Travlhed på Storebælt i julen

Jul i Storebælts betalingsanlæg

Årets julehøjtid ventes at skabe travlhed i Storebælts betalingsanlæg, når tusindvis af trafikanter krydser broen i juledagene.

Selvom trafikken fortsat kan påvirkes af corona, forventes juledagene at være præget af ekstra trafik. Her ventes flest at køre gennem betalingsanlægget på vej til julehøjtiden den 23. december mellem kl. 10 og kl. 17 og den 24. december, hvor trafikken vil toppe i timerne fra kl. 10 til kl. 14.

Turen hjem efter jul vil for de flestes vedkommen være den 26. december, hvor de travleste hjemrejsetimer ventes at blive mellem kl. 10 og kl. 17.

For at undgå ekstra ventetid i betalingsanlægget er det en god ide at betale automatisk med bizz eller nummerplade i de grønne Ekspresbaner, hvor det er muligt at passere med 50 km/t.

Det er ved at være sidste chance for at få en Bizz inden jul, men det er stadig muligt at oprette en nummerpladeaftale inden juleferien.

- Det tager kun 5 minutter at undgå trængsel, og man sparer minimum 50 kr. pr. tur. Så er der til en ekstra mandelgave, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen, og fortsætter

- Det er dog vigtigt at være godt forberedt på turen hjemmefra. Tjek altid, at betalingskortet er opdateret. Så er man sikker på, bizz eller nummerplade virker, når man kommer til betalingsanlægget.

Der er selvbetjening i betalingsanlæggets kort- og kontantbaner, hvor der i timerne med mest trafik kan være ekstra ventetid.

Før turen går hjem til jul

• Har du fået nyt betalingskort? Så husk at opdatere det. Ellers risikerer du, at bommen ikke går op. Opdater eller tjek dine oplysninger på brobizz.com.
  • Har du ikke en bizz, kan du stadig nå at oprette en nummerpladeaftale og spare minimum 50 kr. på turen over Storebælt. Aftalen kan bruges efter 20 min. Opret på brobizz.com
  • Betaler du via nummerpladen, så husk at rengøre den, inden du kører. Specielt i vådt føre eller snevejr kan det være problematisk at aflæse nummerpladen i betalingsanlægget.

Hold dig opdateret om trafik og vejr på broen via trafikmeldinger på Storebaelt.dk og Storebælts Facebook eller tilmeld dig vores SMS-tjeneste (send BRO INFO til 1231).

Juletrafik over Storebælt
Jul i Storebælts betalingsanlæg

Samme pris næste år med bizz eller nummerplade på Storebælt15.12.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

I 2022 koster det fortsat 194 kr. at passere Storebælt med automatisk betaling i personbil, mens prisen for personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger til 250 kr. Dermed bliver gevinsten ved at benytte automatisk betaling minimum 55 kr. pr. tur. Den lavere pris til trafikanter, der betaler automatisk med bizz eller nummerplade, er resultatet af en prisnedsættelse i 2018, hvor det blev 15 pct. billigere at passere Storebælt i personbil med automatisk betaling. Prisnedsættelsen er med skal sikre en fortsat effektiv trafikafvikling i betalingsanlægget og forebygge kø og uheld. Betaling med nummerplade i de nye og hurtige ekspresbaner er en succes, og i juli blev mere end hver fjerde tur betalt via nummerpladen. Prisen for en personbil under 6 meter og for en personbil med anhænger stiger begge med 5 kr. efter nytår, hvis turen betales med kort eller kontanter. Priser for passage for fritidskunder Køretøjstype Pris med kort og kontant 2021 Pris med kort og kontant 2022 Pris me