Tre finalister i Hovedstaden udvalgt til Årets Ejerleder 2019

Den 22. oktober kårer PwC Årets Ejerleder 2019 i region Hovedstaden for 16. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen går til den ejerleder, der med et klart formål og tydelige værdier går foran og gør en forskel for Danmark ved at skabe vækst og arbejdspladser. De tre finalister i region Hovedstaden er nu fundet.

Blandt en lang række af danske virksomheder med dygtige ejerledere i spidsen er der nu fundet tre finalister til kåringen af Årets Ejerleder 2019 i region Hovedstaden.

”De tre finalister er alle eksempler på en dansk ejerleder, der med succes skaber vækst og udvikling til inspiration og stor betydning for dansk erhvervsliv. Vi ønsker vores finalister i region Hovedstaden et stort tillykke, og vi ser frem til at hædre dem alle ved regionskåringen,” fortæller Flemming Eghoff, partner i PwC i København og Hillerød.

Ejerlederen gør en forskel
Ejerledere udgør en væsentlig del af Nykredits kunder. Her understreger man, at de tre finalister er kendetegnet ved, at ejerlederen har formået at skabe en bemærkelsesværdig vækst, og som frontfigur gør en stor forskel for virksomhedens succes og værdier:

“Blandt danske virksomheder er langt de fleste ejet og ledet af én og samme person, og typisk har de stor indflydelse på lokalområdet. Ejerlederne har derfor betydning for, hvor meget vækst og hvor mange nye arbejdspladser, der bliver skabt i den enkelte region – og i hele Danmark. Dét vil vi gerne være med til at hylde og fejre,” siger regionsdirektør i Nykredit Axel U. Henriques.

Formål og værdier
I år sætter vi fokus på formål og værdier, da de spiller en væsentlig rolle for både virksomhedernes omdømme, konkurrenceevne og evne til at tiltrække og fastholde arbejdskraft. Danske familieejede virksomheder er gode til at skabe vækst - også sammenlignet med udlandet. Det er bl.a. fokus på formål og værdier, der ligger til grund for dette:

”Når vi spørger ejerlederne, hvad baggrunden er for deres succes, svarer de, at deres virksomhedsværdier og et klart formål er afgørende. Vi tror på, at fremtidens vindere er dem, der lykkes med at skabe fælles værdier og et tydeligt formål, og derfor har vi valgt formål og værdier som årets tema i Årets Ejerleder 2019,” forklarer Flemming Eghoff, partner i PwC i København.

Jakob Ullegård, markedsdirektør i Dansk Erhverv, lægger vægt på, at dette års tema er væsentligt for ejerledernes evne til at skabe vækst og udvikling:

”Det er svært at sætte retning, hvis man ikke kan forklare sig selv og andre, hvorfor man er i gamet. En klar retning og et veldefineret værdigrundlag gør det så meget lettere at skabe fremdrift – dels internt i virksomheden, men såmænd også i forhold til samfundet omkring os. Derfor er det afgørende for virksomhedens evne til at skabe vækst, udvikling og succes.”

Finalisterne er:

Knud Erik Andersen – ejerleder i European Energy A/S (Søborg)

Ejerlederen Knud Erik Andersen startede som ung DTU-studerende med at tage et kursus, der hed ”Hvad er en vindmølle?” Mens han stadig var studerende, stiftede han sin første virksomhed i vindbranchen. Efter et succesfuldt salg af virksomheden, stiftede han i 2004 European Energy og har på 14 år gjort virksomheden til et milliardforetagende og en vigtig spiller i branchen. European Energy udvikler attraktive vindmølle- og solcelleprojekter på jordstykker og sælger projekterne helt eller delvist til investorer (pensionskasser m.fl.), der søger stabile afkast. Ofte sker salget med en drifts- og serviceaftale med European Energy som en del af handlen. Selskabet har enorm fremgang og gør sig nu også bemærket udenfor Europa. European Energy er en af de få internationale virksomheder af sin slags. Visionen er at skabe et samfund fri for fossile energikilder, og dette skal indfries via fortsat høj vækst, hvor der pt. er fokus på Australien, Syd- og Nordamerika.

Knud Erik er meget visionær og var således en af de danske pionerer inden for branchen, da han etablerede virksomheden inden for vindmølleparker og sidenhen begyndte at satse på solcelleparker. For Knud Erik er der ikke langt fra tanke til handling – og det gør virksomheden stærk i konkurrencen med lokale aktører. Samtidig vægter Knud Erik samfundet omkring sig højt. Han har bl.a. doneret et testcenter i form af en solcellepark på Risø til DTU - det eneste af sin slags i Nordeuropa. Her testes ny teknologi løbende for at sikre, at European Energy altid har den nyeste viden inden for grøn energi.

Flemming Wagner – ejerleder i Abacus Medicine A/S (København)

Abacus Medicine blev stiftet i 2004 af ejerleder Flemming Wagner og hans far, Jan Wagner. Virksomheden er distributør af original receptpligtig medicin i Europa og tæller i dag over 750 ansatte. Forretningsmodellen er baseret på det centrale princip om den frie bevægelighed for varer på EU’s indre marked. Flemming Wagner har på 15 år skabt en større europæisk virksomhed med fortsat store vækstplaner og en ambition om at blive en global spiller. Koncernen udvikler sig markant hurtigere end konkurrenterne og er differentieret ved rækkevidden af lande, hvor køb og salg finder sted. Således køber virksomheden fra 27 lande og sælger i 13 lande. At værdien af selskabet er steget kraftigt de senere år blev bekræftet tidligere i år, hvor Chr. Augustinus Fabrikker A/S investerede 360 mio. kr. i virksomheden og opnåede en tredjedel af ejerskabet i virksomheden. Virksomheden og forretningen er kendetegnet ved en meget analytisk tilgang og har udarbejdet sit eget værktøj "MOTRIX", som sikrer, at der altid bliver taget beslutninger på det korrekte analytiske grundlag.

Som ejerleder er Flemming Wagner en person med god energi og er meget dedikeret til sine medarbejdere og sin virksomhed. Han er motiverende og nærværende i sit lederskab. Flemming udviser stor tillid til sine ansatte og arbejder ud fra den tese, at alle mennesker i organisationen er lige, men har forskellige ansvarsområder. Det er vigtigt for ham, at medarbejderne anerkender og ser hinanden. Flemmings vision er at gøre livsvigtig medicin tilgængeligt for alle - både fysisk og finansielt - og dette er drivkraften bag virksomheden. Flemming har således stort fokus på at investere i og arbejde for at opnå nye relevante licenser og indtræde på nye markeder for at udvide og vækste forretningen i en fortsat positiv retning.

Mads Stensgaard – ejerleder i Kjær & Sommerfeldt A/S (København)

Vinhandelen Kjær & Sommerfeldt har eksisteret siden 1875. I 2008 købte Mads Steensgaard virksomheden og har siden været ejerleder. Mads overtog dermed roret for virksomheden, da finanskrisen for alvor blev en realitet. Han håndterede den hårde start ved at have den indstilling, at ”det er i hårde tider, at man skal vise, hvad man er værd”. Mads har som ejerleder en team-tilgang til forretningen med fokus på performance, eksekvering og udvikling af medarbejderne. Hans ledelsesstil er dynamisk, og han har en fremsynet tilgang til strategi og har bl.a. indført E-commerce, der gør det nemmere at skræddersy løsninger til nye og eksisterende kunder.

Mads har bl.a. udvidet med en vinbar, indført prøvesmagninger i virksomhedens butik og renoveret lokaler, så kunderne nu får en udvidet oplevelse i forbindelse med køb af vine. Mads inddrager medarbejderne og inkluderer dem i visionen og værdierne, herunder virksomhedens bidrag til velgørenhed. Han fokuserer ikke blot på indtjeningen, men arbejder passioneret for de ansatte og udviklingen af deres kompetencer. Mads har som ejerleder formået at videreføre en virksomhed, der er mere end 140 år gammel, og tilpasset den til nutiden - uden at miste de gamle formål og værdier.

Tid og sted for Årets Ejerleder i region Hovedstaden
Tirsdag den 22. oktober 2019 kl. 16:30-18:30, Dansk Erhverv, Børsen, Slotsholmen, Indgang B, 1217 København K.

Fakta om Årets Ejerleder 2019
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 16. gang. Årets tema er formål og værdier.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 14. november 2019 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Tidligere landsvindere
Bjarke Hansen fra Primo Tours A/S (2018), Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller ApS (2017), Marie-Louise Bjerg fra Mountain Top Industries ApS (2016), Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015), Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller
Pernille Plougheld fra Nykredit på mobil 3045 1006.

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.400 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.