Unge lancerer ‘Rådet for Sikker Lobbyisme’

Unge klimaaktive har set sig vrede på landbrugets lobbyorganisation Landbrug & Fødevarer. Så vrede at de nu har oprettet Rådet for Sikker Lobbyisme, som skal føre tilsyn med landbrugslobbyen i Danmark.

“Vi opdagede, at der ikke var nogen myndigheder, der håndterede strømmen af gylle fra Landbrug & Fødevarer. De får simpelthen lov at havarere Danmarks klimaregnskab, samfundsøkonomi og folkesundhed, uden at politikere og myndigheder griber ind. Derfor har vi oprettet et nyt tilsynsorgan,” siger Carina Valentin, en af de nye direktører i Rådet for Sikker Lobbyisme.

Rådet er et forsøg på at gøre opmærksom på, at Landbrug & Fødevarer har alt for stor magt i Danmark. I dag lancerer de unge rådet sammen med en trusselsvurdering af Landbrug & Fødevarerer, som dokumenterer hvordan lobbyorganisationen har stor magt og misbruger den til at stå i vejen for den grønne omstilling af landbruget.

“Forskning har faktisk dokumenteret, at Landbrug & Fødevarers magt driver overforbrug af kød og en ubæredygtig produktion - og at organisationen står i vejen for en grøn omstilling af dansk landbrug.  Og selvom landbrugets økonomiske rolle i dag er “uden betydning”, viser kortlægninger af magten i Danmark også, at Landbrug & Fødevarer sidder tungt placeret i den danske magtelite,” siger Christian Fromberg, direktør i Rådet for Sikker Lobbyisme.

FN’s klimapanel konkluderede for nylig, at erhvervsmæssige særinteresser og lobbyisme ofte står i vejen for den grønne omstilling.

“Landbruget står i 2030 til at udgøre halvdelen af Danmarks udledninger, og hele 90 procent af landbrugets udledninger kommer fra den animalske produktion. Alligevel er Landbrug & Fødevarer imod al omlægning af dansk landbrug mod en plantebaseret fremtid,” siger Johannes Skriver Elf, direktør i Rådet for Sikker Lobbyisme.

Rådet for Sikker Lobbyisme lancerer i dag hjemmesiden sikkerlobby.dk, deler flyers ud foran Axelborg og Christiansborg og hænger plakater op i København. De næste uger kommer der annoncer rundt i byen, kampagnevideoer og aktioner, der skal kritisere Landbrug & Fødevarers magt i Danmark.

Man kan læse mere om Rådet for Sikker Lobbyisme på hjemmesiden: https://sikkerlobby.dk

Information om Den Grønne Ungdomsbevægelse

Grundtvigs Sidevej 2
1865 Frederiksberg C

+45 ‪30 63 66 36https://www.dgub.dk/

Den Grønne Ungdomsbevægelse udgiver håbefuldt landbrugsmanifest: “Midt i den polariserede debat vil vi snakke om alt det, vi har at vinde”21.3.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse

Den Grønne Ungdomsbevægelse lancerer i dag deres bud på, hvordan det danske landbrug skal fremtidssikres. Bogen “Levedygtigt Landbrug” kommer med bevægelsens visioner om og løsningsforslag til, hvordan vi kan lave en grøn omstilling af landbruget, som både er økonomisk og socialt retfærdig for landmænd, de fremtidige generationer samt naturen og alle dens arter.