Trafikken over broerne på vej tilbage

På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 8,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg med 7,8 pct. og lastbiltrafikken med 9,6 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg således med 217 mio. kr. i forhold til de første ni måneder af 2020.
Trafikken er fortsat 9,1 pct. lavere end i samme periode i 2019 før pandemien. Vejindtægterne er 57 mio. kr. lavere end i 2019, og restriktioner og nedlukninger har fortsat en effekt på koncernens indtægter.
Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg er ikke påvirket af covid-19 pandemien og var på 249 mio. kr., hvilket er på niveau med samme periode sidste år.
På Øresundsbron faldt trafikken med 6,3 pct. i forhold til 2020, og personbiltrafikken faldt med 8,2 pct., mens godstrafikken steg med 7,3 pct. I forhold til samme periode i 2019 inden covid-19 pandemien er den samlede trafik 41,7 pct. lavere.
- Trafikken er godt på vej mod niveauet før corona, særligt på Storebæltsbroen, hvor trafikken slog rekord i juli måned med godt 1,3 mio. biler. På Øresundsbron er der dog lidt længere op til normalniveauet, selvom grænserestriktionerne nu er ophævet. Samlet set bidrager den stigende trafik positivt til resultatet for perioden, men vi forventer fortsat, at årets resultat vil være påvirket af situationen med covid-19, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 501 mio. kr.
Koncernens renteudgifter steg til 398 mio. kr., hvilket primært skyldes gennemslag af højere inflation.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første ni måneder et overskud på 1.482 mio. kr. mod et overskud sidste år på 1.349 mio. kr. Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev indtægt på 2.239 mio. kr.
Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 2.898 mio. kr. mod et overskud på 3 mio. kr. i samme periode sidste år.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter tredje kvartal 18,4 mia. kr. og reduceret med 0,7 mia. kr. siden 30. juni 2021. Tilbagebetalingstiden er dog forlænget med 2 år til 36 år (svarende til 2034), primært som følge af, at A/S Storebælt skal medfinansiere regeringens Infrastrukturplan 2035 med udbytter på samlet set 7,9 mia. kr. Det giver isoleret set en forlængelse af tilbagebetalingstiden på 3-4 år, men i modsat retning trækker en forventet normalisering af trafikindtægterne oven på covid-19 pandemien.
Forventningerne til resultatet for 2021 er reduceres fra et overskud i størrelsesordenen 1,8-2,0 mia. kr. til et overskud mellem 1,7-1,85 mia. kr. Det skyldes, at trafikken på Øresundsbron er lavere end forventet, og renteudgifterne er øget pga. den højere inflation. Der er dog fortsat knyttet en usikkerhed til resultatet som følge af covid-19 pandemien, primært i forhold til Øresundsbron.
Læs rapporten her
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. september *)
|
|
|
|
|
Nettoomsætning, vej (Storebælt) |
2.179 |
1.966 |
|
Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
227 |
233 |
|
Nettoomsætning øvrige |
63 |
53 |
|
Nettoomsætning i alt |
2.469 |
2.252 |
|
Omkostninger ekskl. afskrivninger |
-347 |
-345 |
|
Afskrivninger |
-580 |
-589 |
|
Resultat af primær drift (EBIT) |
1.542 |
1.318 |
|
Finansielle poster ekskl. værdiregulering |
-398 |
-286 |
|
Resultat før værdiregulering |
1.144 |
1.032 |
|
Værdiregulering **) |
2.076 |
-1.243 |
|
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet I/S |
3.220 |
-211 |
|
Øresundsbro Konsortiet I/S’ resultatandel ***) |
501 |
215 |
|
Resultat før skat |
3.721 |
4 |
|
Skat |
-823 |
-1 |
|
Resultat efter skat |
2.898 |
3 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en indtægt på 163 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer i koncernen udgør et overskud på 338 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud ud på 1.482 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september
|
|
|||||
|
Biler pr. dag |
|
|
Vækst 2021/20 |
|
Vækst 2021/19 |
|
Personbiler |
29.038 |
26.936 |
7,8% |
32.696 |
-11,2% |
|
Lastbiler |
4.532 |
4.133 |
9,6% |
4.171 |
8,7% |
|
Busser |
54 |
58 |
-7,0% |
137 |
-60,7% |
|
I alt |
33.624 |
31.127 |
8,0% |
37.004 |
-9,1% |
|
Øresund |
|||||
|
Biler pr. dag |
|
|
Vækst 2021/20 |
|
Vækst 2021/19 |
|
Personbiler |
10.754 |
11.697 |
-8,1% |
19.539 |
-45,0% |
|
Godstrafik |
1.502 |
1.377 |
9,1% |
1.415 |
6,1% |
|
Busser |
51 |
60 |
-15,5% |
171 |
-70,4% |
|
I alt |
12.306 |
13.134 |
-6,3% |
21.125 |
-41,7% |
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse
Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m
Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse
1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St
Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn genåbner kørespor mod Sverige27.11.2025 08:32:33 CET | Pressemeddelelse
Den midlertidige lukning af køresporene på Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn og lukning af frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup er slut. Motorvejen og frakørslen genåbner lørdag morgen den 29. november.
Fremgang i trafikken bidrager til opjustering af resultat26.11.2025 14:29:03 CET | Pressemeddelelse
Flere trafikanter end ventet har i årets første ni måneder kørt over Storebæltsbroen og Øresundsbron. Samtidig er omkostningsniveauet lavere end forventet. Derfor opjusteres forventninger til årets resultat.
Sund & Bælt inviterer til borgermøde om kystsikring af kritisk infrastruktur20.11.2025 09:00:07 CET | Pressemeddelelse
Risikoen for oversvømmelser i København som følge af stormflod er stigende. Klimaforandringerne betyder stigende vandstande, og det er nødvendigt at beskytte vores kritiske infrastruktur mod stormflod. Derfor inviterer Sund & Bælt nu til borgermøde om en miljøkonsekvensvurdering af Lufthavnsdiget.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


