Ungepanel: Danmark skal være et grønt Silicon Valley

Danmark skal satse stort på grøn innovation, skriver Small Great Nations Ungepanel i deres vision for Danmark i 2040. Danmark skal indtage en grøn førerposition, være CO2-neutrale i 2040, mens et grønt rejsehold og klimadomstol skal håndhæve klimalov

I 2040 skal Danmark være et foregangsland for grøn teknologi og et innovativt omdrejningspunkt inden for bæredygtig udvikling. Det mener Small Great Nations Ungepanel, der består af 42 medlemmer i alderen 20-28 år med vidt forskellige baggrunde og profiler, som netop har lanceret Ungepanelets vision for 2040.

Danmarks udvikling til et grønt Silicon Valley skal hjælpes på vej af et fordoblet offentligt bidrag til forskning, hvoraf halvdelen skal investeres i grøn teknologi, samt et styrket samarbejde mellem erhvervslivet, forskningsinstitutioner og den offentlige sektor. Innovationscentre og erhvervsklynger skal kultivere grønne ideer blandt danske startups.

”I 2040 skal det offentlige bidrag til forskning være mindst 2 procent af vores BNP. Øget konkurrencedygtighed og innovationsevne er afgørende for at sikre vores velstand og grønne førerposition,” siger Nazo Rafiqi, der er med i Ungepanelet.

Danmark skal være klimaneutrale allerede i 2040
Ungepanets vision for 2040 har i alt otte hovedpointer, som blandt andet indeholder visionære ideer inden for uddannelsessystemet, sundhedsvæsenet, arbejdsmarkedet og ikke mindst samfundets grønne omstilling.

Panelet ønsker, at Danmark skal være CO2-neutral allerede i 2040, ti år før det officielle mål. Det kræver blandt andet, at landbruget gør brug af vertikal dyrkning af afgrøder og genteknologi, byggebranchen baseres på cirkulære principper, og fossile drivmidler udfases i transportsektoren.

”Min vision er, at Danmark skal blive et anerkendt foregangsland i kampen mod global opvarmning. Det kræver bære- og konkurrencedygtige teknologiske løsninger samt politiske initiativer,” siger Daniel Cáceres Larsen, der er med i Ungepanelet.

Grønt rejsehold skal holde virksomheder i ørerne

For at sikre, at danske virksomheder overholder deres klimaforpligtelser og mindsker deres klimaaftryk, skal de integrere en klimabelastningsrapport i deres årsrapport. Det skal ifølge Ungeplanelet medvirke til at sidestille de økonomiske og grønne nøgletal.

Sideløbende gennemfører et nyt grønt rejsehold kontrolbesøg hos virksomhederne og hjælper med indrapporteringen. Rejseholdet tildeler både virksomhederne smileyer, som man kender det for fødevareområdet, og udsteder bøder i særligt grelle tilfælde.

Dertil ønsker Ungepanelet, at der oprettes en national klimadomstol. Klimadomstolen skal blandt andet kunne dømme virksomheder og organisationer, der forurener mere end det tilladte, til at betale betydelige bøder.

De unges stemme og fremtid

Nordisk CEO i Deloitte, Anders Dons, understreger vigtigheden af at lytte til de unges ønsker til samfundet, og deres ideer til at løse menneskehedens største udfordring:

”De unge skal have en langt større stemme i samfundsdebatten – det er jo deres fremtid, vi diskuterer. De yngre generationer har i deres korte liv allerede gennemlevet finans- og sundhedskriser, og de vil igennem hele deres liv leve med effekterne af en global klimakrise. Det afspejler sig i deres vision for 2040, hvor innovative ideer og en stålfast vilje til at skabe positive forandringer for Danmark og planeten skinner tydeligt igennem.”

Anders Dons, nordisk CEO i Deloitte: 40367622 / adons@deloitte.dk
Peter Mogensen, direktør i Kraka: 31321169 / pem@kraka.org
Johannes Nørgaard, presseansvarlig i Deloitte, 60863444 / jonoergaard@deloitte.dk