Umulig lønkontrol for faglærte fra ikke-EU-lande

Halvdelen af lønnen som kost og logi og resten til udenlandsk bankkonto. Det er på ingen måde ”sædvanlige danske lønvilkår” for faglærte. Tilmed gives bekymrende dispensation for uddannelseskrav mht. bl.a. kokke, anlægsgartnere og møbelsnedkere, trods mange ledige faglærte danskere

Når virksomheder fra 1. juli kan importere arbejdskraft fra ikke-EU-lande via en ny positivliste for faglærte, bliver det ifølge 3F umuligt at kontrollere, om lovens forudsætning er overholdt: At udlændinge får, hvad der svarer til sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår på det pågældende område i Danmark. Årsagen er, at op mod halvdelen af lønnen kan udbetales som kost og logi, og resten indsættes på udenlandsk bankkonto.

Der står ganske vist i den netop vedtagne lov, at løn- og ansættelsesvilkår for de faglærte skal være sædvanlige, men Udlændinge- og Integrationsministeriet har indtil nu haft den praksis, at højtuddannede udlændinge i forbindelse med arbejdstilladelser under positivlisten kan få op mod halvdelen af lønnen som kost, logi mv. og resten indsat på udenlandsk bankkonto.

Den praksis ”arver” den nye positivliste for faglærte, men så er det umuligt at kontrollere, om den udenlandske arbejdskraft får en løn, der svarer til det sædvanlige inden for området i Danmark. Et flertal i Folketinget har altså ikke alene accepteret lovændringen, de har dermed også blåstemplet ministeriets praksis til at gælde for faglærte.

”Det er dybt bekymrende. Det harmonerer på ingen måde med, at ansættelsen skal være på sædvanlige danske løn- og ansættelsesvilkår,” siger Søren Heisel, forbundssekretær i 3F.

”Det vil være logisk at præcisere, at 100 pct. af lønnen skal udbetales i likvide midler til en dansk bankkonto. For det er på ingen måde sædvanligt på det faglærte arbejdsmarked, at man får op mod halvdelen udbetalt i kost og logi, eller at løn udbetales til en udenlandsk bankkonto.”

”Hvis man fastholder dén praksis, ministeriet har lagt op til, så bliver det tæt på umuligt at kontrollere, om den udenlandske lønmodtager får en løn, der svarer til det, der er almindeligt inden for området i Danmark. Så har vi ikke mulighed for at modvirke løndumping på en række faglærte områder,” siger Søren Heisel.

3F har allerede i sit høringssvar til udlændingebekendtgørelsen – https://bit.ly/2A2d43V (side 4-6) – klart understreget, at det på ingen måde er sædvanligt, at faglærte får deres løn udbetalt i udlandet, eller at halvdelen af deres løn udbetales på anden måde end i likvide midler.

”Jeg er forundret over, at et flertal i Folketinget har valgt at udvande og svække en ordning, som i sin oprindelige form var relativt afbalanceret,” siger Søren Heisel.

Det gælder også på et andet område: Loven fastslår, at virksomheder fremover kun kan importere udenlandsk arbejdskraft fra lande uden for EU til stillingsbetegnelser, hvor mere end 75 pct. har en erhvervskompetencegivende uddannelse.

”Det er dybt besynderligt, at der i bemærkningerne til loven er nævnt fem undtagelser fra dét krav, herunder stillinger som kok, anlægsgartner og møbelsnedker. Det er stærkt bekymrende, at et flertal i Folketinget på den måde helt tilfældigt beslutter, at det skulle være særlig vigtigt at importere arbejdskraft til netop de stillinger.”

”Vi har i 3F i dag 200 ledige anlægsgartnere, ca. 100 ledige møbelsnedkere og knap 650 ledige kokke. Det primære lige nu må da være at sikre, at alle herboende ledige kommer så hurtigt i job, som muligt” siger Søren Heisel.

At kokkestillinger er kommet på listen – uden at leve op til kravet om, at minimum 75 pct. af de ansatte skal have en erhvervskompetencegivende uddannelse – finder 3F helt uforståeligt:

”For det første ved vi fra ”kinesersagen”, at hotel- og restaurationsområdet er plaget af en række ubehagelige sager, hvor udlændinge er blevet helt urimeligt behandlet. Faktisk grænsende til at være ofre for menneskehandel. Det kræver en god portion tonedøvhed alligevel at lade fem og syv være lige og give netop den branche en særstatus,” siger Søren Heisel.

”For det andet har vi pt. 645 ledige kokke, som nu potentielt set bliver udsat for konkurrence fra udlændinge fra ikke-EU-lande. I den situation er det dybt mystisk, at restauranterne skal have særstatus.”

”Det er også yderst uklart, hvad den massive arbejdsløshed som følge af coronakrisen kommer til at betyde for ministeriets vurdering af en påstået mangel på faglært arbejdskraft. Hvordan indvirker den nuværende krise på ministeriets opfattelse af, hvornår der er mangel på kvalificeret arbejdskraft, og hvornår der ikke er? Den påståede mangel, der var før coronakrisen, er forsvundet som dug for solen, men der er ingen garanti for, at ministeriets vurdering ikke vil være baseret på før-coronatal,” siger Søren Heisel.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 8892 8892.