomier, voksende fattigdom og stigende ulighed som følge. Det er som altid de børn, der allerede lever i kriser, der bliver hårdest ramt. De har brug for akut hjælp,” siger Jakob Colville-Ebeling, kommunikationsdirektør i UNICEF Danmark.

Største appel for et enkelt land nogensinde

Afghanistan er et af de steder, hvor behovet for hjælp er størst. 13 millioner børn i landet er i akut nød. Herunder 1 million børn, der er i risiko for alvorlig akut fejlernæring, samtidig med at landets sundhedssystemer står på randen af kollaps. For at kunne hjælpe efterspørger UNICEF 13 milliarder kroner – den største enkellandsappel nogensinde.

”Afghanistan var i forvejen et af de farligste lande at vokse op i – og efter magtskiftet i landet er situationen blevet endnu mere usikker for børnene. Samtidig er Afghanistan et af de lande i verden, hvor børn er i højst risiko for at mærke konsekvenserne af klimaforandringerne, fordi de i forvejen er sårbare og har begrænset adgang til basale rettigheder som rent vand, uddannelse, beskyttelse og sundhedsydelser”, siger Jakob Colville-Ebeling.

Foruden nødhjælpen til Afghanistan, kræver det også store summer at drive arbejdet med at skaffe alle lande adgang til covid-19-vacciner, test og pleje (ACT-A faciliteten, herunder COVAX-samarbejdet) samt indsatsen for at hjælpe syriske flygtninge. Her beder UNICEF om hhv. 6165 millioner kroner og 6013 millioner kroner.

Hvis det globale indsamlingsmål bliver indfriet med hjælp fra partnere, privatpersoner og regeringer, planlægger UNICEF i 2022 nå:

• 7,2 millioner børn med behandling for alvorlig akut underernæring
  • 77,1 millioner børn med formel eller ikke-formel uddannelse, herunder tidlig læring
  • 53,4 millioner mennesker med adgang til rent vand til drikke- og husholdningsbehov
  • 62,1 millioner børn med mæslingevaccinationer
  • 27,9 millioner børn og omsorgspersoner med psykosocial støtte og programmer målrettet bedre mental sundhed
  • 21,3 millioner børn og kvinder med indsatser, der forebygger eller afbøder konsekvenserne af kønsbaseret vold
  • 51,9 millioner mennesker med sikre og tilgængelige kanaler til at anmelde seksuel udnyttelse og misbrug fra hjælpearbejdere
  • 23,6 millioner husstande med kontant hjælp

Download
Afghanistan. En pige får et UNICEF-doneret madtilskud mod underernæring. Foto: Sayed Bidel/UNICEF
Download

Hvad skal der ske, når du skal herfra?: Tag aktivt stilling til din arv med UNICEF21.1.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Fire ud af fem danskere mener, at det er ok at give dele af sin arv til velgørende formål, viser en undersøgelse for Det Gode Testamente. Samtidig giver hver femte dansker penge til velgørenhed minimum én gang om året ifølge YouGov. Men det er langt fra alle, der kender til de mange fordele ved at testamentere sin arv til velgørenhed. Nu kan sjællænderne blive klogere på arvereglerne i forbindelses med donation sammen med UNICEF Danmark den 10. februar hos Familie Testamente i Køge.