Udviklingsbanker undergraver FN's verdensmål

Verdens udviklingsbanker pumper milliarder i landbrugsprojekter , der rydder regnskov og modarbejder FN’s verdensmål om bedre miljø og klima, viser ny rapport.
Danske lån gennem udviklingsbankerne, kan føre til rydning af regnskov, hvor der i stedet dyrkes soja til svinefoder i Europa_Foto World Animal Protection

Mens FN's medlemslande med den ene hånd taler om bæredygtige verdensmål, der skal stoppe skaderne på miljø- og klima, samt skabe gunstige vilkår for dyr og natur, investerer de samme landes udviklingsbanker milliarder i industrielle landbrug, der undergraver organisationens verdensmål.

Det viser en ny rapport fra dyrebeskyttelsesorganisationen World Animal Protection.

“Det er landenes troværdighed i forhold til deres FN-forpligtelser, der står på spil, og vores rapport dokumenterer desværre, at udviklingen går den modsatte vej, end de bæredygtige verdensmål de ellers hylder ved enhver festlig lejlighed,” siger Esben Sloth, kampagnechef i World Animal Protection Danmark og fortsætter:

“Det er absurd, at de samme FN-lande der har underskrevet Paris-aftalen, og dermed forpligtet sig til at reducere C02-udledningen så den globale gennemsnitstemperatur maksimalt stiger halvanden procent, samtidig vedtager milliardlån til industrielle landbrug, der forstærker udledningen - i stedet for at reducere den."

Landbruget er den største CO2 synder
Rapporten konkluderer blandt andet, at hvis den nuværende udvikling fortsætter, vil landbruget alene stå for omkring halvdelen af drivhusgasudledningen i 2030.

Det industrielle landbrug står ikke bare for massiv udledning af C02 og metangas, men er også forbundet med en række andre skadelige effekter for dyre- og planteliv, samt miljø og sundhed, herunder:

Rydning af regnskov, overforbrug af antibiotika og vand, manglende dyrevelfærd, tab af biodiversitet og forurening af nærmiljøet.

Så sent som sidste år støttede op mod halvdelen af udviklingsbankerne virksomheder indenfor den industrielle landbrugssektor.

Det sker selvom bankerne har forpligtet sig til at arbejde for FNs verdensmål 13 og 15, der handler om at bekæmpe årsagerne til klimaforandringer, forhindre tab af biodiversitet og bæredygtig skovdrift og regnskov og i det hele taget arbejde for et bæredygtigt miljø for dyr, planter og mennesker.

Danmark låner penge til Brasilien
Problematikken er brændende aktuel i disse måneder med et nyt landbrugsprojekt i Brasilien, hvor Danmark er blandt långiverne.

“Lige nu er Verdensbanken ved at behandle et lån på 1,4 milliarder til et stort multinationalt landbrugsselskab, der opererer i den brasilianske regnskov. Projektet er relateret til enorme industrilandbrug på op til 6000 hektar, der ligger dybt inde i Amazonas i Mato Grosso-regionen, og derfor udgør en stor risiko for yderligere afskovning” siger Esben Sloth.

World Animal Protection er, sammen med andre NGO’er, i dialog med Verdensbankens søsterorganisation IFC (International Finance Corporation) og IFC’s ejere, der blandt andet inkluderer Danmark, om ikke at støtte projektet.

Organisationen har bedt om, at der foretages en grundig analyse af det brasilianske projekts konsekvenser for klima og miljø.

"Det er absurd, at de samme FN-lande, der forpliogtet sig til at reducere drivhusgasserne, giver lån til landbruget, der gør det modsatte", siger kampagnechef, Esben Sloth

Om World Animal Protection:
World Animal Protection DK er en del af den globale dyrebeskyttelsesorganisation, der opererer i 50 nationer med afdelinger i 12 lande på seks kontinenter.

Fra hovedkvarteret i England over blandt andet Australien, Kina, Kenya, Canada, Thailand, Indien og USA.