Trods skyhøjt fyrværkerisalg: Dyreværnsforeninger og politikere vil forbyde nytårskrudt for private

Fyrværkeri har store konsekvenser for både miljøet, naturen og dyrene. Alligevel ser det ud til, at salget af fyrværkeri vil være skyhøjt i år. Frie Grønne vil forbyde affyring af fyrværkeri for private, og initiativet bakkes op af flere dyreværnsforeninger.

Tirsdag den 15. december startede salget af fyrværkeri, og ifølge en prognose fra Dansk Erhverv vil danskerne bruge 13 procent mere på nytårskrudt end sidste år.

Det øgede forbrug ærgrer dyreværnsforeningerne Dyrenes Alliance, Inges Kattehjem og Anima, der ønsker et forbud mod salg af fyrværkeri til private. Ifølge foreningerne er det vigtigt at være opmærksom på, at mange dyr i hjemmene, i landbruget og i naturen påvirkes meget negativt af fyrværkeri.

”Nytårskrudt har store konsekvenser for både familiedyr og vilde dyr. De høje brag og konstante lysglimt kan medføre angst og stress hos dyrene og give dem alvorlige reaktioner. Og så er fyrværkeri også belastende for vores miljø og natur, så vi ser ingen grund til, at der ikke indføres strengere restriktioner for salg af fyrværkeri,” siger Joh Vinding, direktør i Anima.

Forbud på den politiske agenda
Også på Christiansborg er et forbud mod privat salg af fyrværkeri kommet på dagsordenen. Det er partiet Frie Grønne, der har stillet et beslutningsforslag om, at fyrværkeri kun kan bruges i begrænsede perioder af kulturinstitutioner og offentlige instanser.

”Vi mennesker skal generelt til at tage langt større hensyn til naturen og til dyrene. Det indebærer, at vi tager nogle af vores vaner og traditioner op til revision. Det er ikke altid et populært synspunkt, men vores omfattende brug af fyrværkeri har store negative konsekvenser både for samfundet, naturen og enkeltindivider. Derfor er det på tide med nogle restriktioner for brugen af det,” siger Susanne Zimmer, dyrevelfærdsordfører for Frie Grønne.

Baggrund
I dag kan fyrværkeri sælges fra den 15. december frem til den 31. december, mens man må fyre krudt af fra mellem den 27. december og den 1. januar.

I flere andre lande er der mere restriktive regler for brugen af fyrværkeri. I USA har delstaterne Delaware og Massachusetts for eksempel helt forbudt salg af fyrværkeri til private, mens det i Holland kun er tilladt for private at fyre fyrværkeri af nytårsaften til kl. 2.00 1. januar.

Udover at være til skade for dyr og miljøet har brugen af fyrværkeri hvert år alvorlige konsekvenser for de mange mennesker, som kommer galt afsted i forbindelse med affyringen. Sidste nytår blev 228 behandlet for skader, 27 var alvorlige, og 9 af dem var børn under 18 år.