Christiansborg Slot

Udstilling om kongelige fester og ceremonier åbner på Christiansborg til efteråret

Kort tid efter, at Dronningens 50-års regentjubilæum er blevet fejret med en storslået gallamiddag i Riddersalen på Christiansborg Slot d. 11. september 2022, åbner særudstillingen, ’På de bonede gulve – oplev de kongelige fester og ceremonier’ d. 6. oktober i de selv samme lokaler.

Foto: Steen Brogaard

En festlig kavalkade af mere end 50 dragter kommer sammen med flotte håndtasker og fornemme ordener til at funkle i De Kongelige Repræsentationslokaler på Christiansborg Slot. Det er kjoler, festtøj og uniformer, der har været båret på af de kongelige og deres gæster til alt fra folketingsbal til nytårskure og det aktuelle regentjubilæum, der også bliver holdt på slottet. Dragterne kan opleves fra 6. oktober til 18. december, når de vender tilbage til slottet for at være med i udstillingen – hver især med deres helt egen historie.

De personlige fortællinger handler om alt fra den spektakulære designerobe, der vakte furore og af modepolitiet blev sammenlignet med en gigantisk livmoder, eller hvad det vil sige at være det første homoseksuelle par på Dronningens gæsteliste til hvilken rolle en slotsforvalter har ved de store arrangementer.

I udstillingsvideoer fortæller gæster om deres tøjvalg og oplevelser fra hofballerne med egne ord – naturligvis ivrigt suppleret af modekommentatorernes skarpe og til tider bidende kommentarer som det hører sig til.

Med denne udstilling vil vi invitere publikum med ind på den officielle scene, som slottet er, når det danner ramme om de store kongelige fester og ceremonier – en strålende og fortryllet scenografi, som gæsterne i deres festlige dragter selv indgår som en vigtig del af. Siger Mirja Thaulow, der er udstillingsansvarlig på Christiansborg Slot.

Christiansborg Slot danner ofte rammen om Dronningens officielle rolle og arrangementer. Her modtages danskere i audiens og Regeringen i Statsråd. Her fejres nytårskure, gallamiddage i forbindelse med statsbesøg, folketingsbal, kunstnerbal, runde fødselsdage og jubilæer. Som gæst i særudstillingen får man en smagsprøve på, hvordan de kongelige fester og ceremonier finder sted, og hvordan det er at være indbudt som gæst på slottet og træde ind på den scene, som rigtig mange kun kender fra tv.

Praktisk info

Sted: De Kongelige Repræsentationslokaler, Prins Jørgens Gård 5.
Hvornår: 6. oktober – 18. december 2022
Pris: Udstillingen kan opleves med en entrébillet til De Kongelige Repræsentationslokaler.

Læs mere på christiansborg.dk

Udstillingen er skabt med støtte fra Arne V. Schleschs Fond, Bestles Fond, Gangstedfonden, Hoffman og Husmans Fond, Inge og Asker Larsens Fond, Lektor Peer Rander Amundsens Legat, MFK's Almene Fond, Gurli og Paul Madsens Fond.

Information om Christiansborg Slot

Christiansborg Slot
Prins Jørgens Gård 1
1218 København K

33 92 64 92https://kongeligeslotte.dk/da/slotte-og-haver/christiansborg-slot.html

Om Dronningens Christiansborg

Dronningens Christiansborg Slot ligger på Slotsholmen i hjertet af København, tæt på Strøget, Tivoli og Nationalmuseet. Slottet rummer fem besøgssteder i et: De Kongelige Repræsentationslokaler, De Kongelige Stalde, Det Kongelige Festkøkken, Christiansborg Slotskirke og Ruinerne under slottet. Da Christiansborg Slot kan være lukket på grund af officielle arrangementer, så tjek altid de aktuelle åbningstider på christiansborg.dk før dit besøg.

Følg pressemeddelelser fra Christiansborg Slot

Flere pressemeddelelser fra Christiansborg Slot

H.M. Dronningen har i dag overværet åbningen af den nye særudstilling, På de bonede gulve5.10.2022 19:34:43 CEST | Pressemeddelelse

H.M. Dronningen har i dag deltaget i åbningen af den nye særudstilling, ’På de bonede gulve – oplev de kongelige fester og ceremonier’ på Christiansborg Slot. Den nye særudstilling, der kan opleves fra 6. oktober til 18. december viser mere end 50 spektakulære gallakjoler, festkjoler, uniformer og inviterer til selv at opleve, hvordan det er at være til fest hos Dronningen.

H.M. Dronningen deltager i åbning af ny udstilling på Christiansborg Slot26.9.2022 16:41:21 CEST | Presseinvitation

D. 5. oktober 2022 åbner særudstillingen, 'På de bonede gulve – oplev de kongelige fester og ceremonier' i De Kongelige Repræsentationslokaler med H.M. Dronningens deltagelse. Udstillingen sætter fokus på de arrangementer, som Dronningen er vært ved på Christiansborg ved blandt andet at udstille kjoler og uniformer, der tidligere har været båret af den kongelige familie og deres gæster på slottet.

Påskeferie med monstre og hvide heste på Christiansborg5.4.2022 13:22:11 CEST | Pressemeddelelse

På Christiansborg Slot byder påsken på oplevelser for både børn og voksne. Oplev Shane Brox' hær af farverige og følsomme monstre oplyse resterne af Absalons Borg og Københavns slot i Ruinernes familieudstilling, Monster - stygge skabninger med store følelser. Grib chancen for at besøge Dronningens hvide heste i De Kongelige Stalde og gå med på en af de spændende omvisninger i De Kongelige Repræsentationslokaler hver dag.

I dag åbnede Shane Brox’ nye familieudstilling i Ruinerne under Christiansborg9.2.2022 17:22:18 CET | Pressemeddelelse

Der ventede en hær af flyvende, krybende, skræmmende, sjove og følsomme monstre til de gæster, der besøgte Ruinerne i dag, hvor den nye familieudstilling, Monster – stygge skabninger med store følelser åbnede. Multikunstneren, Shane Brox står bag udstillingen, der skal gøre det lettere for børn og voksne at tale sammen om deres følelser. Udstillingen kan opleves frem til 19. juni 2022.