Landdistrikternes Fællesråd

Unge på Djursland kæmper for et ungdomshus: »Jeg ville gerne kunne undvære Aarhus, for jeg synes, vores område er fedt«

Fra Rønde Gymnasium kan der gå lang tid mellem busafgangene til ophavsbyerne. Det giver ikke grobund for et stærkt foreningsliv eller fællesskab med lokalsamfundet, men det vil et ungdomshus ændre på, håber den unge bestyrelse i projektet Distrikt X.
De attenårige formænd for bestyrelsen i Distrikt X, Sara Thestrup Rejlkjær Nielsen (tv) og Nanna Kjærgaard Skovslund Hansen (th), synes, at der mangler et miljø målrettet de unge i Rønde. Et ungdomshus vil kunne holde på flere af dem. Foto: Cecilie Davidsen Høj

Sæderne er fyldt op under eftermiddagens bestyrelsesmøde på trods af, at deltagerne allerede har haft en lang skoledag. Iblandt tilklistrede macbooks, flødeboller med hindbærdrys og tasker med slogans er gymnasieelever fra 1.G til 3.G stimlet sammen, som de gør hver mandag eftermiddag.

Sammen kalder de sig Distrikt X. Bag det mundrette navn er drømmen om et ungdomshus i byen Rønde på det sydlige Djursland, der får de unge til at sætte sig i stolene efter en lang skoledag. Ungdomshuset skal agere samlingspunkt for områdets unge i aldersgruppen 15-25 år og stik imod fordommene om et ungdomshus, er visionen ikke et tilholdssted for fester og drukkultur, men tværtimod et hyggeligt, afslappet værested.

I dag er det Kulturhotellet i Røndes Hovedgade, som lægger lokale til mandagens møde for de 11 bestyrelsesmedlemmer.

- Vi har brug for et sted at være, hvor vi kan udfolde os og sætte vores præg, forklarer Nanna Kjærgaard Skovslund Hansen, der går i 2.G på Rønde Gymnasium og er formand for bestyrelsen i Distrikt X. Hun uddyber:

- Jeg kan godt føle, at unge i det her lokalsamfund bliver kvalt i ”det voksne.” Derfor er det rart, hvis vi kan udtrykke os, have et fællesskab for unge, hvor det ikke går op i druk, men hvor vi kan vise, at vi faktisk er masser af unge, og at vi batter noget. Vi skal tages højde for!

Visionerne for ungdomshuset har flere ben at stå på. Formændene, de attenårige Nanna Kjærgaard Skovslund Hansen og Sara Thestrup Rejlkjær Nielsen, har arbejdet på ideen de seneste to år. Da de begyndte i 1.G på Rønde Gymnasium opstod behovet for et sted at samles. Unge i Rønde er vante til at tage offentlig transport til Aarhus for at gå i biografen og på café og for i det hele taget at benytte sig af storbyens kulturtilbud. Men det er ikke uden afsavn på både den sociale konto, og hvad angår nattesøvnen. Man går nemt død i offentlig transport, forklarer pigerne.

- Hvis jeg var nødt til at tage bussen til alle de møder, jeg går til, så måtte jeg skære halvdelen fra, forklarer Nanna Kjærgaard Skovslund Hansen.

- Og hvis vi har taget bussen til Aarhus en aften, er vi først hjemme ved midnatstid igen, siger Sara Thestrup Rejlkjær Nielsen.

Vi får ting til at ske

Kulturhotellet, hvor vi befinder os, har et cafémiljø, hvor der jævnligt er kunstneriske udstillinger, musikalske arrangementer og events af forskellig karakter. Lokalerne bliver ofte lånt ud til de unges formål, men de unge efterlyser et sted, hvor rammerne ikke er sat af voksne. Sloganet for Distrikt X er, at det er en organisation af unge, med unge og for unge. Hvert medlem bidrager med det, de er bedst til. For nogle er det strategien på sociale medier eller grafisk materiale, for andre er det mere projektorienteret og politisk arbejde, der tiltrækker dem. Når alt kommer til alt, handler det om, at alles evner kommer til udtryk, og at der kan sættes et personligt præg på projektet.

- Vi er ikke bare unge gymnasieelever, vi brænder faktisk for noget, og vi får ting til at ske. Det vil vi gerne vise, siger Nanna Kjærgaard Skovslund Hansen og fortsætter:

- Vi vil gerne fortælle, hvad vi brænder for, men endnu hellere vise det frem i praksis. Ved at lave events, kan der komme mennesker til, som forhåbentlig også kommer til at brænde for det, som vi brænder for. På den måde får vi videreudviklet noget viden, og det tror jeg er meget godt. Det sker tit, når vi får smidt viden i hovedet, at det er voksne, der har lavet det. Så bliver det automatisk noget, de voksne synes, vil være fedt. Men synes vi, det er fedt? Ikke altid, svarer hun retorisk.

Et provinsproblem, der rammer de unge

Et ungdomshus i Rønde har tidligere været diskuteret i det kommunale udviklingsarbejde. Gruppen, der mødes hver mandag, består af 11 – hovedsageligt - unge fra gymnasiet. Byrådsmedlem for Socialdemokratiet i Syddjurs Kommune og medlem af Udvalget for erhverv og beskæftigelse, Niels Gyldenlund Mikkelsen, deltager som medstifter og facilitator i de ugentlige mandagsmøder. Han har sat sig for at hjælpe med at skaffe et ungdomshus:

- Jeg er selv født og opvokset i Rønde og omegn og har længe været ærgerlig og frustreret over, hvor mange unge, der forlader kommunen i deres 20’ere; jeg var selv én af dem! Derfor har det været et hjertebarn for mig at hjælpe nogle unge med at etablere deres eget sted, som skal kunne fungere på deres præmisser og efter deres behov, siger han og fortsætter:

- For tiden er der en voldsom debat om, at de unge fester for meget i byparken, og jeg synes, det er et godt symbol på, hvordan det er at være ung i en provinskommune: du skal nærmest spørge om lov til at være der. Alle har brug for et sted, hvor de kan være sig selv, og hvis man som ungt menneske altid skal følge sine forældres, skolens, arbejdets eller samfundets regler, så er det svært at udvikle sig.

Vores område er fedt!

Foruden at være et lokalt samlingspunkt for et fællesskab, der rækker ud over de skemalagte undervisningstimer, er planen med ungdomshuset også at klæde andre unge på til at indgå i samfundet ved blandt andet at arrangere og huse politiske debatter.

- Vi vil gerne skabe et miljø, der opfordrer unge til at samles og engagere sig i foreninger, politiske emner og i det sociale liv her i Rønde. Ungdomshuset skal være et sted, som kan blive aktiveret under eksempelvis kommunalvalg, hvor vi kan afholde oplæg, debatter og lignende – også af mere faglig karakter, forklarer Sara Thestrup Rejlkjær Nielsen.

Ideen til ungdomshuset opstod i forbindelse med deres uddannelse på Akademiet for Samfundsengagerede Unge, ASU, der tilbyder råd og vejledning til projektholdere på ungdomsuddannelser. Her modtog Sara og Nanna konkrete værktøjer til at føre projektet ud i livet.

Sidenhen har Distrikt X arbejdet professionelt henimod at skabe bevågenhed og lokal opbakning til projektet. De har arrangeret borgermøder, etableret dialog med lignende projekter i omegnen, skabt samarbejder med lokale foreninger og spredt budskabet til både landsdækkende og lokale medier. De har modtaget publikumsprisen på 20.000 kroner til et SPIR-event, hvor bidragsyderne er publikum og initiativerne kan være både sociale, kulturelle eller grønne. Lokalt er de blevet hædret med Syddjurs Kommunes Ungeinitiativpris og en invitation til debat helt oppe på byrådsniveau i Udvalget for plan, udvikling og kultur.

- Vi har mødt stor lokal opbakning til projektet, for behovet for et samlingspunkt er meget tydeligt, hvis man ønsker at fastholde de unge i nærområdet. Handelsstandsforeningen er også meget interesserede i, at vi unge bliver mere nærværende i bybilledet, forklarer Nanna Kjærgaard Skovslund Hansen og skeler ud mod hovedgaden i Rønde, hvor ”Kringlen”, den lokale bodega, og Rønde Stof, kan ses fra Kulturhotellets vindue.

- Vores netværk er i Rønde og frem for at bruge timer i en bus og komme hjem til midnatstid fra Aarhus, har vi brug for et sted, hvor vi kan samles lokalt og præge byen på en positiv måde, forklarer Sara Thestrup Rejlkjær Nielsen og fortsætter:

- Jeg ville gerne kunne undvære Aarhus, for jeg synes, vores område er fedt herude. Det er fedt, at man kender så mange mennesker, og jeg tror, at et stærkt ungemiljø vil tiltrække mange flere fra nærområderne, som kunne se sig selv gå på Rønde Gymnasium.

Kl. 15.30 hver eneste mandag er der møde i bestyrelsen i Distrikt X. På dagsordenen er punkter som økonomi, en pitch fra en anden forening, indspark til kommende arrangementer, høringssvar, borgermøde og "set og sket". Alt tages selvfølgelig til referat. Foto: Cecilie Davidsen Høj
Vil man have noget gjort, er det bedst at gøre det selv. Til bestyrelsesmøde i Distrikt X er der ingen der siger, at noget ikke kan lade sig gøre. Foto: Cecilie Davidsen Høj
De unge i Rønde engagerer sig i foreningslivet på kryds og tværs. Foretagsomheden er stor, og der er god grund til at tro, at det måske kommende Ungdomshus kommer til at huse mange spændende projekter og store ideer. Foto: Cecilie Davidsen Høj

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikterne: Manglende kompensation til naboer og lokalsamfund spænder ben for udbygning af solceller og vindmøller25.4.2024 06:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Vi kommer kun i mål med den grønne omstilling på energiområdet, hvis vi formår at skabe lokal opbakning til vindmøller og solcelleparker, advarer Landdistrikternes Fællesråd. Hvis flere projekter skal realiseres, skal der meget mere lokal involvering og langt større kompensationer til, vurderer organisationen. Alternativet er, at modstanden lokalt bliver endnu mere rodfæstet.