Udlandet vil have dansk terrassevarmer

Den århusianske virksomhed MENSA HEATING er tæt på et internationalt gennembrud med deres opfindelse af terrassevarmere, som varmer under bordet. Nordamerikanske butikskæder og store dele af Europa er brændt varm på produkterne, og i løbet af april er de nye modeller at finde på hylderne i to af Danmarks største havecentre.

Snart er de nye mobile bordvarmere fra MENSA HEATING klar til at blive taget ned fra hylderne i Silvan og Bauhaus. Men det er ikke kun danskerne, der kan se frem til, at de lange sommernætter på terrassen bliver endnu lunere. Store amerikanske butikskæder har også fået øjnene op for MENSA HEATINGS produkter, ligesom butikker det meste af Europa, Canada og Australien også vil sælge de miljøvenlige terrassevarmere.

“Vi har efterhånden fået opbygget, et rigtig godt distributørnetværk verden over, som arbejder stærkt for vores produkter. Flere større kæder har vist stor interesse for vores produkter, så alt i alt har vi store forventninger til fremtiden for MENSA HEATING,” fortæller Stig Bloch, der er administrerende direktør for MENSA HEATING.

Kolde fødder gav lys idé
Idéen til den anderledes terrassevarmer opstod en aften i 2005, hvor den dengang 20-årige Stig Bloch sad ved åen i Aarhus midtby sammen med sine venner.

”Hver gang jeg sad under en gasvarmer, fik jeg helt røde øre og en svedende pande, men mine tæer og mine fødder var iskolde. Jeg kunne se, at problemet ikke kun var mit. Der måtte være en bedre løsning,” lyder det fra Stig Bloch.

Han tog sit problem med på skolebænken, da han startede på iværksætterlinjen hos Erhvervsakademi Aarhus. Her mødte han Lars Pedersen, som skulle blive den anden halvdel af MENSA HEATING. Sammen udviklede de en bordvarmer, der giver den traditionelle gasvarmer baghjul.

Siden lanceringen af den diskrete terrassevarmer har MENSA HEATING høstet stor international anerkendelse. Blandt andet vandt virksomheden i 2010 prisen for det mest innovative produkt på den europæiske messe for haveudstyr, Spoga-messen i Köln.

Miljøvenlig opvarmning
Bordvarmeren er ikke kun god for benene under bordet. Den er også langt mere miljøvenlig end andre kendte terrassevarmere. Hvor en almindelig gasvarmer koster omkring 15 kroner i timen, har MENSA HEATINGS produkter en brugsomkostning på bare 76 øre i timen.

”Vores produkt er det mest innovative produkt inden for udendørs opvarmning og det mest grønne på markedet. Men det vigtigste for os er, at produktet er sikkert. Det kan tåle vand, det kan tåle at stå ude og at man kan røre det, uden at brænde sig,” slutter Stig Bloch.

Faktaboks:
• ”Mensa” betyder bord på latin, og ”heating” betyder varme på engelsk. Alle virksomhedens produktnavne navne stammer fra latinske ord.

• MENSA HEATING er i tidens løb blevet støttet af Østjysk Innovation / MVTU og Nordeas Opfinderfond.

• Bordvarmere koster fra 1.699 (inkl. moms)

• Med produkter har virksomheden vundet følgende priser:

o INVESTORmidt prisen i 2012

o TOP 10 Innovations - Spoga 2010, Köln

o CLEANTECH – Iværsætterkonkurrence 2009

o Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprises “Enterprise Challenge 2008”

MENSA HEATING ApS

Stig Bloch