Uddelingen af Danmarks vigtigste arbejdsmiljøpris sker i morgen

Der bliver gang i den, når der tirsdag den 8. september bliver uddelt Arbejdsmiljøprisen 2020 til arbejdspladser i Danmark, som gør noget særligt for arbejdsmiljøet, og som kan inspirere andre. Der er brugt meget tid på at finde de rigtige vindere i et stærkt felt af nominerede arbejdspladser, som alle har opnået store gevinster i arbejdsmiljøindsatsen. Og der er blevet arbejdet stenhårdt ude på arbejdspladserne af medarbejdere i alle funktioner og fag. Alle de arbejdspladser, der er nomineret til prisen, har formået at få arbejdsmiljøet langt mere i front i dagligdagen og skabt resultater, der virkelig rykker, til glæde for arbejdstagernes trivsel og arbejdspladsernes bundline, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, der repræsenterer 431.000 akademikere på det offentlige og private arbejdsmarked, og som er en del af dommerkomitéen bag Arbejdsmiljøprisen, der hvert år uddeles af Arbejdsmiljørådet.

Tirsdag den 8. september er dagen, der er sat til, at uddelingen af Arbejdsmiljøprisen 2020 finder sted. Når dagen er omme, er fire danske arbejdspladser blevet udvalgt som vindere og kåret som dem, der har været bedst til at gøre en unik indsats i at løfte arbejdsmiljøet for medarbejderne. Uddelingen sker i år digitalt på grund af situationen med Covid-19 og bliver transmitteret live. Alle som ønsker at se, hvem der modtager de fire priser, kan følge med på www.arbejdsmiljoeprisen.dk fra kl. 10.

Alle medarbejdere på de nominerede arbejdspladser fortjener stor ros og anerkendelse for deres flotte arbejde, der gør en kæmpe forskel, udtaler Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

”Hvis alle arbejdspladser gør som dem, der er til årets arbejdsmiljøpris, vil vi se et kvantespring i øget trivsel og arbejdsglæde hos medarbejderne og dermed også arbejdspladser med en større produktivitet. Arbejdsmiljøprisen er så vigtig, fordi den skaber større opmærksomhed på de store fordele og muligheder, der ligger i at gøre mere for arbejdsmiljøet på alle arbejdspladser”, siger Lars Qvistgaard.

Årets 4 arbejdsmiljøpriser uddeles i kategorierne:

Arbejdsulykker, Muskel- og skeletbesvær, Psykisk arbejdsmiljø, Unge og nyansattes arbejdsmiljø.

Se de nominerede, og hvad de konkret har gjort for at forbedre arbejdsmiljøet på www.arbejdsmiljoeprisen.dk

Ny trepart om arbejdsmiljø: Nu skal medarbejdernes psykosociale arbejdsmiljø mere i fokus22.12.2020 11:10:10 CETPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter, herunder Akademikerne, sikrer med en ny trepartsaftale, at medarbejderne nu får bedre vilkår til at bekæmpe krænkelser og fremme et sundere arbejdsmiljø. Godt begyndt er halvt fuldendt, men vi mener stadig, at der udestår mere hjælp på vigtige områder inden for det psykosociale arbejdsmiljø, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Akademikerne indgår hovedaftale med Kooperationen10.12.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Akademikere i Kooperationens medlemsvirksomheder, som tæller en række kooperative- og socialøkonomiske virksomheder og organisationer i NGO-sektoren, har nu fået formelle rammer om deres kollektive arbejdsretslige forhold. Det er realiteterne efter, at akademikerområdet er blevet omfattet af en dugfrisk hovedaftale, som ud over at fastsætte spillereglerne omkring de kollektive overenskomster, indeholder nytænkning om bl.a. talspersoner samt fælles intentioner om et styrket samarbejde til gavn for både Kooperationens virksomheder og deres ansatte. Begge parter melder om et godt forhandlingsforløb, og glæder sig over, at det nu slås fast at alle akademikere har ret til et arbejde, hvor medbestemmelse og kompetenceudvikling går hånd i hånd med ordentlige løn- og arbejdsvilkår. I Kooperationen er man glade for, at akademikere nu er omfattet af en hovedaftale: ”Jeg er rigtig glad for denne aftale. Helt overordnet har vi nu sikret, at akademikere ansat i Kooperationens medlemsvirksomheder og

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.