TV 2s halvårsresultat på linje med forventningerne – forventningerne til årsresultat nedjusteres i lyset af skærpet udfordringsbillede i andet halvår
TV 2s resultat for 1. halvår 2023 er på linje med forventningerne i et udfordret marked. Markedspresset i særligt reklamemarkedet forventes at tiltage i andet halvår, og der er behov for et yderligere skærpet omkostningsfokus og fortsat digital og teknologisk omstilling.

TV 2 havde i første halvår 2023 en omsætning på 1.843 mio.kr., hvilket er et fald på 2,1 procent svarende til 40 mio.kr. i forhold til første halvår 2022. Abonnementsomsætningen er vokset med 6,2 procent, mens reklameomsætningen er faldet med 11,4 procent. Som forventet sker faldet i den traditionelle reklameomsætning, mens der fortsat er vækst i den digitale reklameomsætning.
Omkostningerne i første halvår udgør 1.691 mio.kr. og er faldet med 24 mio.kr. svarende til 1,4 procent i forhold til 2022. Resultatet før særlige poster (EBIT) er dermed 152 mio. kr., hvilket er 16 mio. kr. lavere end for 1. halvår 2022.
- Der er ingen tvivl om, at mediemarkedet er udfordret. Det var også en del af vores forventninger, og set i det lys er TV 2s resultat for første halvår tilfredsstillende. Vi oplever et fald i den traditionelle reklameomsætning, som er en smule større end forventet. Der er dog fortsat vækst i den digitale omsætning – både reklame og abonnement. Så den digitale omstilling af TV 2, som vi satte i værk for snart fire år siden, virker og giver os et solidt udgangspunkt for at navigere i det vanskelige marked, siger TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, og fortsætter:
- På indholdssiden glæder jeg mig over, at vi fortsat formår at skærpe vores værditilbud og fastholde relevansen hos danskerne. TV 2s seerandel er fortsat over 50 procent, danskerne bruger dagligt mere end en time i selskab med TV 2, og vores public service-indhold er i høj kurs både i det traditionelle tv-marked og blandt de danske streamere. Det gælder også for sommeren 2023, hvor danskerne i høj grad har set med på TV 2 Play.
- Når det er sagt, så er markedsvilkårene meget vanskelige, og derfor venter der også en ny virkelighed for TV 2. Skiftet fra traditionelt tv til streaming fortsætter, og der er intensiveret konkurrence om abonnenterne på streamingmarkedet. Samtidig er danskerne og annoncørerne påvirket af den økonomiske usikkerhed, og udviklingen for resten af året er svær at forudsige. Derfor skal vi fortsætte vores digitale og teknologiske omstilling, samtidig med at vi har et skarpt fokus på vores omkostninger, siger Anne Engdal Stig Christensen.
Der er vækst i antallet af TV 2 Play-abonnenter i 1. halvår 2023 i forhold til 1. halvår 2022, mens antallet af husstande med en tv-pakke fortsat er faldende. TV 2s forventning til resultatet før finansielle poster (EBIT) for 2023 nedjusteres fra 300-350 mio.kr. til 250-300 mio.kr., da der er nedjusterede forventninger til særligt reklameomsætningen i 2. halv-år.
Mindre fald i tv-sening – vækst i streamingforbrug
TV 2s samlede seerandel blandt alle danskere er 51,9 procent i 1. halvår 2023, hvilket er en tilbagegang på 1,3 procentpoint i forhold til 1. halvår 2022, der lå på et meget højt niveau. Den samlede tv-sening falder med 3 procent, mens den daglige tv-sening for TV 2s kanaler er 66 minutter og er faldet med 4 procent i forhold til 2022. Nedgangen skyl-des, at der generelt har været mindre nyhedssening end sidste år, at TV 2 i år delte håndboldrettigheder med DR, samt at der sidste år var Vinter-OL samt ‘Badehotellet’ i første halvår.
Til gengæld er den gennemsnitlige seertid pr. Play-abonnent øget med 2 procent i forhold til 1. halvår 2022.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkLinks
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Rolf Sørensen forventer en sen afgørelse i Tour de France på TV 22.6.2025 09:42:26 CEST | Pressemeddelelse
Der venter en sommer med højdramatisk cykelsport på TV 2, hvor Jonas Vingegaard skal have is i maven, hvis han skal slå Tadej Pogacar i Tour de France. Det siger Rolf Sørensen forud for det kommende Critérium du Dauphiné, hvor de to Tour-favoritter også mødes.
Nye afsnit af 'Den sorte svane' kommer på TV 2: Politiets arbejdsmetoder i fokus27.5.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Fortsættelsen til dokumentarserien 'Den sorte svane' er i produktion. De nye afsløringer vil blandt andet omfatte, hvordan politiet har samarbejdet med Amira Smajic og ført hende som meddeler.
TV 2 klar med maratondækning af rekordstor kongelig løbefest26.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 er igen med hele vejen, når rekordmange danskere 2. pinsedag deltager i Royal Run, hvor der er kongelig deltagelse i alle fem værtsbyer. Morten Ankerdal har skridtet alle ruterne af inden den mere end ti timer lange tv-transmission.
Ny dokumentar udstiller hul i retssikkerheden ved skilsmissesager14.5.2025 12:40:39 CEST | Pressemeddelelse
Krisecentererklæringer, der ikke er undersøgt nærmere, kan være eneste bevis i sager om samvær med børn i skilsmisser, viser ny TV 2-dokumentar.
Tilfredsstillende resultat i 1. kvartal 2025 - TV 2 Play er fortsat den mest sete streamingtjeneste i et kvartal, der er præget af et højt nyhedsforbrug30.4.2025 14:45:11 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 har i 1. kvartal 2025 et resultat før finansielle poster (EBIT) på 132 mio. kr., hvilket er 58 mio. kr. højere end 1. kvartal 2024. Omsætningsvæksten er knap otte procent, og TV 2 Play er fortsat den mest sete streamingtjeneste i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum