Trafikken vender tilbage på broerne

Lastbiltrafikken sætter i årets første måneder rekord og overstiger niveauet før covid-19 på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, mens personbiltrafikken i mere moderat tempo er på vej tilbage. I forhold til forventningerne til periodens resultat bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat.
På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 28,4 pct. i første kvartal af 2022 sammenlignet med sidste år, og lå 3,7 pct. lavere end 1. kvartal i 2019 før pandemien. Lastbiltrafikken steg med 5,9 pct., mens personbiltrafikken steg med 33,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 662 mio. kr., hvilket er en stigning på 19,1 pct.
Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg var på 76 mio. kr. og lå på niveau med sidste år.
På Øresundsbron steg den samlede trafik i første kvartal med 104,1 pct. i forhold til 2021, men lå 20,4 pct. lavere end 1. kvartal i 2019. Personbiltrafikken steg med 130,5 pct., mens lastbiltrafikken steg med 9,4 pct. Omsætningen fra vejtrafikken er steget med 67,8 pct.
– Lastbiltrafikken har det seneste år været tilbage på begge broer og ligger også i årets første måneder højere end før pandemien. På Storebæltsbroen blev der sat rekord i marts med det højeste antal lastbiler siden åbningen. Samtidig er personbiltrafikken på vej tilbage på begge broer. Samlet bidrager trafikindtægterne positivt til periodens resultat, siger Sund & Bælts CEO Mikkel Hemmingsen.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 357 mio. kr. Resultatet er negativt påvirket af, at der var rejserestriktioner frem til midten af februar, og grænsekontrol som følge af covid-19.
Koncernens renteudgifter var på 206 mio. kr. og 145 mio. kr. højere end samme periode sidste år, hvilket primært skyldes gennemslag af højere inflation på den del af gælden, der er eksponeret mod inflationsopskrivning.
Resultatet før værdiregulering og skat, inklusive resultatandel fra Øresundsbro Konsortiet I/S, blev i perioden et overskud på 328 mio. kr. mod et overskud på 356 mio. kr. i 1. kvartal 2021.
Værdireguleringer er inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en indtægt på 6.223 mio. kr. Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 5.110 mio. kr. mod et overskud på 2.350 mio. kr. sidste år.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter første kvartal 17,6 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er uændret 36 år, svarende til 2034.
Forventningerne til resultatet for 2022 nedjusteres fra et overskud før dagsværdireguleringer og skat på 1,8 - 2,1 mia. kr. til et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesordenen 1,6 -1,9 mia. kr. Nedjusteringen sker på baggrund af den stigende inflation, der indvirker på finansieringsomkostningerne.
Læs hele delårsrapporten her.
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 31. marts*
Mio. kr. |
2022 |
2021 |
Nettoomsætning, vej (Storebælt) |
662 |
556 |
Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
76 |
77 |
Nettoomsætning øvrige |
19 |
20 |
Nettoomsætning i alt |
757 |
653 |
Omkostninger ekskl. afskrivninger |
-128 |
-106 |
Afskrivninger |
-197 |
-195 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
432 |
352 |
Finansielle poster ekskl. værdiregulering |
-206 |
-61 |
Resultat før værdiregulering |
226 |
291 |
Værdiregulering **) |
5.968 |
2.480 |
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet |
6.194 |
2.770 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
357 |
242 |
Resultat før skat |
6.551 |
3.013 |
Skat |
-1.441 |
-663 |
Resultat efter skat |
5.110 |
2.350 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en indtægt på 255 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer udgør et overskud på 102 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 328 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 31. marts
|
|||||
Biler pr. dag |
|
|
Vækst 2022/21 |
|
Vækst 2022/19 |
Personbiler |
25.391 |
19.047 |
33,3 pct. |
27.039 |
-6,1 pct. |
Lastbiler |
4.544 |
4.290 |
5,9 pct. |
4.004 |
13,5 pct. |
Busser |
59 |
16 |
278,2 pct. |
110 |
-46,4 pct. |
I alt |
29.994 |
23.352 |
28,4 pct. |
31.154 |
-3,7 pct. |
Øresund |
|||||
Biler pr. dag |
|
|
Vækst 2022/21 |
|
Vækst 2022/19 |
Personbiler |
11.980 |
5.197 |
130,5 pct. |
15.634 |
-23,4 pct. |
Godstrafik |
1.603 |
1.466 |
9,4 pct. |
1.397 |
14,7 pct. |
Busser |
61 |
21 |
191,8 pct. |
117 |
-48,2 pct. |
I alt |
13.643 |
6.683 |
104,1 pct. |
17.148 |
-20,4 pct. |
Nøgleord
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+4521704450lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Fra 1. juli kan udenlandske lastbiler nægtes passage ved Storebælt efter dom for ubetalt vejafgiftsbøde30.6.2025 12:53:21 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. juli træder en lovændring i kraft, som giver Sund & Bælt beføjelser til at nægte udenlandske lastbiler passage ved Storebæltsbroen, hvis de har en dom for ubetalt vejafgiftsbøde.
Sommertrafik på Storebæltsbroen24.6.2025 09:07:19 CEST | Pressemeddelelse
Når skolernes sommerferie skydes i gang på fredag, stiger trafikken over Storebælt betydeligt. De travleste perioder hen over sommeren vil være lørdage og søndage mellem klokken 10 og 17. På fredag starter skolernes sommerferie og for mange betyder det en tur over Storebælt på vej mod feriedestinationen. Derfor vil trafikken stige betydeligt allerede i weekenden. Ikke bare på Storebæltsbroen, men i hele landet. Generelt forudser Sund & Bælt øget trafik hen over sommeren, og omkring weekender vil der opstå perioder med tæt trafik og længere rejsetid. De travleste perioder i retning mod Fyn og Jylland vil være på lørdage og søndage mellem kl. 10:00 og kl. 14:00. I retning mod Sjælland er trafikken tættest lørdage og søndage mellem kl. 11:00 og kl. 17:00. ”Vi er mange, der skal krydse Storebælt i ferien, og det kan selvfølgelig mærkes på broen - især lørdag og søndag er store rejsedage. Vi opfordrer derfor til at benytte vores ekspresbaner med en bizz eller nummerpladebetaling, så man kom
To transportministre åbner kæmpe LEGO-udstilling23.6.2025 15:43:46 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indviede mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling om Danmarks største infrastrukturprojekt i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
GENUDSENDELSE - Presseinvitation: Transportministre åbner stor Femern-udstilling i LEGOLAND mandag den 23. juni20.6.2025 09:18:01 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indvier mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
Mindre virksomheder vinder stort på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen18.6.2025 09:58:16 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 1100 underleverandører har nu bidraget til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland. To ud af tre af de bidragende virksomheder er danske. SMVdanmark glæder sig over de muligheder, som især små og mellemstore virksomheder har grebet på tværs af alle sektorer i det store anlægsprojekt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum