TV 2s halvårsresultat på linje med forventningerne – forventningerne til årsresultat nedjusteres i lyset af skærpet udfordringsbillede i andet halvår
TV 2s resultat for 1. halvår 2023 er på linje med forventningerne i et udfordret marked. Markedspresset i særligt reklamemarkedet forventes at tiltage i andet halvår, og der er behov for et yderligere skærpet omkostningsfokus og fortsat digital og teknologisk omstilling.

TV 2 havde i første halvår 2023 en omsætning på 1.843 mio.kr., hvilket er et fald på 2,1 procent svarende til 40 mio.kr. i forhold til første halvår 2022. Abonnementsomsætningen er vokset med 6,2 procent, mens reklameomsætningen er faldet med 11,4 procent. Som forventet sker faldet i den traditionelle reklameomsætning, mens der fortsat er vækst i den digitale reklameomsætning.
Omkostningerne i første halvår udgør 1.691 mio.kr. og er faldet med 24 mio.kr. svarende til 1,4 procent i forhold til 2022. Resultatet før særlige poster (EBIT) er dermed 152 mio. kr., hvilket er 16 mio. kr. lavere end for 1. halvår 2022.
- Der er ingen tvivl om, at mediemarkedet er udfordret. Det var også en del af vores forventninger, og set i det lys er TV 2s resultat for første halvår tilfredsstillende. Vi oplever et fald i den traditionelle reklameomsætning, som er en smule større end forventet. Der er dog fortsat vækst i den digitale omsætning – både reklame og abonnement. Så den digitale omstilling af TV 2, som vi satte i værk for snart fire år siden, virker og giver os et solidt udgangspunkt for at navigere i det vanskelige marked, siger TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, og fortsætter:
- På indholdssiden glæder jeg mig over, at vi fortsat formår at skærpe vores værditilbud og fastholde relevansen hos danskerne. TV 2s seerandel er fortsat over 50 procent, danskerne bruger dagligt mere end en time i selskab med TV 2, og vores public service-indhold er i høj kurs både i det traditionelle tv-marked og blandt de danske streamere. Det gælder også for sommeren 2023, hvor danskerne i høj grad har set med på TV 2 Play.
- Når det er sagt, så er markedsvilkårene meget vanskelige, og derfor venter der også en ny virkelighed for TV 2. Skiftet fra traditionelt tv til streaming fortsætter, og der er intensiveret konkurrence om abonnenterne på streamingmarkedet. Samtidig er danskerne og annoncørerne påvirket af den økonomiske usikkerhed, og udviklingen for resten af året er svær at forudsige. Derfor skal vi fortsætte vores digitale og teknologiske omstilling, samtidig med at vi har et skarpt fokus på vores omkostninger, siger Anne Engdal Stig Christensen.
Der er vækst i antallet af TV 2 Play-abonnenter i 1. halvår 2023 i forhold til 1. halvår 2022, mens antallet af husstande med en tv-pakke fortsat er faldende. TV 2s forventning til resultatet før finansielle poster (EBIT) for 2023 nedjusteres fra 300-350 mio.kr. til 250-300 mio.kr., da der er nedjusterede forventninger til særligt reklameomsætningen i 2. halv-år.
Mindre fald i tv-sening – vækst i streamingforbrug
TV 2s samlede seerandel blandt alle danskere er 51,9 procent i 1. halvår 2023, hvilket er en tilbagegang på 1,3 procentpoint i forhold til 1. halvår 2022, der lå på et meget højt niveau. Den samlede tv-sening falder med 3 procent, mens den daglige tv-sening for TV 2s kanaler er 66 minutter og er faldet med 4 procent i forhold til 2022. Nedgangen skyl-des, at der generelt har været mindre nyhedssening end sidste år, at TV 2 i år delte håndboldrettigheder med DR, samt at der sidste år var Vinter-OL samt ‘Badehotellet’ i første halvår.
Til gengæld er den gennemsnitlige seertid pr. Play-abonnent øget med 2 procent i forhold til 1. halvår 2022.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkLinks
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Dorthe Bjerregaard-Knudsen indtræder i TV 2 Danmarks bestyrelse – Naja Nielsen takker af15.4.2025 14:16:50 CEST | Pressemeddelelse
Kulturministeren har indstillet Dorthe Bjerregaard-Knudsen til TV 2 Danmarks bestyrelse. Hun afløser Naja Nielsen, der har valgt at udtræde af bestyrelsen i forbindelse med jobskifte til svenske SVT.
'Streaming i Danmark': Danskernes streamingforbrug er igen tårnhøjt i første kvartal10.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Streamingrapportens vigtigste pointer Danskernes streamingforbrug tangerer rekorden for det højeste gennemsnitlige antal minutter for et kvartal På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår status som såkaldte millionprogrammer De store nyhedsdagsordener sætter et tydeligt aftryk i streamingforbruget - forbruget af streamede nyheder på tværs af TV 2 og DR vokser med seks procent. På TV 2 Play er forbruget af nyheder vokset med otte procent siden første kvartal 2024, ligesom der ses et løft på TV2.dk og TV 2s apps, som i gennemsnit bruges dagligt af 1,35 millioner danskere Flere nye indholdskort blandt kvartalets mest sete programmer Foruden herrernes håndbold-EM, der er en af kvartalets helt store seermagneter, samles danskerne blandt andet om dokumentarer, boligprogrammer, underholdning og fiktion. På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår
TV 2 udvider sin fodboldpakke med Kvindeligaen27.3.2025 08:34:54 CET | Pressemeddelelse
Den bedste danske fodboldrække for kvinder kan fra næste sæson ses på TV 2s sportskanaler og TV 2 Play. Kvindedivisionsforeningen og TV 2 har lavet en seksårig tv- og streamingaftale frem til 2031.
Dagsordensættende indhold og digitalt drevet vækst: TV 2 Danmark leverer solidt i 202426.3.2025 14:45:10 CET | Pressemeddelelse
I 2024 var 9 ud af 10 danskere hver uge i kontakt med TV 2 Danmark og delte de store begivenheder med hinanden, der har præget verdensbilledet og hverdagen: Året blev skudt i gang med et tronskifte, da Dronningen abdicerede. Dokumentarserien ’Den sorte svane’ afslørede samfundsundergravende kriminalitet og en tæt forbindelse mellem den danske under- og oververden. De danske håndboldherrer vandt OL-guld. Europa var fortsat præget af krigen mellem Ukraine og Rusland, og Trump genvandt præsidentembedet i USA.
Ny TV 2-dokumentar afdækker festkultur med stoffer og alkohol i Livgarden19.3.2025 08:01:05 CET | Pressemeddelelse
Hos Den Kongelige Livgarde findes en kultur med byture, alkohol og euforiserende stoffer, fortæller tidligere gardere i ny dokumentar. Forsvaret understreger, det er ulovligt at møde ind på en vagt og være påvirket af noget som helst.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum