Ung forsker vinder pris for projekt om genanvendelse af vindmøller

Justine Beauson fra DTU Vindenergi modtager Danish Composite Award 2023 for forskning i genanvendelse af vindmøllevinger.

Plastindustrien har udpeget Justine Beauson til vinder af Danish Composite Award 2023 for hendes ph.d.-projekt om genanvendelse af komposit i vindmøllevinger. Prisen uddeles af kompositsektionen under brancheorganisationen Plastindustrien.

I sin ph.d. har Justine Beauson undersøgt, hvordan man kan genanvende kompositterne i vindmøllevinger med særligt fokus på termohærdede glasfiberkompositter. Det er en stor udfordring for vindmøllevingeindustrien og kompositindustrien at finde måder at genanvende disse materialer på.

Har vundet flere priser

Ph.d.-projektet er blevet udført i forbindelse med Justine Beausons arbejde som udviklingsingeniør i DTU Vindenergi og blev præsenteret ved et ph.d.-forsvar den 2. september 2022. Det er lektor ved DTU Vindenergi, Lars Pilgaard Mikkelsen, der har indstillet Justine Beauson til prisen. I sin indstilling skriver han blandt andet:

– Hendes arbejde er af høj kvalitet og fik ved DTU’s ph.d.-diplomoverrækkelse i oktober 2022 tildelt prisen ”Young Researcher Award” som tildeles unge forskere, der har gjort en ekstraordinær indsats og har stort potentiale for at udvikle sig yderligere.

Justine Beauson har skrevet flere videnskabelige artikler om sit forskningsprojekt som også er blevet omtalt i flere medier blandt andet på den franske tv-station France 24.

Uddeles på årsmøde

Formålet Danish Composite Award er at fremme kendskabet til – og interessen for – kompositmaterialer blandt studerende og samtidig styrke samarbejdet med landets uddannelsesinstitutioner.

Danish Composite Award 2023 bliver officielt uddelt i forbindelse med Kompositsektionens årsmøde den 22. juni i København. Prisen består – udover hæderen – af et diplom og en rejse til ’JEC WORLD’ – den førende messe for kompositmaterialer, der finder sted i Paris i marts 2024.