UCN vinder ny diversitetspris for kæmpe arbejde med at fremme diversitet

På UCN arbejder de målrettet med diversitet på tværs af uddannelser, projekter og aktiviteter. De har et strategisk fokus på at fremme entreprenørskab blandt deres kvindelige studerende og støtter mangfoldighed på tværs af deres entreprenørskabsaktiviteter. Derfor blev de torsdag den 27. maj de allerførste vindere af Diversitetsprisen, som uddeles af Fonden for Entreprenørskab.
Lene Augusta Jørgensen, rektor på UCN, modtager Diversitetsprisen 2021, ovarrakt af Marianne Egelund Siig, CEO for Mannaz.

Det var en glad og smilende rektor for Professionshøjskolen UCN, Lene Augusta Jørgensen, der torsdag den 27. maj gik på scenen i Børsen i København for at modtage Diversitetsprisen 2021.

UCN vinder Diversitetsprisen 2021 for deres store arbejde med at sikre diversitet indenfor entreprenørskab og iværksætteri på tværs af hele uddannelsesinstitutionen, herunder særligt i forhold til at sikre at flere kvindelige studerende prøver kræfter med entreprenørskab og iværksætteri som en del af deres uddannelse.

"UCN bliver den første vinder af den nye pris, fordi de arbejder strategisk, gennemgående og dedikeret med diversitet og fremmer mangfoldighedsdagsordenen. Netop den dedikation og ambition, som UCN har, er meget inspirerende for andre uddannelsesinstitutioner, og det vil vi gerne hædre dem for", siger Emilie Normann, chef for forskning, analyse og videregående uddannelser i Fonden for Entreprenørskab.

Stor andel kvinder på entreprenørskabskurser

I kriterierne til Diversitetsprisen lægges der vægt på tre kriterier: Aktiviteter og strategisk hensigt, innovative og inspirerende kurser og programmer samt volumen. UCN vinder prisen, fordi de opfylder alle tre udvælgelseskriterier særdeles godt:

1. Diversitet i entreprenørskab er en vigtig del af UCN’s overordnede strategi for 2020-2030. Det vil sige, at UCN på strategisk niveau har valgt at prioritere kvindeligt entreprenørskab og støtte diversitet på tværs af deres entreprenørskabsaktiviteter - både i programmer og i nye aktiviteter.
  2. UCN har implementeret en række nye, innovative og inspirerende programmer og kurser omkring diversitet i entreprenørskab. Nogle af deres pilotprojekter, som Next Women-netværket, skaber reel og bæredygtig impact - både for institutionerne og for de involverede kvindelige studerende. Og de har flere andre aktiviteter og programmer, der motiverer og hjælper kvindelige iværksættere til at starte deres egen forretning, både gennem netværk og undervisning og på tværs af alle brancher.
  3. UCN er i top-5 med hensyn til uddannelsesinstitutioner, der har et stort antal kvindelige studerende, der er indskrevet på entreprenørskabskursus. 64% af de studerende ved UCN, der følger et ECTS-givende entreprenørskabskursus, er kvinder. Det er en reel bedrift og et godt stykke over gennemsnittet. Dette viser, at de har formået at udvikle entreprenørskabsuddannelser, der er attraktive for kvinder.

"Det er fantastisk at vinde prisen. Diversitet er vigtigt, fordi vi tror på, at innovation og entreprenørskab bliver bedre, hvis man får et mix af forskellige vinkler, og vi har en lang tradition for at gå op i diversitet. Vi har ikke bare fokus på kvindelige entreprenører - vi har også fokus på, at vi har et internationalt studiemiljø med studerende fra forskellige geografiske oprindelser", siger Lene Augusta Jørgensen, rektor for UCN.

Prisen blev overrakt af Marianne Egelund Siig, CEO for Mannaz.

Berit Bader Lemming, presse- og kommunikationskonsulent, Fonden for Entreprenørskab, tlf: 31753481 eller mail berit@ffefonden.dk

Lene Augusta Jørgensen, rektor, Professionshøjskolen UCN, tlf: 72690100 eller mail lnj@ucn.dk

Lene Augusta Jørgensen i takketale
UCN havde to teams med til DM i Entreprenørskab. De ses her sammen med rektor Lene Augusta Jørgensen.

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.