Ubemærkede besparelser på universiteter vil ramme virksomheders vækst og udvikling

Sådan skriver rektor Nikolaj Malchow-Møller, CBS, og dekan Thomas Pallesen, Aarhus BSS, i et debatindlæg i Dagbladet Børsen torsdag den 26. januar, 2023:
Midt i den aktuelle politiske debat om at forbedre sundhedssektoren og sikre midler til Forsvaret er der fare for, at politikerne ubemærket skader den private sektor, der skal tjene pengene hjem.
Lige nu svæver de business- og samfundsvidenskabelige uddannelser i uvished om, hvorvidt de på Finanslov 2023 får de midler, som de har behov for, hvis de skal uddanne kvalificerede medarbejdere til fremtidens erhvervsliv.
Risikerer at mangle 100 mio. kr. i 2023
For Copenhagen Business School (CBS) og Aarhus BSS, Aarhus Universitet, handler det om 100 millioner kr., som vil mangle i uddannelserne i år, hvis politikerne mod vores forventning ender med ikke at forlænge den såkaldte takst-1-forhøjelse, som blev indført i 2010.
CBS og Aarhus BSS uddanner tilsammen 35.000 studerende. Vores kandidater er blandt de mest eftertragtede på arbejdsmarkedet. De har lav ledighed, de får høj løn, og de er efterspurgte til at håndtere de store udfordringer, samfundet står overfor med grøn omstilling og behov for øget innovation og produktivitet. Det vil derfor være særdeles uklogt at forringe kvaliteten af deres uddannelser, hvilket er konsekvensen, hvis takst-1-forhøjelsen ikke videreføres. Hvis besparelsen gennemføres, vil den mindske antallet af undervisningstimer og begrænse den forskning, som undervisningen bygger på.
Husk business-uddannelserne på Finanslov 2023
Det er ikke, fordi vi kræver ublu meget. Selv med en fortsat uændret bevilling vil udgifterne til vores uddannelser pr. studerende være betydeligt lavere end til de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser.
Derfor appellerer vi til Regeringen og vores nye minister: Husk erhvervslivet, væksten og de business- og samfundsvidenskabelige uddannelser i den kommende finanslov.
Fakta om takst-1-forhøjelsen
Takst-1-forhøjelsen blev indført i 2010, da en gennemgang af konsulenthuset McKinsey året før havde vist, at uddannelserne inden for business, samfundsvidenskab og humaniora var underfinansierede i forhold til øvrige universitetsuddannelser. Det betød, at uddannelserne havde relativt få timer, store holdstørrelser, begrænset feedback og en større andel af ikke-forskningsaktive undervisere (deltidsvidenskabeligt personale, DVIP). Takst-1-forhøjelsen udgør 5.000 kr. (2010-priser) pr. studenterårsværk og er siden blev givet for at understøtte et højere timetal og en bedre forskerdækning på de berørte uddannelser. Den seneste forlængelse af takst-1-forhøjelsen blev aftalt med finansloven for 2020 og udløb i finansåret 2022, og Finanslov 2023 er ikke vedtaget endnu. Den seneste aftale om takst-1-forhøjelsen udløb med finansåret 2022, og Finanslov 2023 er ikke vedtaget endnu. Dermed er der nu en akut usikkerhed vedrørende universiteternes budgetter for 2023 og frem.
Foto: Kasper Kristoffersen
Nøgleord
Kontakter
Pressekontakt - Copenhagen Business SchoolSekretariat for Ledelse og Kommunikation
Tlf:+45 41852616press@cbs.dkhttps://www.cbs.dk/pressen/pressekontaktPressekontakt – Aarhus BSS, Aarhus Universitet
Tlf:+45 9352 2444presse.bss@au.dkBilleder
Information om Copenhagen Business School
Copenhagen Business School (CBS) er et globalt anerkendt erhvervsuniversitet, dybt forankret i den nordiske samfundsmodel. CBS har oparbejdet et stærkt renomme i Danmark og internationalt på baggrund af forskning og uddannelse af højeste kvalitet.
Vores profil forpligter os til at adressere vigtige globale samfundsudfordringer i forskningen og til at udvikle omstillingsparatheden hos studerende, dimittender og ledere gennem vores uddannelsesaktiviteter og muligheder for livslang læring. Komplekse udfordringer kalder på fælles handling. Vores strategi er derfor fokuseret på partnerskaber med andre forskningsområder, erhvervslivet, offentlige myndigheder og civilsamfundet.
CBS ligger på Frederiksberg og har cirka 21.000 studerende på hel- og deltid, 760 fuldtidsansatte forskere, 210 Ph.d.-studerende, 680 ansatte i administrationen og en bred portefølje af bachelor- og kandidatuddannelser, samt omfattende udbud af efteruddannelse og lederuddannelse på både engelsk og dansk.
Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Business School
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Business School
Twitterbrugere har store problemer med at skelne robotprofiler fra mennesker16.3.2023 13:23:08 CET | Nyhed
Indtil for nylig var det svært at lave overbevisende falske profiler på sociale medier. Billederne kunne spores tilbage til kilden, og ofte klingede teksten ikke som et menneske. De tider er nu forbi, og det er nemmere at misinformere, viser ny forskning fra CBS.
CBS opfordrer medierne til at ringe til flere kvindelige eksperter8.3.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kvindelige forskere fylder mindst i medierne. Derfor har Copenhagen Business School udarbejdet en liste med kvindelige eksperter, som gerne stiller deres viden til rådighed.
Forskere fra CBS får eliteforsker-hæder20.2.2023 09:30:00 CET | Nyhed
To forskere fra CBS modtager i år EliteForsk-hæder af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Professor Poul Fritz Kjær der forsker i, hvordan jura og økonomi påvirker hinanden, udnævnes til en af årets "fremragende" forskere, og ph.d.-studerende Charlotte Cator, der forsker i bæredygtige byer, modtager et rejsestipendium.
Nyt CBS-ledelsescenter skal øge samarbejdet med erhvervslivets ledere25.1.2023 15:20:19 CET | Pressemeddelelse
Verden står med udfordringer, der gør det mere og mere komplekst at lede virksomheder og organisationer. Copenhagen Business School etablerer nu et ledelsescenter, som skal skabe mere viden på området og sikre en tæt dialog mellem praktikere og forskere.
CBS-forsker belyser bagsiden af influencer marketing-medaljen: ”Det har konsekvenser når alt i ens privatliv bliver en kommerciel mulighed”5.1.2023 05:00:00 CET | Nyhed
I dag er det helt almindeligt for virksomheder at markedsføre deres varer og services gennem influencere. Men for influencerne er det et samarbejde, der kan komme med en pris, pointerer forsker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum