Tue Mantoni bliver ny bestyrelsesformand for Vækstfonden

Erhvervsminister Simon Kollerup har peget på Tue Mantoni som bestyrelsesformand for Vækstfonden. Tue Mantoni har tidligere været adm. direktør i Bang og Olufsen og har de seneste to år været bestyrelsesmedlem i Vækstfonden. Foruden ny formand tiltræder også fire nye bestyrelsesmedlemmer.

Bestyrelsesformand Tue Mantoni

Vækstfonden har fået ny bestyrelsesformand, og erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget Tue Mantoni. Derudover tiltræder en også en række nye bestyrelsesmedlemmer.

Erhvervsminister Simon Kollerup:

”Vækstfonden er en stærk institution i den erhvervspolitik, som skal skabe Danmarks vækst og udvikling i årene, der kommer. Den grønne omstilling, fremtidens iværksættere og at finde vejen ud af coronaens skygge for vores erhvervsliv. Derfor er jeg meget glad for, at Tue Mantoni har sagt ja til at indtræde som formand for Vækstfonden. Tue Mantoni vil med sin mangeårige erfaring med investeringer og indgående kendskab til dansk erhvervsliv bidrage med værdifulde indsigter og kompetencer til Vækstfondens arbejde. Der vil i de kommende år kun blive endnu mere brug for, at Vækstfonden opbygger og vedligeholder tillidsfulde relationer til bredden i det danske investormiljø for at løse de store opgaver, som venter os i fællesskab.”

Bestyrelsesformand Tue Mantoni:
”Jeg har fået lov til at følge Vækstfonden som medlem af bestyrelsen de seneste to år, og jeg er stolt og glad over, at Erhvervsministeren har tiltroet mig opgaven med at kunne fortsætte med det arbejde - nu som formand for bestyrelsen. Vækstfonden spiller en afgørende rolle i at udvikle de virksomheder, Danmark ikke må gå glip af. Det er utroligt vigtigt, at vi har en institution som Vækstfonden, der er med til at bygge bro mellem virksomheder, kapital i hele Danmark og i sidste ende give et solidt samfundsafkast.” siger Tue Mantoni.

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard:

”Jeg glæder mig til at fortsætte det gode arbejde sammen med Tue, der de seneste to år har arbejdet for at sikre, at vi i Vækstfonden bliver ved med at bevæge os fremad,” siger Rolf Kjærgaard og fortsætter: ”Samtidigt betyder det også, at vi skal sige farvel til en række medlemmer, der de seneste år har været med til at sætte retning og løfte Vækstfonden. En særlig stor tak skal lyde til den afgående bestyrelsesformand Claus Gregersen.”

Foruden Tue Mantoni på formandsposten tiltræder også:

Anne-Louise Thon-Jensen, der er udpeget til bestyrelsen, fordi hun har erfaring som investeringsrådgiver og iværksætter og kan supplere bestyrelsen og Vækstfonden med kendskab til CSR og bæredygtighed.

Thor Möger Pedersen, der er valgt til bestyrelsen, fordi han har kendskab til og forståelse for samspillet mellem den private og den offentlige sektor. Samtidig inddrager Thor Möger Pedersen kompetencer inden for rådgivning og ledelse fra det private erhvervsliv.

Camilla Ley Valentin, der er udpeget til bestyrelsen, fordi hun har stor erfaring og succes som iværksætter, og kan supplere bestyrelsen og Vækstfonden med kompetencer inden for ny teknologi og digitalisering.

Jesper Højberg Christensen, der er valgt til bestyrelsen, fordi han har kompetencer og erfaringer med rådgivning og finansiering af start-ups og kan supplere bestyrelsen og Vækstfonden med stærke kompetencer inden for bl.a. strategi.

I forbindelse med udnævnelsen af nye bestyrelsesmedlemmer er der også foretaget valg af medarbejderrepræsentanter.

Samtidigt fratræder bestyrelsesmedlemmer Christian Scherfig, Ilse Jacobsen og Niels Nygaard og bestyrelsesformand Claus Gregersen deres poster.

Følgende sidder i Vækstfondens bestyrelse:

Tue Mantoni, bestyrelsesformand

Lars Holst

Anne-Louise Thon-Jensen

Thor Möger Pedersen

Camilla Ley Valentin

Jesper Højberg Christensen

Jacob Bratting Pedersen, medarbejderrepræsentant

Kim Lundberg, medarbejderrepræsentant

Vækstfonden: Cecilie Idun Andersen, 31 93 05 73

Bestyrelsesformand Tue Mantoni

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Agrointelli lukker investeringsrunde på 108 mio.kr.: Fremtidens landbrugsmarker skal passes af danske robotter15.10.2020 12:45:07 CESTPressemeddelelse

Agritech-virksomheden Agrointelli lukker runde på mere end 100 mio. kr. i lån og egenkapital. Kapitalen kommer fra Nordic Alpha Partners og Vækstfonden og skal bidrage til at skalere og ruste virksomheden til sit internationale gennembrud. Samtidigt er det Vækstfondens første direkte investering under Danmarks Grønne Fremtidsfond. Ambitionen er at skubbe landbrugssektoren i en grønnere retning.

Nye hjælpepakker til erhvervslivet: Vækstfonden får yderligere kapital til at sikre genstart i hele Danmark9.10.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen og et stort flertal af Folketingets partier har sendt vigtig genstartskapital ud til det danske erhvervsliv for at fremme dansk eksport. En del af kapitalen forvaltes af Vækstfonden og skal sikre risikovillig finansiering til SMV’er, grøn vækst og projekter inden for turisme. ”Vores vigtigste opgave er at få pengene ud at arbejde hos de virksomheder, der er ramt af coronakrisen,” siger adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

Intelligent affaldshåndtering skal give grøn genlyd over hele verden: Nordsense henter investeringsrunde på 54 mio. kr.8.10.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Klimakrisen banker for alvor på vores dør, og verden kalder på nye, grønne teknologier og løsninger. En af dem er danske Nordsense, der med fuld fart er på vej ud på det globale marked. Med en ny investering i ryggen på 54 mio. kr. skal Vækstfonden og den amerikanske venturefond ACME understøtte virksomhedens internationale vækststrategi: Målet er at spare affaldssektoren for tusindvis af ton CO2 og samtidig bidrage til renere gader.

Danmarks Grønne Fremtidsfond er nu en realitet: Milliarder på vej til grønne virksomheder14.9.2020 11:00:00 CESTPressemeddelelse

I dag har Danmark fået en grøn fremtidsfond, der skal sikre kapital til grønne løsninger – kapital, der nu er blevet endnu vigtigere efter coronakrisen, og som skal bidrage til, at Danmark er i førersædet, når det kommer til grøn omstilling. I slutningen af 2019 blev fremtidsfonden besluttet, og nu er den endelige aftale faldet på plads mellem regeringen og partierne bag finansloven. Dermed er rammerne på plads, så Danmarks Grønne Fremtidsfond nu kan sende kapital ud til de grønne virksomheder og iværksættere.