Trecifret millioninvestering: Health-tech komet skal redde millioner af liv

Danske Corti henter 170 mio. kr. fra bl.a. Chr. Augustinus Fabrikker, Vækstfonden og Lars Marcher til at udbrede virksomhedens verdensførende kunstige intelligens, der hjælper sundhedspersonalet med at tage livreddende beslutninger og forbedre patientbehandlingen på tværs af sundhedsvæsenet. Ambitionen er at redde millioner af liv verden over.

Danmark er ved at udvikle en unik position inden for kunstig intelligens til sundhedssektoren. En af de mest markante virksomheder inden for dette felt er Corti, der netop har rejst 170 mio. kr. til at udbrede sin teknologi globalt.

Corti’s kunstige intelligens dokumenterer og kvalitetssikrer patientkonsultationer ved at lytte med, parallelt med det sundhedsfaglige personale. Ikke nok med at systemet er i stand til at tage noter og udfylde skemaer; teknologien kan også registrere alt fra hoste til symptombeskrivelser for at hjælpe personalet til den rette behandling.

Andreas Cleve CEO i Corti:
“Sundhedsfagligt personale er under enormt pres og har kun få minutter med hver patient. Vi tror Corti kan give personalet mere tid med patienterne og mindre tid ved skærme, hvilket kan lede til højere standarder og bedre resultater. Der er lang vej igen til alle får den tid de skal bruge med deres læge, men med denne investeringsrunde har vi fået kompetente langsigtede investorer som tror på at vi kan indfri vores mission og derved bygge den næste ikoniske danske virksomhed i sundhedssektoren.

Corti, som er stiftet i 2016 af Lars Maaløe og Andreas Cleve, blev kendt for sit arbejde med akut sygdom. I samarbejde med Akutberedskabet i Region Hovedstaden har virksomheden forsket i, hvordan kunstig intelligens i fremtiden kan hjælpe personalet på alarmcentraler. Dette ledte til at forskere hos Region Hovedstadens akutberedskab påviste, at hvis personalet og den kunstige intelligens samarbejdede ved kritisk sygdom såsom hjertestop, blev risikoen for fejl reduceret markant.

Lars Maaløe CTO i Corti:
“Vi har i samarbejde med nogle af de bedste klinikere i den præhospitale sektor været i stand til at påvise, at vores teknologi kan supportere sundhedsfagligt personale under en patientkonsultation, hvor personalet ellers har været efterladt alene med beslutningen. Der er masser af hårdt arbejde foran os, og vi går ærbødigt til opgaven, men med de beviser vi allerede har i dag, så tror vi, at vores teknologiske og ideologiske fremgangsmåde er den rigtige til at gøre en reel og tiltrængt forskel for både patienten og personalet”.

Health-tech bliver ny dansk styrkeposition
Dansk life science har længe været kendt på den internationale scene og udgør Danmarks største eksporterhverv. De seneste år er en række spændende virksomheder, der arbejder med sundhedsteknologi, blomstret op. Vækstfonden har derfor også styrket sit fokus på sektoren yderligere. Virksomhederne har vist stærke resultater, og derfor har Danmark et stort potentiale for at blive globalt førende, vurderer Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden:

”Sundhedsteknologi kan være med til at løse nogle af de globale sundhedsudfordringer, vi ser over hele verden, og i Danmark er vi ved at opbygge en ny styrkeposition inden for dette område med en række stærke iværksættervirksomheder. Her er Corti et lysende eksempel, og de har skabt en revolutionerende teknologi, der netop kan fremme vores alles fælles sundhed. I Vækstfonden vil vi være med til at understøtte teknologi, der kan være med til at skabe samfundsafkast og værdi for Danmark, og det gør Corti i høj grad. Samtidigt er vi glade for, at vi kan være med til at fastholde en lovende virksomhed i Danmark, så de kan ekspandere internationalt, men beholde deres rødder i det danske.”

Chr. Augustinus Fabrikker er sammen med Vækstfonden hovedinvestorer i runden. Her har man en vision om at understøtte danske vækstvirksomheder til at udfolde deres potentiale - til gavn for kunderne, samfundet og ejerne. Det er Corti i høj grad et eksempel på fortæller Claus Gregersen, adm. direktør i Chr. Augustinus Fabrikker:

”Corti passer godt ind i Augustinus-familien med sit globale potentiale. At benytte kunstig intelligens til at redde menneskeliv er prisværdigt, og kombinationen af denne mission med en visionær ledelse og et stærkt produkt har overbevist os om at blive medejere i Corti. Vi har fulgt selskabet over en længere periode, og vi er glade for at kunne bidrage til den fortsatte vækst. Dette er i tråd med vores filosofi om at være medejer af danske vækstvirksomheder, der skalerer deres produkt globalt samtidig med, at de er forankret i Danmark.”

Udover Chr. Augustinus Fabrikker og Vækstfonden er også danske byFounders og Heartcore Capital, franske Idinvest, Thomas Madsen-Mygdal og Lars Marcher med i investeringsrunden.

Om Corti
Corti er en dansk health-tech virksomhed som har udviklet en kunstig intelligens der supporterer sundhedsfagligt personale under patientkonsultationer. Mens den kunstig intelligens lytter med på patient konsultationen kan den skrive noter, søge i databaser og sammenligne symptombeskrivelser med andre patienter, så patienten får den mest optimale behandling og det sundhedsfaglige personale spilder mindst mulig tid på administration. Virksomheden er ledende inden for applikationen af kunstig intelligens og maskinlæring i sundhedssektoren og virksomheden er blandt andet blevet anerkendt med Future Unicorn Award 2020 fra Europa kommissionen, som årets bedste bud i Europa på en kommende milliard virksomhed.

Om Chr. Augustinus Fabrikker
Det fondsejede investeringsselskab Chr. Augustinus Fabrikker er en over 270-årig-virksomhed, der har positioneret sig som en langsigtet og professionel ejer af danske virksomheder. Det sker med stor respekt for, at ejerskab og daglig ledelse er forskellige discipliner. Chr. Augustinus Fabrikker arbejder ud fra en filosofi om at være engagerede og loyale ejere med fokus på dialog, tillid og langsigtet værdiskabelse i virksomheder med internationalt udsyn. Ejerskaberne tæller bl.a. Tivoli, Gyldendal, Jeudan, Royal Unibrew, Fritz Hansen og Podimo. Chr. Augustinus Fabrikker er et datterselskab under Augustinus Fonden, som er en af Danmarks store kulturfonde. Med en balance på mere end 40 mia. kr. gør afkastet fra Chr. Augustinus Fabrikkers investeringer det muligt at geninvestere aktivt i dansk erhvervsliv parallelt med at sikre Augustinus Fondens filantropiske aktiviteter. Se mere her: www.augustinusfabrikker.dk

Om Vækstfonden
Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 10.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 38 mia. kr.

For pressehenvendelser kontakt:
CEO i Corti ApS, Andreas Cleve, +4540612222, eller e-mail: ac@corti.ai

Presserådgiver i Vækstfonden, Cecilie Idun Andersen, +4531930573 eller e-mail: cea@vf.dk

Sekretariatschef i Chr. Augustinus Fabrikker, Line Gulløv Lundh. +38422526 eller e-mail: lgl@augustinusfabrikker.dk.

Danske LastObject rejser 18 millioner kroner fra bl.a. Vækstfonden i jagten på at få hele verden til at genanvende deres plejeprodukter8.9.2021 15:31:33 CEST | Pressemeddelelse

Der produceres og bruges milliarder af engangsprodukter hver eneste dag, og engangsprodukter er derfor med rette blevet udnævnt til en af de helt store syndere indenfor miljø og klima. Det vil danske LastObject lave om på, og med Vækstfonden i ryggen vil selskabet blive en global markedsleder indenfor genanvendelige plejeprodukter.

Dansk Vækstkapital III er en realitet: ATP, PKA, Vækstfonden og Jyske Bank sender 1,5 mia. kr. til danske virksomheder23.6.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Det offentlig-private samarbejde, Dansk Vækstkapital III, har annonceret sin første closing på 1,5 mia. danske kr. Det er endnu en milepæl for det unikke samarbejde, der forvaltes af Vækstfonden. Med den nye fond er Vækstfonden, ATP, PKA, Jyske Bank og en række erhvervsdrivende fonde med til at sikre risikovillig kapital til iværksættere og små og mellemstore virksomheder i hele Danmark.