Tyven er ikke på skiferie: Sådan undgår du indbrud i vinterferien

I næste uge tager mange danskere på ferie, men det gør tyven ikke. Vinterferien er nemlig én af tyvens foretrukne arbejdsuger. Hent Nabohjælps app og arrangér feriehjælp med naboerne, så du kan holde fri med ro i maven, lyder rådet fra Nabohjælp.

Vinterferien er lige om hjørnet, og det er ikke kun sne- eller solhungrende danskere, som glæder sig. Det gør indbrudstyvene også. Kombinationen af tomme huse og mørke timer gør vinterferien til én af årets absolutte højsæsoner for indbrud. Samtidig er danskerne måske ikke lige så opmærksomme på risikoen for indbrud, som de er ved juletid.

Men der er god grund til at tage sine forholdsregler, inden man forlader huset. I vinterferien sker der nemlig ofte lige så mange indbrud som i julen. En ny forskningsrapport fra Københavns Universitet viser, at der i de seneste år har været omtrent lige så mange indbrud i uge 7 som i juleugen.

Derfor er det en god idé at arrangere feriehjælp med naboerne, så man kan suse ned ad pisterne med ro i maven, selvom huset er alene hjemme. Det fortæller Sarah Risbøl Jacobsen, kommunikationskonsulent i Nabohjælp, som Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden står bag.

“Der er ofte et stort fokus på risikoen for indbrud op til jul. Men i vinterferien er man næsten lige så udsat for indbrud, og derfor er det vigtigt, at man overvejer, hvad man kan gøre for at undgå indbrud, mens man er væk. Noget af det mest effektive, man kan gøre, er at bede naboerne om at snyde tyven til at tro, at der er nogen hjemme. Det kan man nemt og sikkert arrangere i Nabohjælps app” siger hun.

Få hele nabolaget med

Flere end 130.000 danskere har allerede hentet Nabohjælps app og er klar til at forebygge indbrud i vinterferien.  Og den forestående ferie er en god anledning til at få hele nabolaget med over på Nabohjælps app.

“Vi ved fra vores undersøgelser, at nabohjælpere, som bruger appen, er bedre til at forebygge indbrud. Det er de, fordi de jævnligt får påmindelser i appen om at fylde affald i skraldespanden, parkere en bil i den tomme indkørsel og tømme postkassen for dem, der er på ferie. Det er den slags systematisk nabohjælp, som virker – hvis man lige glemmer at nabohjælpe i et par dage, så er der en risiko for, at tyven gennemskuer det”, siger Sarah Risbøl Jacobsen fra Nabohjælp.

Billedtekst: Du kan være lige så udsat for indbrud i vinterferien som i julen. Derfor opfordrer Nabohjælp til at arrangere feriehjælp med naboerne på Nabohjælps app, mens man er væk.

For flere oplysninger kontakt Sarah Risbøl Jacobsen, kommunikationskonsulent i Nabohjælp, på srj@dkr.dk eller telefon 51 32 77 18

Vinterferien er højsæson for indbrud

• I 2016 og 2017 skete der 45% flere indbrud i uge 7 end i en gennemsnitlig uge
  • I 2016 og 2017 skete der i gennemsnit flere indbrud i uge 7 end i juleugerne

Kilde: ’Indbrud i Danmark – Geografiske og tidslige mønstre’, Københavns Universitet, 2019.

Gode råd til dig, der er feriehjælper:

• Smid affald i skraldespanden
  • Tøm postkassen
  • Parker din cykel eller bil i indkørslen
  • Gå en runde om huset for at se, om alt er ok
  • Send ’Alt-ok’ beskeder til naboen via appen

Gode råd til dig, der er bortrejst:

• Fjern dine værdier fra vinduerne
  • Lad det rode lidt
  • Brug automatisk tænd/sluk til lyset og radio eller tv
  • Træk gardinerne for i soveværelset, men ikke i hele huset
  • Luk og lås evt. dørene inde i huset, så tyven ikke har overblik
  • Fortæl dine feriehjælpere, hvornår du er væk

Nabohjælps app

I appen får du mulighed for at:

• Danne netværk med alle nabolagets nabohjælpere
  • Skrive, læse og kommentere advarsler i dit nabolag
  • Arrangere feriehjælp
  • Koordinere en fokuseret indsats, hvis der er tyve på spil i nabolaget

Appen kan downloades i App Store:  https://www.apple.com/dk/ios/app-store/

eller i Google Play:   https://play.google.com/store

Mads Nørgaard-Larsen

Pressemedarbejder:

Tlf. +45 41 74 73 80
E-mail: mnl@dkr.dk

Det er to stærke organisationer, som står bag Nabohjælp: Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden. Vi forebygger indbrud – metoden er Nabohjælp, og du er den vigtigste medspiller sammen med dit nabolag.

Med Nabohjælp kan vi forebygge op mod hvert 4. indbrud og samtidig få naboskabet til at blomstre. For alt i mens tyven frygter de vågne naboers øjne, så er det de samme naboer, som giver naboskab og tryghed i dit nabolag.

Nabohjælp er et veldokumenteret redskab til at forebygge indbrud og netop derfor tilbyder Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden dig en gratis app og rådgivning, når du vil forebygge indbrud med dine naboer.

Nabohjælp blev født af Det Kriminalpræventive Råd i 1987. Og i 2012 gik Rådet sammen TrygFonden, hvor den første digitale platform så lyset. Nabohjælp koster ingenting at være med i.