Trods vækst i cyberangreb har kun hver anden danske virksomhed en strategi for IT-sikkerhed

På trods af den massive vækst i cyberangreb mod både nationer, virksomheder og privatpersoner de seneste mange måneder, så er danske virksomheder langt fra kommet op i gear til at møde de stigende udfordringer. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte foretaget blandt 150 danske virksomheder.
Kun halvdelen af virksomhederne har en IT-sikkerhedsstrategi, og seks ud af ti har ikke sat nye tiltag i værk eller øget beredskabet.
Det på trods af, at virksomhederne peger på et stigende trusselsbillede. Tre ud af fire virksomheder oplever, at antallet af cyberangreb er stigende, mens 38% har været mål for et cyberangreb det seneste år. Heraf har 19% oplevet 10 eller flere angreb.
”De største danske virksomheder tager det her meget seriøst. Men der er alt for mange virksomheder og organisationer, der slet ikke er tilstrækkeligt i gang i lyset af det voksende trusselsbillede. Det er dybt alvorligt og gør Danmark meget sårbart, fordi vi er et ekstremt digitaliseret land særligt i vores offentlige sektor,” siger Kim Schlyter partner og leder af Deloitte Cyber Risk.
Danmark kan miste fart i digitaliseringen
Han peger på, at hvis ikke en stor del af de danske virksomheder, organisationer og offentlige sektor snart sætter farten op, så kan det skade hastigheden på den danske digitalisering.
”Den danske kultur er meget tillidsfuld, og det er jo grundlæggende godt. Men på det her område er vi nødt til at sætte farten op og beskytte os bedre mod cyberangreb og hackere. Risikoen er, at Danmark mister fart i digitaliseringen, fordi der kommer for mange negative sager, som sænker borgernes tillid til digitaliseringen,” siger Kim Schlyter.
Han peger på, at trusselsbilledet er vokset markant af en lang række årsager. Men overordnet er det blevet både billigere og nemmere at være hacker, og derfor er der kommet langt flere hackere på verdensplan. Det nødvendige hardware og software er nemmere tilgængelig. Desuden lægger både virksomheder, organisationer og privatpersoner langt flere data ud på nettet. Dertil kommer, at privatpersoner næsten hele tiden er på nettet med deres smartphones og gennem stadig flere apps.
Undersøgelsen er udført af Epinion for Deloitte blandt 150 danske virksomheder i den offentlige, private og finansielle sektor i november 2017. Besvarelserne er indsamlet blandt IT-chefer og IT-sikkerheds-chefer.
Nøgleord
Kontakter
Kim Schlyter, partner og leder af Deloitte Cyber Risk, tlf. 30 93 44 92, kschlyter@deloitte.dk
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25, mloendahl@deloitte.dk
Billeder
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Dansk Draghi/Letta-rapport: Sådan sikrer Danmark sin konkurrenceevne10.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den oversete forsknings- og innovationskapacitet skal bringes i spil til at styrke Danmarks fremtidige konkurrenceevne, sikkerhed og velstand. En ny innovationstrepart er blandt de 10 handlingsorienterede anbefalinger, som i dag præsenteres på Christiansborg.
Karriereudvikling topper generation Z’s ønskeliste på jobbet23.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De 20-30-årige danskere overrasker ved at være mindre interesserede i work/life-balance og mere ivrige efter karriereudvikling og ledelse end resten af verdens unge arbejdstagere. Samtidig er leveomkostninger og klima markante bekymringer, viser ny Deloitte-rapport.
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum