Travlhed på Storebælt i julen

Jul i Storebælts betalingsanlæg

Årets julehøjtid ventes at skabe travlhed i Storebælts betalingsanlæg, når tusindvis af trafikanter krydser broen i juledagene.

Selvom trafikken fortsat kan påvirkes af corona, forventes juledagene at være præget af ekstra trafik. Her ventes flest at køre gennem betalingsanlægget på vej til julehøjtiden den 23. december mellem kl. 10 og kl. 17 og den 24. december, hvor trafikken vil toppe i timerne fra kl. 10 til kl. 14.

Turen hjem efter jul vil for de flestes vedkommen være den 26. december, hvor de travleste hjemrejsetimer ventes at blive mellem kl. 10 og kl. 17.

For at undgå ekstra ventetid i betalingsanlægget er det en god ide at betale automatisk med bizz eller nummerplade i de grønne Ekspresbaner, hvor det er muligt at passere med 50 km/t.

Det er ved at være sidste chance for at få en Bizz inden jul, men det er stadig muligt at oprette en nummerpladeaftale inden juleferien.

- Det tager kun 5 minutter at undgå trængsel, og man sparer minimum 50 kr. pr. tur. Så er der til en ekstra mandelgave, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen, og fortsætter

- Det er dog vigtigt at være godt forberedt på turen hjemmefra. Tjek altid, at betalingskortet er opdateret. Så er man sikker på, bizz eller nummerplade virker, når man kommer til betalingsanlægget.

Der er selvbetjening i betalingsanlæggets kort- og kontantbaner, hvor der i timerne med mest trafik kan være ekstra ventetid.

Før turen går hjem til jul

• Har du fået nyt betalingskort? Så husk at opdatere det. Ellers risikerer du, at bommen ikke går op. Opdater eller tjek dine oplysninger på brobizz.com.
  • Har du ikke en bizz, kan du stadig nå at oprette en nummerpladeaftale og spare minimum 50 kr. på turen over Storebælt. Aftalen kan bruges efter 20 min. Opret på brobizz.com
  • Betaler du via nummerpladen, så husk at rengøre den, inden du kører. Specielt i vådt føre eller snevejr kan det være problematisk at aflæse nummerpladen i betalingsanlægget.

Hold dig opdateret om trafik og vejr på broen via trafikmeldinger på Storebaelt.dk og Storebælts Facebook eller tilmeld dig vores SMS-tjeneste (send BRO INFO til 1231).

Juletrafik over Storebælt
Jul i Storebælts betalingsanlæg

Trafikrekord på Storebælt: Største rejseweekend nogensinde11.8.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mens den forgangne weekend bød på koncert med Ed Sheeran, Smukfest og hjemrejse fra ferie, passerede over 116.000 køretøjer tilsammen Storebæltsbroen lørdag og søndag. Summen gør weekenden til den største rejseweekend nogensinde i Storebæltsbroens historie. Herudover blev søndag den 7. august den helt store rejsedag for danskerne, der vendte hjem fra alt fra koncert med Ed Sheeran, Lukas Graham, Smukfest, Superliga og ferie. Helt nøjagtigt passerede 61.528 køretøjer Storebæltsbroen søndag, hvilket er det højeste antal køretøjer, der har passeret broen på et enkelt døgn nogensinde. Ifølge Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget, er søndagens rekord forårsaget af de mange begivenheder, der har fundet sted på tværs af landet: ”Vi har klart kunnet mærke, at det har været en oplevelsesrig weekend for danskerne. Søndag sætter givetvis også rekord grundet de mange nye efterskoleelever, som i tætpakkede biler med cykler bagpå skulle afleveres af deres forældre inden skolestart mandag”, f