Travl påske i vente for boligsalget

RealMæglernes BoligBarometer / marts (baseret på mere end 100 butikkers landsdækkende salgstal og boligstatistikker fra Boligsiden) viser, at der venter en travl påske på boligmarkedet. En salgsfremgang hos RealMæglerne på hele 83 procent i marts, og masser af nye salgsemner på listen, indikerer, at mange skal på boligjagt i påskeugen.

Tidligere har der været en tendens til, at salget af boliger ville falde en smule i den måned, hvor påsken lå. (Påskeugen falder enten i marts eller april).

Ganske enkelt, fordi danskerne var på påskeferie. Men sådan er det ikke længere. Nu bruges påsken til boligjagt, og i år vil påsken give ekstra travlhed for boligsalget. Det forudser Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne med over 100 ejendomsmæglerbutikker i Danmark.

Rekordsalg fortsætter ind i april

I år falder påskeugen i uge 13 (mandag den 29. marts til søndag den 4. april).

Forudsigelsen baserer Preben Merrild Angelo på salgsaktiviteterne i kæden i marts 2021, hvor boligsalget har sprængt alle rammer:

– Marts 2021 er suverænt den marts i RealMæglernes historie, hvor der er solgt flest boliger. Du finder ikke en marts, der kommer bare i nærheden af det, siger han.

Salget forventes at gå 83 procent frem i forhold til marts 2020. Den udvikling vil også fortsætte ind i april og påskeugen med.

Umættelig købelyst

Hos RealMæglerne tog påskesalget i 2016 et dyk, men siden har det ligget på et nogenlunde stabilt leje i forhold til index-100 (2016):

– Når vi kigger tilbage i statistikkerne, er det selvfølgelig primært villaer og rækkehuse, der er blevet solgt i påskeugerne. Lejligheder er der også blevet solgt lidt af, mens markedet for fritidsboliger har taget sig en puster. Men det vil der blive ændret på i påsken 2021, vurderer han.

Både salget af villaer og lejligheder vil gå frem, mens købelysten i fritidshusmarkedet synes umættelig:

– Når der kommer nye sommerhuse på hylderne, bliver de revet væk, fortæller han.

Læs mere her: Udsolgt af sommerhuse i flere danske byer

Læs mere her: Sommerhuse flås ned fra hylderne

Læs mere her: Sommerhuse sælges i rekordtempo

Det mest positive er dog, at der nu begynder at komme flere boliger til salg:

Prisstigninger jævner ud

– Det vil jo sige, at boligmarkedet nu begynder at kunne følge med efterspørgslen, og det betyder, at de høje prisstigninger, vi har set i begyndelsen af året, langsomt begynder at jævne ud. Høje prisstigninger opstår, når der er for få boliger til salg i markedet, mens købelysten og efterspørgslen tordner i vejret. Sådan regulerer boligmarkedet helt naturligt sig selv, fortæller Preben Merrild Angelo og tilføjer:

– Pilen peger på, at det for manges vedkommende ikke kun er påskeæg, der skal findes i påsken. Og lige nu er der også god mulighed for at finde drømmeboligen med masser af nye salgsemner på listen.

***

RealMæglernes BoligBarometerudsendes ved afslutningen af hver måned og udarbejdes på baggrund af statistik indsamlet fra mere end 100 RealMægler-butikker landet over. BoligBarometeret er derfor først med aktuelle månedsanalyser om udviklingen på boligmarkedet.

Salgstider styrtdykker: Katja solgte og købte på 10 dage9.4.2021 11:11:08 CEST | Pressemeddelelse

Katja Kelstrup Hansen solgte sin lejlighed og købte en ny inden for 10 dage. Hun er blot ét af mange eksempler på, at det går stærkt på boligmarkedet lige nu. – Der skyller en positiv stemningsbølge ind over os, hvilket vi også mærker på tilbagemeldinger fra både købere og sælgere. Men den rigtig, rigtig gode nyhed er, at der nu kommer mere til salg, hvilket får priserne til at jævne langsomt ud, og det er godt for boligmarkedet, fortæller Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne.