Trofaste frivillige og kunder sikrer Røde Kors’ genbrugsbutikker et flot resultat på trods af et år med corona

Selvom 2020 ikke levede op til forventningerne på grund af corona, kommer Røde Kors’ genbrugsbutikker ud af 2020 med et overskud på 54 millioner kroner. Det er 20 millioner mindre end forventet.

Foto: Miriam Nielsen

Det er de færreste ting, der sidste år gik som planlagt. Det samme gør sig gældende for Røde Kors’ genbrugsbutikker, der så frem til et godt år efter at slå rekord i 2019. Organisationen forventede et overskud på 74 millioner kroner i 2020, som svarer til resultatet fra året før. Men sådan skulle det ikke gå. Sammen med resten af landet måtte butikkerne lukke ned, og det gik hårdt ud over indtjeningen.

Heldigvis slap butikkerne billigere end frygtet. For Røde Kors’ genbrugsbutikker kommer ud af 2020 med en omsætning på 202 millioner kroner og et overskud på 54 millioner, hvilket kun er 20 millioner lavere end det forventede resultat. Det mener Tina Donnerborg, chef for genbrug i Røde Kors, at organisationen kan takke de frivillige og kunderne for.

”Under nedlukningen havde vores frivillige brugt tiden på at sortere donationerne og gøre butikkerne klar til genåbningen. Og da butikkerne igen kunne slå dørene op, stod kunderne i lange, corona-venlige køer. Vi kunne tydeligt se, at de trængte til at handle, men på en klima-bevidst måde,” siger Tina Donnerborg.

Øget omsætning i de åbne måneder

At kunderne kom tilbage for fuld styrke, viser sig også i omsætningen for de måneder, hvor butikkerne var åbne. Her oplevede butikkerne en omsætningsfremgang på 14 procent i forhold til året før. Den øgede omsætning bringer derfor også håb for 2021.

”Året startede med en lang periode med lukkede butikker. Vi kan se kunderne vender tilbage nu vi har åbent. Men selv om kunderne trofast kommer igen, bliver vi selvfølgelig også i år påvirket negativt af corona,” siger Tina Donnerborg.

Overskuddet fra 2020 går til Røde Kors’ arbejde for udsatte mennesker i Danmark og resten af verden, som konsekvenserne af corona har ramt særligt hårdt. Det er også med til at sikre, at Røde Kors kan rykke ud, når uforudsigelige katastrofer og kriser som en global pandemi rammer.

Røde Kors har også modtaget hjælpepakker i kompensation for genbrugsbutikkernes tab.

Fakta om Røde Kors’ genbrugsbutikker

• Røde Kors har 245 genbrugsbutikker og mere end 10.000 frivillige, der indsamler, sorterer og sælger tøj, møbler og boligtilbehør.
  • Hvert år donerer befolkningen mere end 9.000 ton tøj i butikkerne og i mere end 1.900 indsamlingscontainere rundt om i landet.
  • I 2020 blev det samlede overskud fra Røde Kors’ genbrugsaktiviteter på 54 millioner kroner og omsætningen var på 202 millioner kroner.
  • I 2019 slog Røde Kors’ genbrugsaktiviteter rekord med et overskud på 74 millioner kroner og en omsætning på 218 millioner kroner.

Foto: Miriam Nielsen

Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. I Danmark skaber vi fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv.

Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.

Vi er verdens største humanitære organisation med mere end 11 millioner frivillige i 191 lande. Vi er en del af dit lokalsamfund, uanset hvor du bor. Med din hjælp kan vi altid være til stede, når der er brug for os.

32 millioner kroner skal genstarte fællesskaberne26.3.2021 12:52:35 CET | Pressemeddelelse

En aftale mellem Regeringen, SF, Radikale og Alternativet giver Røde Kors og Ungdommens Røde Kors 32 mio. kroner til oplevelser, der kan bekæmpe ensomhed for dem, der har været hårdest ramt under corona. Pengene vil blive brugt til at skabe oplevelser for sårbare børn, unge og familier samt ensomme og på den måde gentænde gnisten under de fællesskaber, der har været slukket under corona. ”Alle har været ramt, men vi ved, at udsatte og ensomme personer har været ekstra hårdt ramt. Vi vil gerne være med til at genskabe de livsnødvendige fællesskaber for udsatte børn, unge, familier og ældre. De har været slukket det sidste år, og det har givet ensomheden alt for gode muligheder for at vokse sig stor.” siger Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors. Fællesskabet skal skubbes i gang Under corona har vi både mærket, hvor stærkt vores fællesskab er, og hvor meget det betyder for os, når det forsvinder. Vi har brug for at være sammen. Og særligt udsatte børn og unge har brug for igen at n