Tre råd fra psykologen til sommerens kør-selv-ferie

For mange danskere byder sommeren på bilferie til Sydeuropa. Psykolog i SOS International, Emma Alvius, giver tre gode råd til en vellykket bilferie.

Efter to år med Corona går vi ind i en sommer med større mulighed for at tage bilen og rejse ud i verden. Med sommerens trængsel på motorvejene kan der hurtigt opstå uforudsete forsinkelser. Emma Alvius, psykolog i SOS Internationals Healthcare division, deler tre gode råd til feriebilisterne:

Forbered alt det praktiske inden afgang
Det kan være frustrerende for hele familien at støde på forhindringer på bilferien. Derfor er det ifølge Emma Alvius en fordel for alle at forberede sig mentalt på, at turen måske ikke kommer til at gå planmæssigt:

- Når du har forberedt dig praktisk på det uforudsete, vil du også bedre mentalt kunne håndtere, hvis det faktisk sker. Det er ikke sikkert, at turen går planmæssigt, men hvis du og resten af familien er forberedt på det, føles det som regel ikke så tungt, når det sker. Faktisk ligger en stor del af vores psykiske velbefindende i det praktiske, siger Emma Alvius.

Hun peger på, at praktiske forberedelser kan være at pakke ekstra fornødenheder som underholdning, mad og drikke, så alle kan holde sig mætte og beskæftigede, hvis køreturen trækker ud.

Hold fast i den gode stemning
På bilferier tilbringer vi ofte mange timer på vejene i en tætpakket bil. Med forsinkelser som punkteringer eller kø kan det nogle gange være svært at holde humøret højt, og det kan gå ud over andre bilister. Psykologen advarer mod at lade irritation medføre råben ad andre bilister – det skaber dårlig stemning i bilen og øger risikoen for uheld.

- Man kan hurtigt blive frustreret, hvis man holder i kø. Det kan lede til uhensigtsmæssig adfærd over for andre trafikanter og medpassagerer. Du kan afhjælpe det ved at holde fokus på den gode stemning allerede hjemmefra. Det kan for eksempel være med god musik, podcasts eller lydbøger. Man kanaliserer opmærksomheden hen på noget andet, som kan hjælpe til, at man lettere affinder sig med situationen, siger Emma Alvius.

Hold hovedet koldt og fordel roller på forhånd
Skulle der opstå en kritisk situation på turen, er det vigtigt, at man prøver at holde hovedet koldt og tænke i alternative løsninger.

- Hvis bilen må en tur på værksted undervejs på køreturen, så undersøg, hvad der er i nærområdet, som kan holde familien beskæftiget, mens bilen repareres. Og så er det selvfølgelig godt at have tjekket forinden, om man har de rigtige forsikringer. Det er også en god idé at have telefonnummeret til sit forsikringsselskab lige ved hånden, så man hurtigt kan få hjælp, hvis uheldet er ude, siger Emma Alvius.

Rejser man med børn er det en fordel, at man allerede hjemmefra fordeler roller. Så den voksne, der ikke sidder bag rattet, har ansvaret for børnene og deres behov, mens føreren kan fokusere på kørslen samt det praktiske, hvis uforudsete situationer skulle opstå.

SOS International blev etableret i 1961 og ejes af 13 af de største forsikringsselskaber i Norden. SOS International har en sagsvolumen, der placerer virksomheden som en af de største assistanceorganisationer i Norden.