Travlhed i danske virksomheder fører til angst og depression

En kombination af ekstraordinær travlhed og coronakrise kan nu direkte ses i et voksende antal psykiske skader. I øjeblikket kontakter ekstra mange virksomheder deres forsikringsselskab for at få hjælp til at styrke medarbejderes trivsel.

Der er lige nu travlt hos mange danske virksomheder, og det mærker man hos forsikringssselskabet Topdanmark.

Der er travlt i danske virksomheder.

Erhvervslivet råber på ledige hænder, samtidig med at ansatte i stigende grad kæmper med mentale udfordringer i kølvandet på coronakrisen.

Det viser en opgørelse over skadesanmeldelser på sundhedsforsikringer, som virksomheder har tegnet hos landets næststørste forsikringsselskab, Topdanmark.

­­­”Vi oplever i øjeblikket et øget træk på sundhedsforsikringer. Der er ingen tvivl om, at der i øjeblikket bliver løbet stærkt hos mange danske virksomheder, og det kommer både til udtryk i fysiske og psykiske skader, specielt angst og depression som skal tages meget alvorligt,” siger­ ­­Rasmus Ruby-Johansen, der er skadedirektør i Topdanmark.

I september og oktober i år oplevede Topdanmark en stigning på 13 procent i antallet af psykiske skader på sundhedsforsikringer sammenlignet med samme periode sidste år.

Det er specielt drevet af en markant stigning i antallet af anmeldelser om angst og depression, som er vokset med hele 30 procent i denne periode. Her er behandlingen blandt andet psykologhjælp.

”Det kan lyde forkert, men vi er faktisk glade for, at kunder kontakter os og gør brug af deres sundhedsforsikring, så snart der er tegn på eksempelvis angst og depression, så vi kan sætte hurtigt ind,” siger ­­Rasmus Ruby-Johansen.

Det betyder blandt andet, at udviklingen endnu ikke kan ses i flere sager om tab af erhvervsevne.

”Al erfaring viser, at jo hurtigere vi får opstartet behandling, jo større mulighed har vi for at forhindre, at sagerne udvikler sig til tab af erhvervsevne og langtidssygemeldinger, som har store konsekvenser for den enkelte medarbejder, virksomheder, os som koncern og samfundsøkonomien,” tilføjer han.

Topdanmark forventer, at det øgede træk på sundhedsforsikringer vil fortsætte året ud og har derfor indsat ekstra ressourcer til at håndtere de ekstra mange henvendelser.

Virksomheder rækker selv ud

Udfordringer med trivslen i virksomheder kan også ses i efterspørgsel på at få hjælp til at styrke arbejdsmiljøet. I 2021 har Topdanmark fået 40-50 procent flere henvendelser fra danske virksomheder, som ønsker vejledning og værktøjer til at sikre og styrke sundhed og trivsel blandt medarbejdere, sammenlignet med niveauet før coronapandemien.

”I forsikrings- og pensionsbranchen har vi historisk været optaget af at forebygge skader, og det er derfor positivt, at virksomhederne selv henvender sig for at få gode råd,” siger Rasmus Ruby-Johansen.

Forebyggelse er en af nøglerne til at sikre, at medarbejdere ikke ender med at få for eksempel angst eller depression, men i stedet trives med at gå på arbejde – også selv om der er travlt.

Topdanmark tilbyder blandt andet en gratis sundhedsscreening til alle ansatte hos selskabets virksomhedskunder. Her skræddersyes et trænings- og behandlingsforløb for netop at forebygge skader eller minimere, og der bliver løbende fulgt op på screeningen.

Ansvarsområde: Skade

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Vi er et aktieselskab og blandt de 25 største virksomheder i Danmark målt på omsætning.

Kraftig regn og lokale skybrud truer i dag: Her er 10 gode råd til boligejere27.6.2022 09:00:26 CEST | Pressemeddelelse

Mandag er der risiko for kraftig regn eller skybrud i store dele af landet, særligt i Jylland hvor frontzonen allerede er trukket ind over landet. Sådan lyder den seneste melding fra Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), der varsler om “voldsomt vejr”. Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, forventer derfor, at der bliver ekstra travlt med at hjælpe kunder, der ramt af vandskader, og har allerede advaret medarbejdere om, at dagen kan blive lang. Selskabet kommer også med en opfordring direkte til danske boligejere: ”Langt størstedelen af danskerne har foreløbig været forskånet for skybrud i år, men situationen kan hurtigt vende. Som boligejer er der god grund til at tage sine forholdsregler nu, da vi af erfaring ved, at sommeren er højsæson for kraftig regn eller skybrud,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. I 2021 voldte skybrud store problemer for mange boligejere. Her modtog Topdanmark næsten 5.700 skader relateret til nedbør, svarende til en s

Topdanmark inviterer FN-alliance til at kontrollere og styrke sine klimaplaner7.6.2022 12:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Som en af de første aktører i finanssektoren, og som det første dansk registrerede forsikringsselskab, tilslutter Topdanmark sig The Science Based Targets initiative (SBTi), en officiel, international alliance med FN i ryggen, som hjælper virksomheder med at sikre, at deres klimamål lever op til Parisaftalen. Den ambitiøse forpligtelse indebærer, at der skal formuleres klimamålsætninger for alt, hvad Topdanmark foretager sig, eksempelvis investeringer, skadesbehandling, produkter og den daglige drift. Desuden indebærer forpligtelsen en uvildig kontrol foretaget af SBTi, der ud fra videnskabelige metoder vil vurdere, om målsætningerne og handleplanerne er tilstrækkeligt ambitiøse og sikre, at de bliver fulgt. ”Som finansiel virksomhed kan vi på trods af et lavt CO2-aftryk i driften sagtens bidrage til, at CO2-udledningen i hele samfundet bliver reduceret. Derudover mærker både vi som forsikringsselskab og vores kunder i høj grad konsekvenserne af klimaforandringer og det mere voldsomme