Ukrudtsbrænderen er forårets store brandstifter

Det er forår og højsæson for brug af ukrudtsbrændere. Det bekvemme hjælpemiddel kan dog få dit hus til at gå op i flammer, hvis du bruger det forkert. Du får derfor her en række gode råd til at undgå ulykker med din ukrudtsbrænder.

En ukrudtsbrænder er et ekstremt brandfarligt redskab, og risikoen for at starte en brand bliver desværre ofte undervurderet, lyder det fra forsikringsselskabet Topdanmark.

Det er tid til at komme i haven igen og få styr på ukrudtet. Men pas på, hvis du bruger ild til at fjerne de uønskede planter i haven. Ukrudtsbrændere er hvert år skyld flere hundrede alvorlige brandulykker.

Foråret og sommeren er lig med hygge i haven og på terrassen med venner og familie, men også den evige kamp mod ukrudtet. Det trælse arbejde kan gøres langt nemmere med en ukrudtsbrænder, som er en effektiv og populær måde at komme af med kvikgræs, padderokker og andre typer ukrudt. Desværre er det også en meget brandfarlig metode.

Uanset om det er i haven, på gårdspladsen eller i det offentlige rum, skal ukrudtsbrændere derfor benyttes med stor forsigtighed, lyder det fra Danmarks næststørste forsikringsselskab Topdanmark.

”Når du bruger en ukrudtsbrænder, skal du være meget opmærksom på at holde brænderen på afstand af både dig selv, dit hus, garage, skure, køretøjer, bevoksning, spindelvæv, tørre blade og i det hele taget alt brændbart. Det er et ekstremt brandfarligt redskab, og risikoen for at starte en brand bliver desværre ofte undervurderet,” siger Carsten Elmose, koncerndirektør for privatkunder i Topdanmark.

Ukrudtet skal kun svitses
Hvis du alligevel vælger at bruge en ukrudtsbrænder, så husk, at ukrudtet kun skal svitses. Det skal ikke brandes. Hvis ukrudtet antændes, kan ilden både sprede sig hurtigt til omgivelserne over jorden, og det kan gå i ukrudtets rodnet under jorden og på den måde sprede sig flere meter til boligen eller andre omkringliggende bygninger.

Det er derfor et godt råd at bruge ukrudtsbrænderen tidligt på dagen, så man kan holde øje med området resten af dagen. Ligeledes bør man undgå at bruge ukrudtsbrænderen, når jorden er tør eller når det blæser.

”Ukrudtsbrændere er skyld i over 200 brande hvert år. Desværre når nogle af disse brande at udvikle sig til at blive meget omfattende, hvor folk mister hus og hjem. Det er højsæson for den type skader, så jeg vil kraftigt opfordre til at passe på ved at holde afstand til alt brandbart og svitse ukrudtet om formiddagen, så du kan holde øje med det resten af dagen”, siger Carsten Elmose.

Brug kun ukrudtsbrænderen, når jord og planter er fugtige. I perioder, hvor det er meget tørt, anbefaler Topdanmark at lad være med at bruge ukrudtsbrænderen overhovedet.

Tjek ukrudtsbrænderen grundigt
Efter at have stået en vinter i skuret er det vigtigt at tjekke ukrudtsbrænderen, før man går i gang med at fjerne ukrudt.

”Tjek grundigt om gasslangen er hel og ikke er blevet slidt eller afbleget af sol. Når du bøjer slangen, må der ikke opstå revner i den. Alle lækager af gas er farlige, også de små utætheder” siger Carsten Elmose.

Udskift slangen, hvis du er i tvivl, om den er tæt. Tjek også, at tilslutningen til gasflasken er tæt. Her kan du benytte lækagespray eller sæbevand, lyder rådet fra Topdanmark.

Hold øje med gløder – det kan brænde under jorden
Når du bruger ukrudtsbrænderen, så skal man holde godt øje med, om der kommer gløder. Gløder skal straks slukkes – de slukker ikke nødvendigvis sig selv, slet ikke på en varm forårsdag.

Gløder kan leve i flere timer, og hvis der går ild i rodnettet, kan det tage lang tid, før du opdager det. Derfor er det vigtigt at holde opsyn med området også efter du er færdig med at svitse ukrudtet.

Når arbejdet er færdigt, skal du stille den slukkede, varme ukrudtsbrænder på et underlag som tåler varme og afmontere gasflasken.

Gode råd - Sådan bruger du en ukrudtsbrænder

- Ukrudtet skal kun svitses – det må ikke brænde.

- Bevæg ukrudtsbrænderen hurtigt hen over ukrudtet.

- Brug ikke ukrudtsbrænderen, hvis det er meget tørt eller det blæser.

- Hold god afstand til hække, bygninger og skure.

- Tjek, at du ikke efterlader gløder, der kan blusse op.

- Hav altid vand eller en ildslukker inden for 5 meter.

- Tjek, at slangen ikke er mør eller har utætheder.

Kilde: Topdanmark

Hver fjerde mindre virksomhed skal købe forsikringer 100% online hos Topdanmark18.6.2021 11:35:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark er blandt de første til at introducere et reelt onlinesalg af forsikringer til erhvervskunder. På selskabets hjemmeside kan virksomheder nu købe pakker med samtlige forsikringer, der er behov for, når man driver virksomhed, blandt andet arbejdsskade-, retshjælps- og ansvarsforsikring, og så er der mulighed for at tilkøbe fx cyberforsikring. ”Efter få klik har man en aktiv dækning, og vi regner med, at det bliver en gamechanger på erhvervsmarkedet. Det kan lyde banalt, at vi nu sælger online, men det har ikke været udbredt herhjemme, specielt ikke for erhvervskunder. Det skal og vil vi lave om på,” siger Monica Diaz, koncerndirektør for Landbrug & Erhverv i Topdanmark. ”Vi oplever, at mindre virksomheder hellere vil bruge tid på at drive deres forretning og betjene kunder fremfor administrative opgaver. Nu kan de købe forsikringer lige præcis på den tid af døgnet, der passer dem bedst,” siger hun. Handler på et åbenlyst behov I første omgang bejler Topdanmark til virksomheder