Trepartsaftale om corona-pas skal begrænse smittespredning

Fagbevægelsens Hovedorganisation, DA og regeringen har i dag indgået en trepartstaftale om, at arbejdsgiverne midlertidigt kan kræve corona-pas.

Formålet med indførelsen af et corona-pas på danske arbejdspladser er at mindske den aktuelle stigende smittespredning, understreger formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation Lizette Risgaard.

”Vi skal passe på hinanden – også på arbejdspladserne. Corona-passet er en fornuftig løsning, da det vil bidrage til at holde Danmark åbent og til, at medarbejderne trygt kan gå på arbejde”, siger Lizette Risgaard.

Lizette Risgaard understreger, at trepartsaftalen kun gælder så længe epidemiudvalget vurderer, at corona kategoriseres som en samfundskritisk sygdom, hvilket vil sige foreløbigt 4 uger.

Aftalen er et udtryk for, at vi udviser ansvarlighed og er med til at sikre, at lønmodtagerne kan gå trygt på arbejde og at virksomheder og arbejdspladser kan fungere med færrest mulige gener”, siger Lizette Risgaard.