Undgå skader på skiferien – begynd træningen nu

En uge på pisterne er hård kost for en utrænet krop. Mange skiskader kan undgås med målrettet træning i månederne op til skiferien. Skal du på skiferie i februar, er det nu du skal begynde optræningen.

Skiferien er en populær ferieform – men den er også risikabel. Skadestatistikken hos SOS Internationals alarmcentral for rejseassistance viser, at skiferien typisk er årets mest risikable.

Det kan være svært helt at undgå skader, når man står på ski. Særligt hvis man ikke er så erfaren. Men mange skader kan forebygges med målrettet træning, fortæller fysioterapeut og tidligere skiinstruktør, Oscar Lundström fra SOS International:

- På skiferien er du langt mere fysisk aktiv, end du sandsynligvis er på en normal dag. Så hvis du vil undgå skader på grund af overbelastning og træthed er det godt at forberede din krop.

Oscar Lundström anbefaler, at man begynder sin målrettede træning tre til fire måneder før skiferien. Hvis man skal være i form til dagligt skiløb i en uge, kræver det både styrketræning og konditionstræning.

- Risikoen for skader stiger, hvis du ikke er trænet. Samtidig øges risikoen for skader, når man er træt, så det er en god ide at være i god form, siger Oscar Lundström.

Oscar Lundström anbefaler styrketræning og konditionstræning som fx løb eller cykling tre gange om ugen. Den tidligere erfarne skiinstruktør anbefaler især disse fem øvelser, der alle kan laves hjemmefra:

• Squats
  • Wall sit
  • Skihop
  • Planke
  • Torsorotation

Kender du ikke alle øvelserne, kan du fx søge dem frem på Youtube og se, hvordan de udføres.

Husk dette når du er på løjpen
Mange fristes til at udnytte skiferien maksimalt og stå på ski mange timer i træk hver dag, når de er afsted. Men hvis man vil undgå skader, er det også vigtigt at huske at holde pauser og lade kroppen restituere.

Oscar Lundström har disse gode råd:

• Overvurder ikke din egen formåen
  • Vælg et skiområde, der passer til dit niveau
  • Hold pauser, når du er træt
  • Sørg for at fylde energidepoterne op
  • Tag en skilektion
  • Tag hensyn til andre på pisterne
  • Kombiner aldrig alkohol og skiløb

Sådan gik det i ski-sæsonen 2019/2020:
(Sæsonen 2020/2021 er sprunget over pga. COVID-19)

1.300 danskere kontaktede SOS Internationals alarmcentral i løbet af december, januar og februar på grund af skader på skiferien.

Østrig var topscorer. Over halvdelen af alle sager vedrører tilskadekomster i Østrig, og det var knæ og underben, det gik hårdest ud over med over 40% af de samlede antal sager. Dernæst følger skuldre og ankler med henholdsvis 17% og 14%.

Knap 30% af alle sagerne faldt i uge 7. Uge syv er fortsat den uge på året, hvor flest danske rejsende kommer til skade. Således er der i den store vinterferieuge flere rejsende, der har brug for hjælp fra alarmcentralen hos SOS International end i den store sommerferieuge 29.

SOS International har et omfattende netværk af kvalificerede leverandører og partnere over hele verden, samt fem strategiske partnerkontorer i højvolumenområder. Med cirka 1.000 ansatte, repræsenterer SOS International 30 nationaliteter, og til sammen taler vores medarbejdere flere end 37 forskellige sprog.

SOS International blev etableret i 1961 og ejes af 13 af de største forsikringsselskaber i Norden. SOS International har en sagsvolumen, der placerer virksomheden som en af de største assistanceorganisationer i Norden.