Ung forsker hædres for afhandling om limsamlinger til vindmøllevinger

Jeppe B. Jørgensen har fået tildelt årets Danish Composite Award på baggrund af sin erhvervs ph.d. med titlen ’Adhesive Joints in Wind Turbine Blades’ om limsamlinger til vindmøllevinger.

Plastindustriens Kompositsektion har i år valgt at tildele Danish Composite Award 2019 til Jeppe B. Jørgensen for sin erhvervs ph.d., som er blevet udarbejdet hos hhv. DTU Wind Energy og LM Wind Power.

Årets vinder er indstillet til prisen af professor Bent F. Sørensen fra DTU Wind Energy, der også var hovedvejleder sammen med chief engineer Casper Kildegaard fra LM Wind Power.

Prisen bliver officielt uddelt til Kompositsektionens årsmøde den 4. juni 2019, som afholdes i Industriens Hus i København.

Jeppe B. Jørgensen blev selv utrolig overrasket og glad, da han modtog beskeden om, at han var årets vinder:

– Jeg blev først meget overrasket. Derefter blev jeg meget stolt og beæret over anerkendelsen for mit arbejde med limsamlinger til vindmøllevinger. Det er glædeligt at blive anerkendt for det hårde arbejde og de mange timer i laboratoriet med test af limsamlinger.

Det overordnede formål med hans erhvervs ph.d. har været at udvikle videnskabeligt baserede designkriterier for limsamlinger til vindmøllevinger, mere specifikt designkriterier omhandlende revner i selve limsamlingerne.

Viden, anvendelse og høj relevans er baggrunden

Bestyrelsen i Plastindustriens Kompositsektion har givet følgende begrundelse for tildelingen af prisen:

– Jeppe B. Jørgensen har gennem sin udvikling af videnskabeligt baseret designkriterier for limsamlinger til store vindmøllevinger identificeret nye designmetoder, der generelt er anvendelige til design af limsamlinger til andre limede letvægtskonstruktioner fremstillet af fiberkompositter. De kan derfor være af stor værdi og praktisk anvendelighed for den samlede danske kompositindustri.

Bestyrelsens begrundelse fortsættes:

– Jeppes resultater har ført til publikation af fire forskningsartikler i internationale førende tidsskrifter. I forbindelse med kompositkonferencen, ”CompTest” i Belgien blev projektets resultater anerkendt i form af prisen ”Best Poster Award” hvilket også understreger, hvor højt arbejdet er vurderet internationalt. Der er lagt særligt vægt på, at det er et ambitiøst projekt og det indeholder perspektiver for industriel anvendelse og relevans.

Oplev resultaterne til årsmødet i juni

Jeppe B. Jørgensen deltager i Kompositsektionens årsmøde d. 4. juni, hvor han i en præsentation vil beskrive de overordnede resultater i sin afhandling:

– Jeg vil fortælle om, hvorledes limsamlinger indgår som en væsentlig designdetalje i store vindmøllevinger, og hvordan resultaterne er med til at sikre et skadestolerant design. Jeg vil også tydeliggøre, hvorfor limsamlinger til vindmøllevinger er en vigtig komponent at have præcise designkriterier og værktøjer for.

Forskningsresultater skal implementeres i industrien

Jeppe B. Jørgensen har i snart 6 år arbejdet hos LM Wind Power, der som nævnt også var partner i ph.d.-afhandlingen. Erfaringen fra vindmøllebranchen har gjort ham i stand til at målrette de akademiske forskningsresultater mod en direkte industriel implementering.

– Efter at have forsvaret min erhvervs ph.d. har jeg arbejdet for LM Wind Power; bl.a. med at implementere forskningsresultaterne fra projektet i virksomhedens eksisterende designgrundlag. En stor del af arbejdet bestod i at gøre forskningsresultaterne anvendelige for industrien. F.eks. ved at reducere kompleksiteten af designregler så de er hurtige og effektive at anvende til design af limsamlinger i de tidlige designfaser, fortæller Jeppe B. Jørgensen.

Han siger afslutningsvis:

– Jeg håber desuden, at mit arbejde kan skubbe udviklingen i vindindustrien i en positiv retning, så vindenergi kan blive en endnu mere konkurrencedygtig energikilde i fremtiden.

Danish Composite Award består – udover hæderen – af et diplom og en rejse til ’JEC Composite show’ den førende messe for kompositmaterialer i Paris d. 3.-5. marts 2020 inkl. overnatning, forplejning osv.

Jeppe Bjørn Jørgensen, Senior Engineer, PhD, Composite Mechanics at LM Wind Power, Tlf. +45 5138 8489
E-mail: Jeppe.Jorgensen@lmwindpower.com

Christina Busk, sekretær for Plastindustriens Kompositsektion,