Underleverandørerne som turistbusbranchen skal også have hjælp!

Det er uhyre vigtigt at turistbusbranchen bliver inkluderet i de forhandlinger, der er i gang lige nu om forlængelse af kompensation til coronalukkede brancher
Foto: Michael Nielsen, adm.dir./CEO Dansk PersonTransport

Turistbusbranchen er en uundværlig og væsentlig underleverandør til en stor del af turisme erhvervet og det kulturliv, der er lukket ned i øjeblikket. 2/3 af branchen har mistet 80 % af omsætningen og står derfor over for truende konkurs ,” siger adm. dir. for Dansk PersonTransport Michael Nielsen.

Turistbusbranchen er en ofte overset underleverandør til en lang række af debrancher, der er tvunget til at lukke ned – herunder store events som konferencer, festivaler, sportsarrangementer, messer, koncerter, krydstogtsanløb samt transport af inden- og udenlandske turister. Derved er turistbusbranchen en branche, som de facto er lukket ned pga. lovgivning, og Dansk PersonTransport frygter, at turistbusbranchen efter 31. august ikke kommer i betragtning til yderligere kompensation, hvis underleverandører ikke tænkes med.

”Turistbusbranchen har aldrig bedt om økonomisk hjælp før, og vi håber på, det aldrig bliver nødvendigt igen, men lige nu er det bydende nødvendigt at sikre denne hjælp. Størstedelen af branchen står stille, og mange er på kanten af konkurs – og oven i det har branchen, der er yderst sæsonbetonet, ingen mulighed for at hente det tabte hjem i de kommende måneder,” siger adm. dir. for Dansk PersonTransport Michael Nielsen.

Fakta:

Omsætningen for turistbusser er væsentligt reduceret – 2/3 af turistbusbranchen har mistet mere end 80 % af omsætningen i sommeren, og over 60 % oplyser, at de er i stor eller meget stor risiko for konkurs.

Branchen er stærk sæsonbetonet – cirka 2/3 af omsætningen hentes ind mellem 1. maj og ultimo september. Med andre ord har branchen ingen muligheder for at hente det tabte ind i vintersæsonen – tværtimod skulle sommersæsonens indtjening betale de faste omkostninger frem til næste højsæson i maj 2021.

Foto: Michael Nielsen, adm.dir./CEO Dansk PersonTransport

DPT er brancheforeningen for den danske persontransport og repræsenterer over 2000 vognmænd inden for rute, turist, taxi, fjernbus og flextrafikken

Busterminal - Ekstraregning sendes til passagererne3.6.2022 14:11:54 CEST | Pressemeddelelse

Dyrere busbilletter for danskerne. Det bliver konsekvensen af beslutningen i Borgerrepræsentationen torsdag den 2. juni 2022, hvor et flertal sender endnu en stor ekstraregning for Busterminalen videre til busselskaberne og dermed passagererne. Det er ekstraregning nummer to og det betyder, at buspassagererne betaler 100 % af den meromkostning på byggeriet, der er resultatet af stigende materialepriser og senest krigen i Ukraine. Det er ikke en rimelig vej at gå mener Dansk PersonTransport, der repræsenterer busselskaberne.

Stor kampagne skal skaffe flere chauffører til persontransportbranchen4.4.2022 10:21:12 CEST | Pressemeddelelse

Der er god brug for chauffører i Danmark, og mulighederne for et spændende job ligger lige for, uanset om man drømmer om at køre turist- eller minibus. Det er budskabet i den stort anlagte chaufførkampagne som 3F, Dansk Erhverv og Dansk PersonTransport nu har lanceret for at tiltrække flere buschauffører til persontransportbranchen. Kampagnen bygger på personlige beretninger fra fem ambassadører fra branchen og taler til den brede målgruppe af unge, seniorer, mænd, kvinder og “brancheskiftere”. Kampagnen signalerer, at uanset hvem man er, og hvor man er i livet, giver jobbet som buschauffør dig muligheden for at få en ny og spændende karrieremulighed. I kampagnen møder man bl.a. Zainab, der kører handicapkørsel i minibusser. Zainab anbefaler buschaufførjobbet fordi hun er glad for at hjælpe mennesker hver dag i et meget varieret og alsidigt job. ”Persontransporten er et inkluderende erhverv, og vi byder alle grupper velkomne, herunder også særligt de mange kvinder med anden etnisk herk