Fonden for EntreprenørskabFonden for EntreprenørskabFonden for Entreprenørskab

Tusindvis af elever skal opfinde klimaløsninger i Projekt Edison 2021

Flere end 12.000 elever i 6.-7. klasse skal i år prøve kræfter med at finde på nye, innovative løsninger på klimaudfordringerne. Eleverne skal være med i opfinderkonkurrencen Projekt Edison, som i år har fået Energistyrelsen samt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet med som partnere.

Projekt Edison er et innovativt undervisningsforløb, der guider lærere og elever igennem en lærerig proces, hvor eleverne skal bruge deres kompetencer indenfor entreprenørskab, innovation og teknologi til at skabe nye løsninger på problemer, de møder i hverdagen. Eleverne får sparring og feedback, og alle 6. og 7. klasses elever kan være med.

I 2021 er klimaet i fokus for Projekt Edison, for årets tema er Klima - hvordan kan du gøre en forskel?. Det glæder Dan Jørgensen, Klima-, Energi- og Forsyningsminister sig til at se, hvad de unge kan få ud af.

- Klimakrisen kræver handling, og den kræver, at vi tænker anderledes. Derfor er det virkelig fantastisk, at Projekt Edison i år kommer til at handle om klima og entreprenørskab. Lige nu arbejder politikere og regeringer over hele verden på at finde de gode løsninger, der kan være med til at sikre, at temperaturen ikke stiger for meget. Men selvom vi allerede har mange gode ideer til, hvordan vi skal gøre det, så er det nødvendigt, at vi hele tiden forsøger at få nye ideer og tænke på nye måder. Her tror jeg, at børn og unge kommer til at spille en meget vigtig rolle, siger Dan Jørgensen.

Siden 2007 har Fonden for Entreprenørskab tilbudt landets 6.-7. klasser at deltage i Projekt Edison, der er en landsdækkende opfinderkonkurrence og undervisningsforløb, som giver eleverne mulighed for at prøve kræfter med innovative læringsprocesser i teori og praksis.

- Gennem entreprenørskab lærer børn og unge, hvordan de selv kan være med til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. I Projekt Edison arbejder eleverne med udgangspunkt i deres egen hverdag, og med årets tema omkring klima har de en unik mulighed for at blive medskabere af fremtidens samfund, siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab.

Nyt teknologispor giver flere muligheder for kreative løsninger

Som noget nyt kan lærere og elever fra i år arbejde med teknologi i Projekt Edison. Projekt Edison bliver udvidet med Teksperimentet, der skal være med til at ruste unge til at være brugere og skabere af teknologi frem for blot at være forbrugere. Med Teksperimentet udvikler og træner eleverne deres teknologiske kompetencer, og de får mulighed for at afprøve og udvikle kreative løsninger på de problemer, de møder i hverdagen.

Nyt undervisningsmateriale klar

Den 1. august er årets undervisningsmateriale klar til brug. Det hedder Idevejen og guider eleverne igennem den innovative proces, samt giver elever og lærere kompetencer inden for innovation og entreprenørskab. Årets undervisningsmateriale vil inddrage fagligheder fra fag som historie, dansk, natur og teknik, matematik og fysik.

Projekt Edison løber fra start august til uge 47 2021, hvor der er landsfinale.

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Fynske elever vinder sølv og bronze til DM i Entreprenørskab15.4.2021 16:29:34 CEST | Pressemeddelelse

Støjabsorberende skillevægge til klasselokaler og app der skal skabe øget motivation til motion for unge via et bedre overblik over idræt i nærområdet. De ideer var så gode og gennemtænkte, at tre elever fra Skt. Hans Skole i Odense og tre elever fra Vesterdal Efterskole i Nr. Aaby torsdag den 15. april løb med 2. og 3. pladsen til Next Level - Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for grundskoleelever.

Iværksætteri som valgfag i skolen styrker udsatte unge26.3.2021 10:35:16 CET | Pressemeddelelse

Unge med større tro på egne evner og styrkede kompetencer i at tænke kreativt og håndtere usikkerhed – det er resultaterne af projektet Iværksætterunge, der gennem to år har kørt i Aarhus Kommune. I projektet har seks skoler i samarbejde med lokale boligsociale indsatser tilbudt elever i 7.-9. klasse valgfaget Iværksætterunge, og en forsker har fulgt med på sidelinjen. Resultatet er, at iværksætteri som valgfag i skolen styrker udsatte unge og gør en positiv forskel i lokalområdet.

Ny undersøgelse skal kaste lys over iværksætteri på erhvervsuddannelserne5.3.2021 05:50:00 CET | Pressemeddelelse

Hver tredje iværksætter er faglært, og derfor er emner som regnskab, moms og markedsføring vigtige på erhvervsuddannelserne. Men hvor meget arbejder erhvervsuddannelserne egentlig med iværksætteri og forretningsudvikling? Og kan der gøres endnu mere? Det skal et nyt analyseprojekt, som Fonden for Entreprenørskab, Tænketanken DEA og Industriens Fond står bag, kaste lys over.

Kæmpe festival skal inspirere tusindvis af unge til iværksætteri2.3.2021 06:59:00 CET | Pressemeddelelse

Danish Entrepreneurship Festival er uddannelsernes entreprenørskabsuge, hvor elever og studerende fra hele landet kan være med. Festivalen afvikles online i hele uge 47 og vil være fyldt med inspirerende talks, interviews med spændende iværksættere og erhvervsfolk, workshops og massevis af ide- og opfinderkonkurrencer for spirende iværksættere. Målet er at give tusindvis af elever og studerende erfaring med og lyst til iværksætteri.

Nordjyske unge er suveræne og vinder tre hovedpriser ved stor iværksætterkonkurrence11.2.2021 16:48:12 CET | Pressemeddelelse

Ikke bare et eller to, men hele tre hold af nordjyske unge klarede sig exceptionelt godt, da knap 500 unge fra hele landet dystede på gode ideer til National Entreprenørskabsmesse torsdag den 11. februar. Her fik iværksætterdrømmene frit løb, da deltagerne pitchede deres ideer online for en række dommere fra erhvervslivet. Holdet WO-drones fra Morsø Handelsgymnasium - EUC Nordvest slog dog alle de andre og løb med førstepladsen og den store præmiecheck.