Undgå af oplade elbilen i sommerhuset

Salget af el- og hybridbiler har slået rekord denne sommer, og det samme har salget af sommerhuse. Matcher du de to ting, er det er cocktail, der kræver særlig opmærksomhed. Faktisk bør du i sommerhuset helt undgå at oplade elbilen ved brug af bilens nødlader, opfordrer forsikringsselskab.

El-installationerne i sommerhuse er sjældent gearet til elbilers kraftige ladekabler. Langt de fleste sommerhusejere bør undgå at der lades ved brug af bilens nødlader, advarer forsikringsselskabet If.

Elbilens nødlader kaldes ofte for mormor-lader og refererer til, at de færreste mormødre har privat ladeboks i carporten. Derfor kan du få brug for dette ladekabel til almindelige stikkontakter under besøget. Men det skal faktisk hverken være i mormors kolonihavehus, eget eller lejet sommerhus, at nødkablet skal i brug. Det bør kun anvendes til nødsituationer, hvor du kan tanke strøm til at komme til nærmeste ladestation.

Risiko for brand
Risikoen ved at bruge en almindelig stikkontakt til at oplade elbil er, at den store belastning øger temperaturen i installationen. Stikkontakten eller ledningerne i væggen kan overophedes og i værste tilfælde bryde i brand.

Det er de færreste af Danmarks godt 200.000 sommerhuse, hvis el-installationer er gearet til elbilers kraftige ladekabler.

Mange sommerhuse har kun en enkelt gruppe på el-tavlen, som trækker al husets strøm. Almindelige stikkontakter kan tåle en belastning på 6 ampere. Elbilernes nødladere lader som minimum med 6 ampere, men ofte også 10 og 16 ampere.

-Vores oplevelse er, at mange elbil-ejere ikke er klar over de begrænsninger, der knytter sig til nødladernes anvendelse. Vi har ikke haft alvorlige skader på denne baggrund endnu, men med mange nye sommerhusejere og et stigende salg af elbiler, kan situationen let udvikle sig, oplyser kommunikationschef Birgitte Ringbæk fra If Skadeforsikring.

- Vi vil gerne gøre sommerhusejere og -lejere opmærksomme på udfordringen. Og særligt henlede opmærksomheden på, at man med lidt planlægning helt kan undgå problemet. Det vigtigste er, at man ikke pakker mormor-laderen i feriebilen og dermed betragter opladningen som ”problem solved”, siger Birgitte Ringbæk.

Opstår der et helt særligt behov for at oplade bilen ved sommerhuset, bør det gøres om natten, hvor andet strømbehov er på et minimum. Undgå altid tidspunkter hvor ovn, komfur, elektriske redskaber eller varmepumpe samtidig er i brug, ellers vil elinstallationen meget hurtigt blive overbelastet.

Tjek med eventuelle lejere
Lejer man sit sommerhus ud, anbefaler If at spørger lejerne på forhånd om de kører elbil, og i så fald afstemme, hvor de kan oplade bilen.

Er installationen i huset ikke godkendt til elbiler af en fagmand, bør man slet ikke tillade opladning.

Opladning af elbil ved ophold i sommerhus

• Gør det til en hovedregel at undgå at oplade elbilen ved sommerhuset. Er det nødvendigt, så:

- oplad om natten, hvor al andet strømforbrug er på et absolut minimum

- oplad kun et par timer, så du har strøm til at komme til en rigtig ladestation

• Er du ikke lokalkendt, så benyt hjemmesider som Plugshare.com, eller fra fx Clever, E.ON eller Tesla til at få overblik over nærmeste ladestation.

• De fleste byer og havne har ladestationer, hvor du kan tanke på betalingskort uanset hvem, din normale udbyder er.

• Har du brug for at oplade elbil ved dit eget sommerhus, så få installeret en separat elgruppe kun til elbilen på din eltavle og skift eludtaget ved bilen til en CEE stikkontakt.

Kilde: If Skadeforsikring

Undgå at brug elbilens nødlader.  Har du eget sommerhus, kan du få installeret en separat elgruppe kun til elbilen på din eltavle, og skifte el-udtaget ved bilen til en CEE stikkontakt (foto: If)
Undgå at brug elbilens nødlader. Har du eget sommerhus, kan du få installeret en separat elgruppe kun til elbilen på din eltavle, og skifte el-udtaget ved bilen til en CEE stikkontakt (foto: If)
Birgitte Ringbæk, kommunikationschef If Danmark

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være næsten 7.000 dygtige medarbejdere, heraf godt 600 i Danmark, kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.

If: Mange kan være fejlforsikret nu5.8.2020 08:39:58 CESTPressemeddelelse

Koncernchef i forsikringsselskabet If, Morten Thorsrud, forudser, at mange kan have forkerte forsikringsdækninger efter coronatiden. Samtidig med, at han i dag præsenterer andet kvartals resultat, opfordrer han både virksomheder og privatpersoner til at kontakte forsikringsselskabet for at tjekke sine forsikringer. Nye tal fra Nordens største forsikringsselskab viser også, at folks rutiner er på vej tilbage til normalen, efter den voldsomme opbremsning i marts.