Bonzer

Tusinder opsiger deres lejligheder lige nu: Sådan undgår du at blive snydt af udlejere

Del

En lidt for hurtig udlejer kan ende med at koste dig som lejer mange tusinde kroner. En specialist i fraflytninger giver dig her fem vigtige tips.

Lige nu gør tusindvis af danskere klar til at flytte. De fleste har tre måneders opsigelse, og god forberedelse kan spare lejere mange penge. 

Når du som lejer flytter ud af din bolig, er der et obligatorisk flyttesyn, hvis udlejer har mere end to lejemål. Og hvis du ikke er meget opmærksom, kan det ende med at koste dig dyrt, fordi udlejeren vil have dig til at betale for forbedringer af boligen. 

Daniel Refsing Mirmolavi driver virksomheden Udflytningsservice, der har specialiseret sig i at klargøre lejligheder til flyttesyn. Han ved derfor, hvad udlejere ofte kigger efter og hvor de nogle gange forsøger at tørre regningen af på dig som lejer. Derudover har han en advokat, med speciale i lejeloven, med på sidelinjen, der rådgiver i tvivlsspørgsmål.

“Der findes udlejere, der forsøger at udnytte lejernes manglende kendskab til lovgivningen. De kræver, at lejligheden skal tilbage til perfekt stand, selvom loven tydeligt siger, at lejemålet skal tilbage til samme stand som ved indflytningen på de områder hvor lejer har vedligeholdelsespligten. De andre områder må gerne have spor af at være blevet brugt” fortæller Daniel Refsing Mirmolavi fra Udflytningsservice, der dækker københavnsområdet og Østjylland. 

Her er Daniels bedste råd til, hvordan du som lejer ikke bliver snydt af din udlejer:

1. Mød boligselskabets/udlejers repræsentant til fraflytningssynet med godt humør. Husk, at det dybest set er en forhandling.


2. Som lejer har du 14 dage efter indflytningen til at notere fejl og mangler, som du herefter sender til udlejer. Hav alt det, du noterede i indflytningsrapporten med til fraflytningssynet. Standen bliver oftest noteret på en skala fra 1-5. Tjek hvordan udlejer definerer de enkelte punkter på skalaen, og sammenlign det med hvordan det ser ud nu.


3. Som udgangspunkt skal du som lejer male vægge, lofter, træværk og evt. radiatorer  samt slibe og lakere eller oliere trægulve. Jo længere tid, du har boet i lejemålet, jo mere slid og ælde må udlejer acceptere at der er på køkken, bad, fliser og de andre dele af lejemålet, som du ikke skal vedligeholde. Som lejer hæfter du kun for istandsættelse af f.eks. køkken og bad, hvis du har ødelagt eller misligholdt noget. Det kan være svært for udlejer at afgøre under synet - og det er ofte her udlejer tolker reglerne forkert.


4.Tag post-it’s og en lineal til målestok med til fraflytningssynet. Tag billeder af de punkter, som udlejer noterer sig. Brug linealen som målestok ved huller, hakker og ridser, ellers kan billeder let snyde. Skriv på post-it’en hvad der ses på billedet. Det gør det nemt for dig at få overblikket senere. Og det kan bruges som dokumentation, hvis sagen skal behandles i huslejenævnet.


5. Vær ikke bange for at klage til det kommunale huslejenævn, hvis du ikke kan blive enig med din udlejer. Her behandles tvister mellem lejere og udlejere, og det koster kun 315 kr. at få nævnet til at se på din sag. 

Fakta: Hvem skal vedligeholde hvad?

De præcise bestemmelser i forhold til vedligeholdelsespligten står i din lejekontrakt, men typisk er du som lejer ansvarlig for indvendig vedligeholdelse: maling af overflader, tapetsering og slibning af trægulve. Udlejer har oftest den udvendige vedligeholdelsespligt hvilket omfatter ruder, sanitet, bordplader, hvidevarer, alle andre gulve end trægulve, fliser, køkken og bad - også selvom de er indvendigt i lejemålet.

Interaktivt billede: Hvem skal vedligeholde hvad?
Vil du gøre vedligeholdelsespligten endnu mere konkret for dine brugere, er du velkommen til at bruge det interaktive billede, hvor brugeren kan trykke på hvert enkelt element og se, om lejer eller udlejer har vedligeholdelsespligten. Du kan se her, hvordan billedet ser ud, når du embedder det i en artikel (det er selvfølgelig også optimeret til mobilskærme)

Du er meget velkommen til at linke til denne side, med mere information om, hvad man som lejer skal være opmærksom på ved fraflytningssynet.

Brug følgende embed kode i artiklen:

<div class="iactiveImg" data-ii="27170"></div><script src="https://interactive-img.com/js/include.js"></script>

Nøgleord

Kontakter

Daniel Refsing Mirmolavi
drm@udflytningsservice.dk
53 53 96 89

Billeder

Links

Information om Bonzer

Bonzer
Bonzer
Bredgade 19e 2tv,
1250 København K

(+45) 42 90 96 96http://bonzer.dk

Vi er et pragmatisk, ambitiøst og nørdet SEO bureau – sat i verden for at bryde med middelmådige resultater og dårlig kommunikation. Vores flade ledelsesstruktur aktiverer nysgerrighed, vidensdeling og samspil, der gør, at vi altid vil være foran konkurrencen. Hvis I er ambitiøse, bør I arbejde med os.