Dansk PersonTransport

Coronakompensation er et lille skridt frem

Del
Resultatet af dagens forhandlinger giver ikke anledning til stor begejstring hos Dansk PersonTransport.

Transportministeren, KL og Danske Regioner har tirsdag forhandlet sig frem til et beløb på 125 mio. kr. i kompensation for passager- og indtægtstabet, der er fulgt med coronakrisen, der har sat aftryk helt ind i 2022. Parterne havde tidligere indgået aftale om kompensation for januar og februar 2022, hvor der blev kompenseret med 154 mio. kr. Derudover – oplyser Transportministeren – har parterne drøftet ”…et samarbejde om, hvordan man bedst sikrer kollektiv transport i fremtiden”. De meget høje energipriser som også udgør en trussel mod den kollektive trafik, var ikke en del af gårsdagens forhandlinger, men skal tages op i et andet forum.

Et skridt frem…

Resultatet af forhandlingerne i går giver ikke anledning til stor begejstring hos Dansk PersonTransport. Trafikselskaberne har signaleret, at der mangler cirka 480 mio. kr. i den kollektive trafik i 2022, og de 125 mio. kr. er end ikke dækkende for indtægtstabet fra coronakrisen. Derudover skal flere penge findes til at dække de ekstra omkostninger påført af de stigende energipriser. Samtidig tror vi dog fuldt og fast på trafikselskabernes prognoser for passagervækst. De er opadgående på vej mod niveauet fra 2019. Vi skal den vej og videre.

Ligeså vigtigt er derfor parternes aftale om, at der skal samarbejdes om passagervækst og kollektiv bustrafik i fremtiden. Trafikselskaberne gør allerede rigtigt meget for lokal og regional passagervækst indenfor de rammer de har. En aftale om en landsdækkende takstreform, der gør den kollektive trafik mere konkurrencedygtig i forhold til bilen samt en national standard for den forsyning af kollektive trafik, der er nødvendig rundt omkring i alle dele af landet, vil være en klar styrkelse af trafikselskabernes muligheder. Her skal Transportministeren tage et stort medansvar.

…og to tilbage?

Den aktuelle inflation og energikrise gør det vanskeligt at drive den kollektive trafik, men minder samtidig om, hvorfor vi har den. Alternativet er en fremtid med stadig flere personbiler, et stigende energiforbrug og klimabelastning fra vores personbiltrafik, der betyder at vi kommer længere væk fra vores klimamålsætning; ikke tættere.

Hvis der ikke også kommer en snarlig afklaring af og hjælp til håndteringen af omkostningsstigningerne fra energi, tvinges kommuner og regioner til at skære i den kollektive trafik med virkning fra 2023. Det samlede resultat af gårsdagens møde kan altså blive et lille skridt frem og to tilbage, hvis ikke der hurtigst muligt findes midler til dækning af energiomkostningerne og, at regioner og kommuner prioriterer dem til opretholdelse af den kollektive trafik.

Kontakter

Information om Dansk PersonTransport

Dansk PersonTransport
Dansk PersonTransport
Nørre Farimagsgade 11, 3. tv.
1364 København K

70 22 70 99https://www.danskpersontransport.dk/

Dansk PersonTransport (DPT) er den faglige brancheforening for bus- og taxivognmænd i Danmark.

DPT’s formål er at varetage medlemmernes økonomiske, faglige og sociale interesser og rettigheder ved forhandling og samarbejde for derved at sikre de bedst mulige betingelser for medlemmernes udøvelse af deres erhverv.

Følg pressemeddelelser fra Dansk PersonTransport

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk PersonTransport

Busterminal - Ekstraregning sendes til passagererne3.6.2022 14:11:54 CEST | Pressemeddelelse

Dyrere busbilletter for danskerne. Det bliver konsekvensen af beslutningen i Borgerrepræsentationen torsdag den 2. juni 2022, hvor et flertal sender endnu en stor ekstraregning for Busterminalen videre til busselskaberne og dermed passagererne. Det er ekstraregning nummer to og det betyder, at buspassagererne betaler 100 % af den meromkostning på byggeriet, der er resultatet af stigende materialepriser og senest krigen i Ukraine. Det er ikke en rimelig vej at gå mener Dansk PersonTransport, der repræsenterer busselskaberne.

Stor kampagne skal skaffe flere chauffører til persontransportbranchen4.4.2022 10:21:12 CEST | Pressemeddelelse

Der er god brug for chauffører i Danmark, og mulighederne for et spændende job ligger lige for, uanset om man drømmer om at køre turist- eller minibus. Det er budskabet i den stort anlagte chaufførkampagne som 3F, Dansk Erhverv og Dansk PersonTransport nu har lanceret for at tiltrække flere buschauffører til persontransportbranchen. Kampagnen bygger på personlige beretninger fra fem ambassadører fra branchen og taler til den brede målgruppe af unge, seniorer, mænd, kvinder og “brancheskiftere”. Kampagnen signalerer, at uanset hvem man er, og hvor man er i livet, giver jobbet som buschauffør dig muligheden for at få en ny og spændende karrieremulighed. I kampagnen møder man bl.a. Zainab, der kører handicapkørsel i minibusser. Zainab anbefaler buschaufførjobbet fordi hun er glad for at hjælpe mennesker hver dag i et meget varieret og alsidigt job. ”Persontransporten er et inkluderende erhverv, og vi byder alle grupper velkomne, herunder også særligt de mange kvinder med anden etnisk herk

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye