TV 2 går undercover: Spilfirmaer overvåger vores børn
Danske børns personlige oplysninger bliver solgt ulovligt i hele verden, afslører TV 2 Dokumentar.

Danske børn hører til nogle af dem, der spiller allermest blandt europæiske lande. I stort set alle danske børnefamilier diskuterer børn og forældre, hvor meget børnene må spille på deres mobil eller tablet.
Det gælder også for Marlena Schmidt, der er mor til Mika på 12 år og Silas på seks år.
- Langt størstedelen af vores diskussioner og konflikter handler om de skærme. Det fylder ekstremt meget, siger hun.
Som mor oplever Marlena Schmidt, at hendes børn er afhængige af spillene. Sønnen Mika kan vågne om natten for at spille i smug, selvom familien har lavet regler for, hvor meget tid børnene må bruge foran skærmen. Et velkendt problem blandt mange børnefamilier.
Undercover i spil-industrien
I den nye dokumentarserie 'Spionerne bag skærmen' i to afsnit går TV 2 undercover i spil- og tech-industrien for at undersøge, hvad forældre er oppe imod, når deres børn ikke vil slippe skærmene. Under dække af at være et nyopstartet, dansk spilfirma kontakter TV 2 firmaer fra spilindustrien for at undersøge, hvordan de tænker og udvikler deres produkter.
TV 2 Dokumentar afdækker, hvordan firmaer høster oplysninger om børnenes adfærd via spillene. Oplysninger, som bliver brugt til at tilpasse spillet til det enkelte barn for på den måde at fastholde barnet i spillet så længe som muligt. Disse forandringer kan også ske live, mens barnet spiller.
Det kritiserer Mikkel Flyverbom, der er professor i digitale forandringer ved CBS:
- De har regnet ud, hvordan din hjerne fungerer, og kan snyde dig til at gøre ting, du ellers ikke ville have gjort. Især fordi du er et barn. Så er vi jo ude i noget, vi ikke bør tillade som samfund, siger han.
Når spilfirmaerne har paraderne nede, fordi de ikke ved, at de taler med journalister, indrømmer de da også, at det handler om afhængighed.
- Det er altid en smule uetisk. Du er nødt til at gøre folk afhængige af dit spil. Ellers duer din forretning ikke, siger en repræsentant for et spilfirma på en kongres i Barcelona til TV 2.
Personlige oplysninger om danske børn er til salg i hele verden
Spilfirmaerne indsamler også personlige oplysninger. TV 2 Dokumentar afdækker, hvordan følsomme oplysninger som CPR-numre, økonomi, familieforhold og interesser er til salg og kan købes på måder, som er ulovlige.
Anette Høyrup er chefjurist hos Forbrugerrådet Tænk og medlem af Dataetisk Råd. Hun har gennem ti år undersøgt, hvad der sker med vores oplysninger på nettet.
- Jeg vidste slet ikke, at det var så omfattende, siger hun efter at have set TV 2 Dokumentars optagelser.
Under dække af at være et dansk spilfirma har TV 2 Dokumentar blandt andet fået tilsendt oplysninger om en halv million danskere fra et firma i Singapore. Ud fra oplysningerne finder man frem til et konkret barn - Anna – et sted i Danmark.
Da TV 2 Dokumentar kommer og banker på døren og forklarer, at TV 2 har fået data om Anna fra et firma i Singapore, bliver Annas mor, Kathrine Düring Larsen, chokeret.
- Det er dybt grænseoverskridende, at I kan komme her og fortælle mig de her ting om mit barn – jeg kender jer jo slet ikke, siger hun.
Begge afsnit af dokumentaren 'Spionerne bag skærmen' kan ses på TV 2 Play onsdag 17. maj.
Nøgleord
Kontakter
Mathias TraczykPR-konsulent
Dokumentar
Billeder
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Flot resultat: Knæk Cancer indsamler 137 millioner25.10.2025 23:36:39 CEST | Pressemeddelelse
I en tid med usikkerhed og konflikt stod Danmark sammen om Knæk Cancer og rejste 137.606.333 kroner til kræftsagen.
TV 2 og TV 2 Regionerne dækker valget tæt - de store historier begynder lokalt24.10.2025 12:28:09 CEST | Pressemeddelelse
Med styrket kandidattest, lokale debatter og landsdækkende valgdækning følger TV 2 og TV 2 Regionerne kommunalvalget helt til dørs – i alle dele af landet og med fokus på nærdemokratiet.
Streaming i Danmark: Danskerne streamer lidt mindre i tredje kvartal i 2025 men bruger en større andel af deres tid på TV 2s indhold22.10.2025 08:26:11 CEST | Pressemeddelelse
I tredje kvartal 2025 bruger hver dansker i gennemsnit 1 time og 9 minutter dagligt på at streame indhold. Det er færre minutter end sidste år, hvor den store sportssommer blandt andet var med til at trække niveauet op til en foreløbig rekord for tredje kvartal.
TV 2 skruer op for aktualiteten og udvider Go'-universet13.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 udvider 'Go' morgen Danmark' med en ekstra time live i hverdagene, mens det nye kulturprogram 'Insider' bliver en del af Go'-universet og får sendetid lørdag aften på TV 2.
Den prisvindende komedieserie 'De bedste år' vender tilbage i 20269.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Magnus Millang har sammen med sin bror, Emil Millang, skrevet den populære komedieserie, som mandag 6. oktober startede optagelserne til anden sæson. 'De bedste år 2' forventes at få premiere på TV 2 Play og TV 2 Echo i 2026.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
