Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Danske iværksættere er hårdt ramt af coronakrisen, og nu har Regeringen og alle Folketingets partier forhandlet en udvidet erhvervspakke på plads til dansk erhvervsliv. Aftalen sikrer, at der også er kapital til de virksomheder, der ikke passer ind i de tidligere fremlagte hjælpepakker. En del af tiltagene i hjælpepakkerne skal administreres af statens finansieringsfond Vækstfonden, som det allerede er tilfældet med to garantiordninger målrettet SMV’er og store virksomheder.

Claus Gregersen, bestyrelsesformand for Væktsfonden:
”Med den udvidede hjælpepakke er en række nye finansieringsmuligheder faldet på plads. Det er en god og rigtig aftale. Regeringen og alle folketingets partier har nu givet Vækstfonden en betydelig forbedret mulighed for at hjælpe danske iværksættere og vækstvirksomheder gennem krisen. Vi er glade for den tillid, der vises Vækstfonden, og vi er klar til få pengene ud og hjælpe, hvor det gælder.”

En del af de virksomheder, der med den nye aftale får mulighed for at opnå risikovillig kapital, passer ikke ind i de hidtil fremlagte erhvervspakker. Det skyldes, at iværksættervirksomhederne ikke har særligt stor omsætning endnu, men er afhængig af kapital til at investere i at udvikle produkter og kundebase.

Rolf Kjærgaard, direktør i Vækstfonden:
”I Vækstfonden er vi rigtig glade for, at de tidlige iværksættere og vækstvirksomhederne med ventureinvestorer bag sig nu får en økonomisk håndsrækning. Det betyder, at vi kan holde hånden under mange af disse virksomheder gennem den nuværende krise. Samtidig vil vi med en målrettet strategi for vores direkte investeringer og fondsinvesteringer kunne være med til sammen med private investorer at fastholde adgangen til risikovillig kapital i markedet.”

Vækstfonden tager større del af lån mod privat medfinansiering
De nye matchingfaciliteter fra Vækstfonden består af to produkter. En matchingfacilitet målrettet ventureinvestorers investeringer i vækstvirksomheder og en matchingfacilitet målrettet tidligfase-virksomheder. Begge matchinglån udløses via en privat medfinansiering. Således skal matchinglånene medvirke til, at der også under coronakrisen bygges bro til privat kapital. Til de tidlige iværksættere kan Vækstfonden finansiere mellem 75 og 100 pct. af kapitaltilførslen med lån, mens den resterende finansiering ydes i form af egenkapital eller lånefinansiering fra private investorer.

For vækstvirksomheder, som ventureinvestorer investerer i, kan Vækstfonden finansiere op til 75 pct. af ny kapitaltilførsel med lån, hvor det resterende beløb skal komme fra investorerne.

Ud over lånemulighederne for tidlige iværksættere og ventureinvestorer får Vækstfonden også mulighed for at øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant. Det sker for at lukke de huller i markedet, der er opstået som følge af coronakrisen. På den måde er håbet, at pakkerne også kan holde hånden under iværksættervirksomhederne til ud på den anden side af krisen.

Bekendtgørelserne forventes at falde på plads inden længe og begge matchingprodukter vil være afgrænset til 2020. Så snart bekendtgørelserne er på plads vil matching-produkterne være tilgængelige via Vækstfonden.

Andre muligheder i Vækstfonden
Som en del af regeringens COVID-19 erhvervspakker målrettet erhvervslivet, har Vækstfonden tidligere introduceret to nye garantiordninger målrettet hhv. SMV’er og store virksomheder. De to garantiordninger skal ligeledes hjælpe med at holde hånden under virksomheder, der som følge af spredningen af COVID-19, er ramt af økonomiske tab. Ønsker man at søge om en garanti fra Vækstfonden, skal man kontakt sin bank. Læs mere om de nye COVID-garantier og andre nye COVID-tiltag på www.vf.dk/COVID-19.

www.virksomhedsguiden.dk kan du derudover løbende følge med i hvilke tiltag der er taget for at hjælpe danske virksomheder gennem krisen.

For pressehenvendelser kontakt:
Charlie Stjerneklar, kommunikations- og pressechef i Vækstfonden / cst@vf.dk / +45 81 77 73 87

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.