Ukraine-krisen: Medlemmer får adgang til krisehjælp

PensionDanmark samarbejder med Aleris-Hamlet, så medlemmer med relationer til Ukraine kan søge hurtig og gratis psykologhjælp.
PensionDanmark tilbyder i samarbejde med Aleris-Hamlet krisehjælp til bl.a. medlemmer med relationer til Ukraine. Foto: Ursula Bach/PensionDanmark

Ruslands invasion af Ukraine påvirker i høj grad de mange ukrainske familier, der bor og arbejder i Danmark. Derfor har PensionDanmark i samarbejde med privathospitalet Aleris-Hamlet udvidet den eksisterende adgang til psykologhjælp med en særlig telefonisk krisehjælp til medlemmer med relationer til Ukraine. Den omfatter medlemmer med ukrainsk baggrund, deres ægtefæller og børn og kollegaer til ukrainske medlemmer.

PensionDanmark har som Danmarks største arbejdsmarkedspensionsselskab mange medlemmer inden for eksempelvis byggeri, landbrug, hotel og restaurationsbranchen og rengøring, hvor mange virksomheder har medarbejdere med ukrainsk baggrund.

”Den alvorlige situation i Ukraine påvirker selvfølgelig også ukrainske familier her i landet. Derfor er det naturligt for os at forsøge at gøre vores lille bidrag ved sammen med Aleris-Hamlet at give hurtig og gratis adgang til krisehjælp til de af vores medlemmer, deres ægtefæller og børn, der har nære relationer til Ukraine. Vi håber at kunne hjælpe så mange som muligt,” siger adm. direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen.

Hos Aleris-Hamlet har man udvidet antallet af psykologer og er klar til at modtage opkald fra ukrainske medlemmer, fordi det kan være afgørende, at de og deres børn kan få adgang til hurtig hjælp.

”Vi er utroligt glade for at kunne træde til med hurtig psykologhjælp i denne tragiske situation. Vores mange erfarne psykologer sidder klar ved telefonerne for at hjælpe de mange herboende ukrainere med at tackle den meget vanskelige situation, de står i,” siger adm. direktør hos Aleris-Hamlet Hospitaler, Michael Gram Kirkegaard.

PensionDanmark er i færd med at kontakte flere tusinde virksomheder og deres arbejdsgiverorganisationer, fagforbund og tillidsrepræsentanter, så de kan hjælpe med at gøre ukrainske medarbejdere eller kollegaer opmærksomme på tilbuddet.

Fakta: Sådan får ukrainske medlemmer, deres familie og kollegaer hjælp

Der er oprettet et særligt telefonnummer, 3817 0444, hvor PensionDanmarks medlemmer, deres familier og kollegaer kan ringe til i alle hverdage fra klokken 9 til 18.

Psykologerne taler både dansk og engelsk.

Medlemmet, familien eller kollegaen bliver enten sendt direkte videre til en psykolog, eller der bliver aftalt en tid, hvor psykologen ringer tilbage.

Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, PensionDanmark, telefon 2019 9238

Kommunikationschef Birgitte Hoffmann, Aleris-Hamlet Hospitaler, telefon 2968 7665