Tue Mantoni bliver ny bestyrelsesformand for Vækstfonden

Erhvervsminister Simon Kollerup har peget på Tue Mantoni som bestyrelsesformand for Vækstfonden. Tue Mantoni har tidligere været adm. direktør i Bang og Olufsen og har de seneste to år været bestyrelsesmedlem i Vækstfonden. Foruden ny formand tiltræder også fire nye bestyrelsesmedlemmer.

Bestyrelsesformand Tue Mantoni

Vækstfonden har fået ny bestyrelsesformand, og erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget Tue Mantoni. Derudover tiltræder en også en række nye bestyrelsesmedlemmer.

Erhvervsminister Simon Kollerup:

”Vækstfonden er en stærk institution i den erhvervspolitik, som skal skabe Danmarks vækst og udvikling i årene, der kommer. Den grønne omstilling, fremtidens iværksættere og at finde vejen ud af coronaens skygge for vores erhvervsliv. Derfor er jeg meget glad for, at Tue Mantoni har sagt ja til at indtræde som formand for Vækstfonden. Tue Mantoni vil med sin mangeårige erfaring med investeringer og indgående kendskab til dansk erhvervsliv bidrage med værdifulde indsigter og kompetencer til Vækstfondens arbejde. Der vil i de kommende år kun blive endnu mere brug for, at Vækstfonden opbygger og vedligeholder tillidsfulde relationer til bredden i det danske investormiljø for at løse de store opgaver, som venter os i fællesskab.”

Bestyrelsesformand Tue Mantoni:
”Jeg har fået lov til at følge Vækstfonden som medlem af bestyrelsen de seneste to år, og jeg er stolt og glad over, at Erhvervsministeren har tiltroet mig opgaven med at kunne fortsætte med det arbejde - nu som formand for bestyrelsen. Vækstfonden spiller en afgørende rolle i at udvikle de virksomheder, Danmark ikke må gå glip af. Det er utroligt vigtigt, at vi har en institution som Vækstfonden, der er med til at bygge bro mellem virksomheder, kapital i hele Danmark og i sidste ende give et solidt samfundsafkast.” siger Tue Mantoni.

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard:

”Jeg glæder mig til at fortsætte det gode arbejde sammen med Tue, der de seneste to år har arbejdet for at sikre, at vi i Vækstfonden bliver ved med at bevæge os fremad,” siger Rolf Kjærgaard og fortsætter: ”Samtidigt betyder det også, at vi skal sige farvel til en række medlemmer, der de seneste år har været med til at sætte retning og løfte Vækstfonden. En særlig stor tak skal lyde til den afgående bestyrelsesformand Claus Gregersen.”

Foruden Tue Mantoni på formandsposten tiltræder også:

Anne-Louise Thon-Jensen, der er udpeget til bestyrelsen, fordi hun har erfaring som investeringsrådgiver og iværksætter og kan supplere bestyrelsen og Vækstfonden med kendskab til CSR og bæredygtighed.

Thor Möger Pedersen, der er valgt til bestyrelsen, fordi han har kendskab til og forståelse for samspillet mellem den private og den offentlige sektor. Samtidig inddrager Thor Möger Pedersen kompetencer inden for rådgivning og ledelse fra det private erhvervsliv.

Camilla Ley Valentin, der er udpeget til bestyrelsen, fordi hun har stor erfaring og succes som iværksætter, og kan supplere bestyrelsen og Vækstfonden med kompetencer inden for ny teknologi og digitalisering.

Jesper Højberg Christensen, der er valgt til bestyrelsen, fordi han har kompetencer og erfaringer med rådgivning og finansiering af start-ups og kan supplere bestyrelsen og Vækstfonden med stærke kompetencer inden for bl.a. strategi.

I forbindelse med udnævnelsen af nye bestyrelsesmedlemmer er der også foretaget valg af medarbejderrepræsentanter.

Samtidigt fratræder bestyrelsesmedlemmer Christian Scherfig, Ilse Jacobsen og Niels Nygaard og bestyrelsesformand Claus Gregersen deres poster.

Følgende sidder i Vækstfondens bestyrelse:

Tue Mantoni, bestyrelsesformand

Lars Holst

Anne-Louise Thon-Jensen

Thor Möger Pedersen

Camilla Ley Valentin

Jesper Højberg Christensen

Jacob Bratting Pedersen, medarbejderrepræsentant

Kim Lundberg, medarbejderrepræsentant

Vækstfonden: Cecilie Idun Andersen, 31 93 05 73

Bestyrelsesformand Tue Mantoni

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.