Travlhed i danske virksomheder fører til angst og depression

En kombination af ekstraordinær travlhed og coronakrise kan nu direkte ses i et voksende antal psykiske skader. I øjeblikket kontakter ekstra mange virksomheder deres forsikringsselskab for at få hjælp til at styrke medarbejderes trivsel.

Der er lige nu travlt hos mange danske virksomheder, og det mærker man hos forsikringssselskabet Topdanmark.

Der er travlt i danske virksomheder.

Erhvervslivet råber på ledige hænder, samtidig med at ansatte i stigende grad kæmper med mentale udfordringer i kølvandet på coronakrisen.

Det viser en opgørelse over skadesanmeldelser på sundhedsforsikringer, som virksomheder har tegnet hos landets næststørste forsikringsselskab, Topdanmark.

­­­”Vi oplever i øjeblikket et øget træk på sundhedsforsikringer. Der er ingen tvivl om, at der i øjeblikket bliver løbet stærkt hos mange danske virksomheder, og det kommer både til udtryk i fysiske og psykiske skader, specielt angst og depression som skal tages meget alvorligt,” siger­ ­­Rasmus Ruby-Johansen, der er skadedirektør i Topdanmark.

I september og oktober i år oplevede Topdanmark en stigning på 13 procent i antallet af psykiske skader på sundhedsforsikringer sammenlignet med samme periode sidste år.

Det er specielt drevet af en markant stigning i antallet af anmeldelser om angst og depression, som er vokset med hele 30 procent i denne periode. Her er behandlingen blandt andet psykologhjælp.

”Det kan lyde forkert, men vi er faktisk glade for, at kunder kontakter os og gør brug af deres sundhedsforsikring, så snart der er tegn på eksempelvis angst og depression, så vi kan sætte hurtigt ind,” siger ­­Rasmus Ruby-Johansen.

Det betyder blandt andet, at udviklingen endnu ikke kan ses i flere sager om tab af erhvervsevne.

”Al erfaring viser, at jo hurtigere vi får opstartet behandling, jo større mulighed har vi for at forhindre, at sagerne udvikler sig til tab af erhvervsevne og langtidssygemeldinger, som har store konsekvenser for den enkelte medarbejder, virksomheder, os som koncern og samfundsøkonomien,” tilføjer han.

Topdanmark forventer, at det øgede træk på sundhedsforsikringer vil fortsætte året ud og har derfor indsat ekstra ressourcer til at håndtere de ekstra mange henvendelser.

Virksomheder rækker selv ud

Udfordringer med trivslen i virksomheder kan også ses i efterspørgsel på at få hjælp til at styrke arbejdsmiljøet. I 2021 har Topdanmark fået 40-50 procent flere henvendelser fra danske virksomheder, som ønsker vejledning og værktøjer til at sikre og styrke sundhed og trivsel blandt medarbejdere, sammenlignet med niveauet før coronapandemien.

”I forsikrings- og pensionsbranchen har vi historisk været optaget af at forebygge skader, og det er derfor positivt, at virksomhederne selv henvender sig for at få gode råd,” siger Rasmus Ruby-Johansen.

Forebyggelse er en af nøglerne til at sikre, at medarbejdere ikke ender med at få for eksempel angst eller depression, men i stedet trives med at gå på arbejde – også selv om der er travlt.

Topdanmark tilbyder blandt andet en gratis sundhedsscreening til alle ansatte hos selskabets virksomhedskunder. Her skræddersyes et trænings- og behandlingsforløb for netop at forebygge skader eller minimere, og der bliver løbende fulgt op på screeningen.

Ansvarsområde: Skade

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Vi er et aktieselskab og blandt de 25 største virksomheder i Danmark målt på omsætning.

Topdanmark fortsætter vækstmoment og opjusterer efter solidt kvartal21.10.2021 12:00:29 CEST | Pressemeddelelse

Landets næststørste forsikringsselskab kaprer markedsandele blandt specielt SMV’er, og udviklingen i Topdanmarks livsforretning er forbedret, blandt andet drevet af interesse for mere bæredygtig pensionsløsning. En ekstraordinær våd sommer betød, at Topdanmark hjalp næsten fire gange så mange kunder med skybrudsskader, men den betød også, at landbrugskunder var ramt af markant færre brande.

Topdanmark optaget på eftertragtet favoritliste blandt IT-profiler15.10.2021 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark figurerer for første gang på Universums årlige liste over populære virksomheder, hvor danske IT-professionelle helst vil arbejde. Landets næststørste forsikringsselskab indtager pladsen som nummer #37 og rangerer dermed højere end en række andre finansselskaber og konkurrenter, der har kvalificeret sig til en plads på favoritlisten i flere år. ”Det er en stor anerkendelse, der er med til at bekræfte, at vi er en af de mest ambitiøse og innovative arbejdspladser inden for teknologi. Jeg er pavestolt over, at vi allerede er nået så langt. Nu skal vi fortsætte med at fortælle om os selv og styrke relationen til både de unge talenter samt de mere erfarne, ” siger Thomas Erichsen, koncerndirektør for Teknologi & Udvikling i Topdanmark. ”At kunne tiltrække de rette kompetencer er en strategisk opgave, som bliver prioriteret på koncernledelsesniveau. Der er direkte link mellem at have de rigtige medarbejdere og skabe de bedste forretningsresultater,” siger han. Modig test af ”botte