Ufaglærte får ikke den vejledning, de har behov for
Når ufaglærte gør sig overvejelser om arbejdsliv og uddannelse, kan flere drage nytte af mere og bedre vejledning, end det er tilfældet i dag. Det viser en undersøgelse fra EVA, som bygger på interviews med ufaglærte i beskæftigelse, som har deltaget i vejledning på uddannelsesinstitutioner. Fælles for dem alle er, at vejledning ikke spillede en rolle, da de skulle afklare behovet for uddannelse. Først efter de var sikre på ønsket om uddannelse, opsøgte de vejledning. Det peger på, at vejledningstilbuddene ikke gør en tilstrækkelig forskel for indsatsen for flere faglærte i fremtiden.
Fra ufaglært til faglært
En nyligt offentliggjort fremskrivning fra Arbejdernes Erhvervsråd viser, at der i 2030 vil være et overskud af ufaglært arbejdskraft på 59.000 personer. Samtidig vil der mangle 99.000 faglærte på det danske arbejdsmarked. For at komme ubalancen til livs, er der behov for, at flere ufaglærte voksne løftes til et faglært niveau, men ufaglærte er den målgruppe, som deltager mindst i voksen- og efteruddannelse (VEU), og som det er sværest at motivere til at deltage i uddannelse generelt.
”Det er derfor oplagt, at vejledning kan spille en stor rolle i indsatsen for at få flere ufaglærte til at tage en uddannelse. Vores undersøgelse viser, at det ikke er tilfældet lige nu. Der skal mere og andet til, hvis vejledning skal gøre en forskel for flere ufaglærte. Et sted at starte er at få et langt bedre kendskab til ufaglærtes vejledningsbehov,” fortæller seniorkonsulent, Stine Ny Jensen.
Vejledning er fraværende
I undersøgelsen har EVA bedt en række ufaglærte om at kigge tilbage på deres arbejdsliv og fortælle, hvorfor de ikke har taget en uddannelse. Svarene viser, at det er der flere årsager til, bl.a. at deres livssituation ikke har gjort det muligt, og at de ufaglærte jobs langt hen ad vejen har været til at få fat i, hvorfor interessen og motivationen for uddannelse og vejledning har været lille eller ikke eksisterende. De ufaglærte giver dog udtryk for, at der har været flere tidspunkter i løbet af deres foreløbige arbejdsliv, hvor uddannelse kunne have været en oplagt mulighed. Men her har de hverken selv opsøgt eller fået tilbudt vejledning, fortæller Stine Ny Jensen.
”På tidspunkter, hvor de ufaglærte faktisk har haft et ønske om forandringer i deres arbejdsliv, og hvor de har gjort sig overvejelser om uddannelse, har de simpelthen ikke kendt til mulighederne for at få vejledning. Samtidig er de heller ikke blevet tilbudt vejledning, når de har deltaget i fx AMU-kurser eller været i kontakt med jobcentret.”
Behov for vejledning i den rigtige retning
De ufaglærte bruger i høj grad familie, kolleger og chefer til at afklare behovet for og lysten til at tage en uddannelse. Først når de ufaglærte er afklaret med, at de ønsker uddannelse, modtager nogle vejledning. Viden om vejledningstilbud får de enten via den virksomhed, de arbejder i, eller via egne søgninger på internettet.
”De ufaglærte søger typisk mod den nærmeste uddannelsesinstitution, hvis de har spørgsmål til uddannelse, og det er også her de modtager vejledning. Det betyder noget for dem, at det er lokalt, og at de kan møde op,” forklarer Stine Ny Jensen.
Den vejledning, de ufaglærte modtager, har fokus på at realisere deres ønske om uddannelse. Men ifølge de ufaglærte i undersøgelsen, har de ligeså meget behov for vejledning, der kan hjælpe dem i den rigtige retning. Det gælder især for dem, som ikke har en konkret uddannelse i tankerne, men som ønsker en uddannelse, der passer ind i deres arbejdsliv og livssituation.
”Hvis vejledning for alvor skal gøre en forskel for, at flere ufaglærte bliver faglærte, er der behov for en mere opsøgende indsats. Vejledningstilbuddene skal gøres mere synlige og tilgængelige for målgruppen. Det handler om kommunikation, men også om at der er den rette vejledning til rådighed, når og hvor de ufaglærte har behov for det,” siger Stine Ny Jensen.
Den gode vejleder
For de ufaglærte, som har modtaget vejledning, er der særligt to forhold, som er kendetegnende for det gode vejledningsmøde. Forhold, som begge relaterer sig til vejlederen. For det første er det vigtigt, at relationen mellem vejleder og den ufaglærte opleves som tryg og tillidsfuld. Her er der ifølge de ufaglærte afgørende, at vejlederen udviser tiltro til, at den ufaglærte kan tage en uddannelse, og fremstår kompetent og handlekraftig. For det andet er det vigtigt for det gode vejledningsmøde, at vejlederen besidder den rette viden. Det gælder både specifik viden om fagområde eller den branche, den ufaglærte ønsker uddannelse inden for samt mere generel viden om væsentlige forhold inden for VEU-systemet.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen ”Vejledning til ufaglærte voksne i beskæftigelse” bygger på dybdegående interviews med 14 voksne i alderen 29-56 år. Forud interview deltog informanterne i vejledning på en uddannelsesinstitution, og på vejledningstidspunktet var de ufaglærte og i beskæftigelse. Derudover er undersøgelsen belyst gennem et mindre litteraturstudie, der understøtter og perspektiverer dele af undersøgelsens empiriske resultater.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Ellermann-AarslevKommunikationskonsulent
Tlf:28 94 01 37rea@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum