Tue Mantoni bliver ny bestyrelsesformand for Vækstfonden

Erhvervsminister Simon Kollerup har peget på Tue Mantoni som bestyrelsesformand for Vækstfonden. Tue Mantoni har tidligere været adm. direktør i Bang og Olufsen og har de seneste to år været bestyrelsesmedlem i Vækstfonden. Foruden ny formand tiltræder også fire nye bestyrelsesmedlemmer.

Bestyrelsesformand Tue Mantoni

Vækstfonden har fået ny bestyrelsesformand, og erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget Tue Mantoni. Derudover tiltræder en også en række nye bestyrelsesmedlemmer.

Erhvervsminister Simon Kollerup:

”Vækstfonden er en stærk institution i den erhvervspolitik, som skal skabe Danmarks vækst og udvikling i årene, der kommer. Den grønne omstilling, fremtidens iværksættere og at finde vejen ud af coronaens skygge for vores erhvervsliv. Derfor er jeg meget glad for, at Tue Mantoni har sagt ja til at indtræde som formand for Vækstfonden. Tue Mantoni vil med sin mangeårige erfaring med investeringer og indgående kendskab til dansk erhvervsliv bidrage med værdifulde indsigter og kompetencer til Vækstfondens arbejde. Der vil i de kommende år kun blive endnu mere brug for, at Vækstfonden opbygger og vedligeholder tillidsfulde relationer til bredden i det danske investormiljø for at løse de store opgaver, som venter os i fællesskab.”

Bestyrelsesformand Tue Mantoni:
”Jeg har fået lov til at følge Vækstfonden som medlem af bestyrelsen de seneste to år, og jeg er stolt og glad over, at Erhvervsministeren har tiltroet mig opgaven med at kunne fortsætte med det arbejde - nu som formand for bestyrelsen. Vækstfonden spiller en afgørende rolle i at udvikle de virksomheder, Danmark ikke må gå glip af. Det er utroligt vigtigt, at vi har en institution som Vækstfonden, der er med til at bygge bro mellem virksomheder, kapital i hele Danmark og i sidste ende give et solidt samfundsafkast.” siger Tue Mantoni.

Adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard:

”Jeg glæder mig til at fortsætte det gode arbejde sammen med Tue, der de seneste to år har arbejdet for at sikre, at vi i Vækstfonden bliver ved med at bevæge os fremad,” siger Rolf Kjærgaard og fortsætter: ”Samtidigt betyder det også, at vi skal sige farvel til en række medlemmer, der de seneste år har været med til at sætte retning og løfte Vækstfonden. En særlig stor tak skal lyde til den afgående bestyrelsesformand Claus Gregersen.”

Foruden Tue Mantoni på formandsposten tiltræder også:

Anne-Louise Thon-Jensen, der er udpeget til bestyrelsen, fordi hun har erfaring som investeringsrådgiver og iværksætter og kan supplere bestyrelsen og Vækstfonden med kendskab til CSR og bæredygtighed.

Thor Möger Pedersen, der er valgt til bestyrelsen, fordi han har kendskab til og forståelse for samspillet mellem den private og den offentlige sektor. Samtidig inddrager Thor Möger Pedersen kompetencer inden for rådgivning og ledelse fra det private erhvervsliv.

Camilla Ley Valentin, der er udpeget til bestyrelsen, fordi hun har stor erfaring og succes som iværksætter, og kan supplere bestyrelsen og Vækstfonden med kompetencer inden for ny teknologi og digitalisering.

Jesper Højberg Christensen, der er valgt til bestyrelsen, fordi han har kompetencer og erfaringer med rådgivning og finansiering af start-ups og kan supplere bestyrelsen og Vækstfonden med stærke kompetencer inden for bl.a. strategi.

I forbindelse med udnævnelsen af nye bestyrelsesmedlemmer er der også foretaget valg af medarbejderrepræsentanter.

Samtidigt fratræder bestyrelsesmedlemmer Christian Scherfig, Ilse Jacobsen og Niels Nygaard og bestyrelsesformand Claus Gregersen deres poster.

Følgende sidder i Vækstfondens bestyrelse:

Tue Mantoni, bestyrelsesformand

Lars Holst

Anne-Louise Thon-Jensen

Thor Möger Pedersen

Camilla Ley Valentin

Jesper Højberg Christensen

Jacob Bratting Pedersen, medarbejderrepræsentant

Kim Lundberg, medarbejderrepræsentant

Vækstfonden: Cecilie Idun Andersen, 31 93 05 73

Bestyrelsesformand Tue Mantoni

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 10.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 38 mia. kr.

Danske LastObject rejser 18 millioner kroner fra bl.a. Vækstfonden i jagten på at få hele verden til at genanvende deres plejeprodukter8.9.2021 15:31:33 CEST | Pressemeddelelse

Der produceres og bruges milliarder af engangsprodukter hver eneste dag, og engangsprodukter er derfor med rette blevet udnævnt til en af de helt store syndere indenfor miljø og klima. Det vil danske LastObject lave om på, og med Vækstfonden i ryggen vil selskabet blive en global markedsleder indenfor genanvendelige plejeprodukter.

Dansk Vækstkapital III er en realitet: ATP, PKA, Vækstfonden og Jyske Bank sender 1,5 mia. kr. til danske virksomheder23.6.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Det offentlig-private samarbejde, Dansk Vækstkapital III, har annonceret sin første closing på 1,5 mia. danske kr. Det er endnu en milepæl for det unikke samarbejde, der forvaltes af Vækstfonden. Med den nye fond er Vækstfonden, ATP, PKA, Jyske Bank og en række erhvervsdrivende fonde med til at sikre risikovillig kapital til iværksættere og små og mellemstore virksomheder i hele Danmark.