Turbine glæder sig over vinderen af Nordisk Råds litteraturpris

I går blev Nordisk Råds litteraturpris 2020 uddelt. To af Turbines oversatte romaner var med i opløbet, og vinderen blev Monika Fagerholms ”Hvem slog bambi ihjel?” der er oversat af Pia Juul og udkom på Turbine i maj 2020.

foto: ©Niklas Sandtröm

Monika Fagerholms roman har fået gode anmeldelser, over alt hvor den er udkommet, og Nordisk Råds litteraturpris er den fjerde pris, den indkasserer. Da redaktør Martin Graae Jørgensen sikrede Turbine de danske rettigheder i 2019, var den endnu ikke nomineret og kun lige udkommet i Finland. Men Martin Graae Jørgensen var heldigvis sikker i sin sag: “Jeg kunne med det samme mærke, at her var en roman, som var sprogligt helt unik. Romanen er vild og punket, den springer fra en fortæller til en anden, den citerer sangtekster og bruger engelske udtryk, men samtidig skaber den et rum i sig selv, hvor læseren forstår det absurde, det voldsomme, det urimelige i, at en gruppevoldtægt overhovedet kan finde sted, og når den så har fundet sted, at gerningsmændene ikke bliver draget til ansvar. Jeg vidste med det samme, at jeg sad med en vigtig roman i hånden."

Turbine er stolte over at stå bag den danske udgave, som nyligt afdøde Pia Juul har oversat. Det er en vigtig roman, der handler om en gruppevoldtægt, om hvordan sproget hjælper gerningsmændene, om hvordan selv den mest brutale forbrydelse kan blive opfattet som ubelejlig, hvor Monika Fagerholms stil særlige stil giver læseren en unik mulighed for at forstå skyldfølelse og skam, fornedrelse og desperation, liderlighed og had.

“Jeg kunne faktisk næsten ikke helt forstå det, da Monika Fagerholms roman vandt i går. Jeg blev så glad på romanens vegne, på Monika Fagerholms vegne, og også på egne og Turbines vegne over, at så stærk og lysende god en roman nu kan få det store publikum, som den fortjener. Jeg håber, den ligger under rigtig mange juletræer i år,” slutter en glad Martin Graae Jørgensen.

Det eneste skår, der i dag er i glæden hos Turbine, er, at de gode nyheder og reaktioner ikke kan deles med Pia Juul, der på fremragende vis har oversat bogen til dansk. Det er trist, at hun ikke nåede at tage del i alt det gode, der sker nu.

Andet oplag er på vej fra tryk, og flere boghandlere har i dag købt mange eksemplarer hjem.

foto: ©Niklas Sandtröm

Hvem bestemmer, hvornår senfølger er alvorlige?11.5.2021 16:58:32 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt dansk forskningsprojekt om senfølger efter COVID-19 viser, at cirka 10 % af de smittede får senfølger som træthed, koncentrationsbesvær eller påvirket lugtesans i nogle uger. Men ifølge overlæge Reimar W. Thomsen fra Aarhus Universitetshospital får næsten ingen af dem, der havde en mild omgang conorasmitte, alvorlige senfølger inden for et halvt år. Det fremgår af en forskningsartikel, som Reimar W. Thomsen og hans forskningskollegaer har fået offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet.

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.