Trafiksikkerhed aktiverer eleverne

Hver tredje cyklist i alderen 15-24 år er i høj risiko for at komme ud for en ulykke i trafikken pga. mobilbrug, som stjæler opmærksomhed. Det viser ny forskning fra Aalborg Universitet, og unges farlige adfærd i trafikken er der nu kommet elevaktiverende undervisningsmateriale ud af.
- Det er mit indtryk, at det kan være en udfordring for samfundsfagslærere i gymnasieskolen at give eleverne en god forståelse af samfundsvidenskabelige metoder og lære eleverne at bruge metoderne i praksis, fortæller Ph.d. og trafiksociologisk rådgiver, Anette Jerup Jørgensen, der står bag forskningsprojektet og undervisningsmaterialet, som er finansieret af GF Fonden og Aalborg Universitet.
- Trafikken er noget vi alle færdes i til hverdag og har oplevelser og erfaringer med, derfor er trafik en hurtig og nem måde at få eleverne aktiveret på. Det kræver ikke de store krumspring og forberedelser. Eleverne kan observere, tælle og lave interviews lige uden for døren og på den måde få en god forståelse for samfundsvidenskabelige metoder. Samtidig får de praksiserfaringer.
Kobler data med teori
Materialet, der også kan bruges som led i forløb om digital dannelse, har Anette Jerup Jørgensen i regi af Aalborg Universitet udviklet i dialog med samfundsfagslærer Kristine Hansen fra N. Zahles Gymnasieskole, og sammen har de afprøvet forløbet i en 1.G klasse.
Klassens samfundsfagslærer Kristine Hansen har ikke tidligere beskæftiget sig med trafik- og mobiladfærd i samfundsfagsundervisningen, og om afprøvning af undervisningsforløbet i sin 1.G klasse siger hun:
- Det har været spændende at være med til at udvikle undervisningsmaterialet og også at arbejde med trafik som tema. Det er interessant for eleverne, at de kan komme ud og indsamle deres egen empiri. Både fordi de gør sig nogle konkrete metodiske erfaringer, der virkelig øger deres forståelse, men også fordi de efterfølgende har en stor lyst til at koble deres data til teorier og begreber fra faget.
- Da eleverne jo selv færdes i trafikken hver dag, så har det været ligetil at få eleverne til at engagere sig i dialog og refleksioner over deres egen og andres mobiladfærd i trafikken. Samtidig har emnet også givet klassen mulighed for at få anvendt og genopfrisket dele af deres sociologiske viden, hvilket altid er en gevinst.
Sætte tanker i gang
At trafiksikkerhed ikke kun er relevant for skolelever, men også er relevant for gymnasieelever, viser de mange udsagn fra de kvalitative evalueringer af forløbet:
- Når jeg cykler nu, er jeg mere bevidst om, at det faktisk er ulovligt med håndholdt mobil. Jeg vil tænke mere over situationer - at man også putter andre i fare.
- Det har fungeret godt, at vi selv lavede indsamling af data og lærte, hvordan man gør. At vi havde diskussioner i klassen og drøftede normer - hvad vi troede var rigtigt og forkert.
Materialet, Elevstudier af trafikadfærd, er finansieret af GF Fonden og Aalborg Universitet, og det kan downloades gratis på www.gffonden.dk
**
Fakta om undervisningsmaterialet:
- Materialet henvender sig til samfundsfag niveau A, B og C i gymnasiet. Det kan downloades gratis på www.gffonden.dk
 - Forløbet kan gennemføres på tre undervisningsgange og tager afsæt i en aktuel samfundsmæssig problemstilling og udviklingstendens, nemlig unge cyklisters højrisiko mobiladfærd i trafikken.
 - Giver eleverne mulighed for at indsamle data og analysere det i lyset af sociologisk teori.
 - Giver mulighed for refleksion i forhold til troværdighed af kilder og refleksion over egen og andres adfærd i trafikken. Refleksionen over mobilens kognitive distraktion kan overføres til elevernes brug af mobil i andre sammenhænge end trafikken, og derfor kan forløbet også indgå som del af et længere forløb om fx digital dannelse og digitale medier.
 - Materialet rummer lærervejledning og også metodeguides til eleverne, om hvordan de skal bære sig ad med at indsamle data og analysere de data, de finder.
 
Fakta om forskningsprojektet:
- Trafiksikkerhedsprojektet, Danskernes mobilvaner på cykel, er finansieret af GF Fonden og Aalborg Universitetog skal bidrage med viden om cyklisters mobiladfærd og normer.
 - Den repræsentative spørgeskemaundersøgelse blev gennemført af analysefirmaet Bilendi i juni 2019.
 
Fakta om GF Fonden:
GF Fonden er en almennyttig erhvervsdrivende fond, der arbejder med trafiksikkerhed og forebyggelse af skader. Se mere på fondens side.
Nøgleord
Kontakter
Konsulent i GF Fonden, Pernille Andersen, pern@gffonden.dk, mobil 23631717
Anette Jerup Jørgensen, anettejerup@gmail.com, mobil 31238433
Billeder

Information om GF Fonden
Følg pressemeddelelser fra GF Fonden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra GF Fonden
Skolebørn får styrket lygtesansen20.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny kampagne fra Cyklistforbundet og GF Fonden, LYS PÅ, skal sikre, at skoleelever har styr på lygter og reflekser. Hver femte forælder mellem 30 og 39 år ved ikke, om deres børns cykellygter og reflekser er lovlige.
Skole tager sagen i egen hånd: Tilbyder nu selv transport til eleverne7.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever på FGU Østjylland kan nu komme hurtigere til undervisning på skolens nye elcykler. Tiltaget er støttet af GF Fondens Trafiklegat og skal styrke mobiliteten og trivslen blandt eleverne.
Nu skal flere børn lære at cykle3.10.2025 05:58:54 CEST | Pressemeddelelse
BILLEDREPORTAGE/SAKSKØBING: I Guldborgsund Kommune har de et mål: Flere børn skal bestå 'Cyklistprøven'. Derfor har kommunen med støtte fra GF Fonden indkøbt en mobil cykelbane, som skal bidrage til skoleelevernes tryghed, frihed og selvtillid i trafikken.
Gymnasium hviler ikke på laurbærrene: Trafiklegat skal fastholde cykel-rekord23.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
BILLEDREPORTAGE/ODENSE: Fredag 19. september overrakte GF Fonden sit Trafiklegat til Sct. Knuds Gymnasium. Fondsmidlerne har gjort det muligt at opstille cykel-pumpestationer. Indsatsen skal få endnu flere elever og ansatte til at vælge cyklen som transport til gymnasiet.
Del af større plan: Ny cykelbane skal lette trængsel ved skole23.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
BILLEDREPORTAGE/HOLSTEBRO: På Rolf Krake Skolen er holdningen klar: flere elever bør cykle i skole. Med støtte fra GF Fondens Trafiklegat får eleverne nu mulighed for at øve sig i at cykle på en nyindkøbt cykelbane. Torsdag den 18. september blev banen indviet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
