Undgå at cykelfeber bliver til cykel-mareridt

SIKKER CYKELFERIE: Sommerferien står for døren, og med en dansk Tour-start stiger cykelfeberen hos de danske cyklister, som indtager landeveje og stier hen over sommeren. GF Forsikring guider her til en sikker cykelferie, hvor både styrt og cykeltyve kan forkorte ferien på to hjul.
Med god forberedelse og gode råd kan man undgå de dårlige overraskelser på sin cykelferie. Foto: GF Forsikring

Tasken er pakket, og cykelhjelmen er spændt – alt er klart til at nyde det danske landskab fra jernhesten. Men for selv de mest garvede danske cyklister kan cykelferien slutte brat, hvis ikke man forbereder sig godt og følger nogle enkle gode råd.

- Man skal passe på, når ferien står på cykling i Danmark eller i udlandet. I 2021 havde GF Forsikring 522 anmeldelser fra vores medlemmer, som var kommet til skade på cykelturen. Næsten en tredjedel af disse uheld skete i sommermånederne, som er højsæson for cykelferie. I år, hvor Tour de France-feltet ræser gennem Danmark, har cykelfeberen rigtigt fået fat, og passer man på, tænker sig om og orienterer sig, skal man nok komme gennem sommeren uden uheld, fortæller Per Haulund, der er skade- og policedirektør ved GF Forsikring.

Lås, lappegrej og læskedrik
En vellykket cykelferie og cykeltur starter allerede inden, man har sat sig i sadlen. Forberedelse er vigtigt, da man med de rigtige ting i bagagen nemmere kommer gennem cykelturen. Her er det især vigtigt at huske lappegrej og godt med drikke, da man sveder mere, end man tror på en cykeltur i solskin.

- Stort set alle danskere har erfaring med at cykle, men de små ture er anderledes end en decideret cykelferie, hvor mange flere kilometer tilbagelægges hver dag. Det vigtigste er at følge trafikreglerne, og er man i udlandet, bør man sætte sig ind i reglerne for det land. Dernæst skal man sikre sig mod tyveri. Tyvene ved, hvor der er cykler henne, så få sikret cyklerne med forsikringsgodkendte låse. Det første, man altid bør gøre, er at tjekke, om man har en forsikring, der dækker, hvis cyklen bliver stjålet, eller hvis man kommer til skade, lyder det fra Per Haulund.

Gode råd til cykelferien

1. Husk at låse cyklen fast, når den efterlades. Hvis man er en gruppe afsted, er det en god idé at låse alle cyklerne sammen og fast til en fastgjort genstand – fx et skilt, cykelstativ eller træ.
  2. Forsøg så vidt muligt at overnatte steder, hvor det er muligt at låse cyklerne inde. Flere danske campingpladser har denne mulighed.
  3. Kend trafikreglerne og læs skiltene.
  4. Orientér jer på cykelturen. På de lange cykelture er der meget at se, men sørg hele tiden for at holde fokus på vejen og andre trafikanter.
  5. Pak tasken til turen. Sørg for at pakke rigeligt med væske i drikkedunke, mad, og snacks. Væskemangel og lavt blodsukker går ud over koncentrationen. Og husk solcreme! Med solbrændte skuldre, ben og arme bliver cykelturene meget lange.