Tre prisvindende gymnasieelever sætter fokus på sprog

En personlig beretning om at være ordblind, en oplevelse af hvor ”frygtindgydende” det kan være at lære et helt nyt sprog, og hvor svært det kan være at lære dansk for en udvekslingsstuderende fra Colombia.
Sådan lød emnerne på de tre essays, der løb med sejren i en nylig sprogkonkurrence, hvor danske gymnasieelever blev inviteret til at skrive et essay om sprog eller på et fremmedsprog. Bag konkurrencen står blandt andet lektor Peter Bakker fra Aarhus Universitet, der sammen med forsker Kristoffer Friis Bøegh er initiativtager bag bloggen Lingoblog.dk, hvor forskere og ph.d.-studerende formidler indhold om sprog og lingvistik.
Bloggen får nu fornemt selskab af de tre gymnasielever, der ud over en præmiesum på 1500 kr. hver også får publiceret deres essay på bloggen.
Man kan dermed læse om Alberte Hartmann Misser fra Køge Gymnasium. Hun har skrevet essayet ”Mine or danser tit for mig”, et essay i to udgaver – på såkaldt ”ordblindsk” og almindelig dansk, som giver et personligt indblik i hverdagen som ordblind. Selma Murray fra Gladsaxe gymnasium vandt for essayet: ”Det frygtindgydende fremmedsprog”, der fra et elevperspektiv sætter ord på, hvorfor det kan være svært at lære et nyt fremmedsprog, men også hvorfor det er vigtigt. Det sidste essay er forfattet af den udvekslingsstuderende fra Colombia Sofia Plazas, der går på Varde Gymnasium. I essayet ”Mi relación amor/odio aprendiendo danés” forklarer hun på en humoristisk måde udfordringerne ved at lære dansk.
Konkurrencen er støttet af NCFF, Det Nationale Center for Fremmedsprog, der arbejder for at styrke fremmedsprogsområdet på alle niveauer af uddannelsessystemet og for at få flere elever og studerende til at vælge og blive dygtige til fremmedsprog.
Dommerkomitéen bestod ud over Peter Bakker af Christina Smedegaard Jensen fra NCFF og forsker og underviser i Nordisk Kristoffer Friis Bøegh. De er taknemmelige over den store opbakning og interesse gymnasieeleverne udviste for projektet.
”Vindernes bidrag udkommer som indlæg på Lingoblog over de næste tre uger. Vi håber også at kunne præsentere mange andre af de virkelig gode bidrag, vi modtog. Vi håber, at alle deltagerne har haft en god oplevelse med at skrive OM og PÅ (fremmed)sprog på Lingoblog – den største tak går til jer, nemlig for at ville lege med.”
Selv om man ikke var blandt vinderne, kan alle de øvrige gymnasieelever se frem til en personlig feedback, der ud over dommerkomité også bestod af en fagjury.
Læs mere om konkurrencen på Lingobloggen:https://www.lingoblog.dk/lingoblogs-essay-konkurrence-for-gymnasieelever-2022-og-vinderne-er/
Kontakter
Lektor Peter Bakker
Mail: linpb@cc.au.dk
Mobil: 31 37 82 51
Billeder
Information om Aarhus Universitet: Arts
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Kan mødet med litteratur styrke trivslen blandt læger på en hospitalsafdeling? Det vil forskere bag nyt projekt finde ud af6.11.2025 11:04:54 CET | Pressemeddelelse
Kan læsning og samtale om litteratur være en vej til at styrke trivsel og fællesskab på en arbejdsplads som et hospital? Ja, mener forskere fra Aarhus Universitet, som har undersøgt, om litteratur kan forbedre trivslen blandt læger på en afdeling på Aarhus Universitetshospital. De har nu modtaget omtrent to millioner kroner i støtte af Region Midts Kulturpulje til at udvide projektet.
Børn er ikke længere bange for de voksne, og det er en god ting28.10.2025 10:36:57 CET | Pressemeddelelse
Grethe Kragh-Müller er en af de væsentligste stemmer i Danmark, når det handler om små børns liv og udvikling. Igennem mere end 50 år har hun arbejdet med børn som psykolog, konsulent, underviser og forsker. De sidste 25 år som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Nu overgår hun til emerita og gør status over debatten og udviklingen på dagtilbudsområdet.
Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse
Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.
Markus fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder Ellehammerprisen for idéhistorisk projekt1.10.2025 10:27:41 CEST | Pressemeddelelse
Markus Bollerup Petersen fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder årets Ellerhammerpris 2025. Prisen hædrer de bedste HTX-elever inden for idéhistorie og er indstiftet i et samarbejde mellem faget idéhistorie på Aarhus Universitet, det faglige miljø omkring gymnasiefaget og Ellehammerfonden.
Forskere fra Aarhus finder Europas ældste blå pigment i Tyskland29.9.2025 10:53:08 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt studie ledt af forskere fra Arts, Aarhus Universitet, har identificeret den tidligste kendte brug af blå pigment i Europa. Fundet kaster nyt lys over oprindelsen af kunst, kreativitet og kropsdekoration.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum




