Sund & Bælt

Trafikken over broerne på vej tilbage

Del

Både fritidstrafikken og lastbilerne kørte i stigende grad over Storebæltsbroen og Øresundsbron hen over sensommeren i takt med, at covid-19 restriktionerne blev ophævet. De øgede indtægter bidrager til et tilfredsstillende resultat for årets første ni måneder.

Trafik gennem betalingsanlæg
Trafik gennem betalingsanlæg

På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 8,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg med 7,8 pct. og lastbiltrafikken med 9,6 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg således med 217 mio. kr. i forhold til de første ni måneder af 2020.

Trafikken er fortsat 9,1 pct. lavere end i samme periode i 2019 før pandemien. Vejindtægterne er 57 mio. kr. lavere end i 2019, og restriktioner og nedlukninger har fortsat en effekt på koncernens indtægter.

Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg er ikke påvirket af covid-19 pandemien og var på 249 mio. kr., hvilket er på niveau med samme periode sidste år.

På Øresundsbron faldt trafikken med 6,3 pct. i forhold til 2020, og personbiltrafikken faldt med 8,2 pct., mens godstrafikken steg med 7,3 pct. I forhold til samme periode i 2019 inden covid-19 pandemien er den samlede trafik 41,7 pct. lavere.

- Trafikken er godt på vej mod niveauet før corona, særligt på Storebæltsbroen, hvor trafikken slog rekord i juli måned med godt 1,3 mio. biler. På Øresundsbron er der dog lidt længere op til normalniveauet, selvom grænserestriktionerne nu er ophævet. Samlet set bidrager den stigende trafik positivt til resultatet for perioden, men vi forventer fortsat, at årets resultat vil være påvirket af situationen med covid-19, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.

I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 501 mio. kr.

Koncernens renteudgifter steg til 398 mio. kr., hvilket primært skyldes gennemslag af højere inflation.

Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første ni måneder et overskud på 1.482 mio. kr. mod et overskud sidste år på 1.349 mio. kr. Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev indtægt på 2.239 mio. kr.

Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 2.898 mio. kr. mod et overskud på 3 mio. kr. i samme periode sidste år.

Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter tredje kvartal 18,4 mia. kr. og reduceret med 0,7 mia. kr. siden 30. juni 2021. Tilbagebetalingstiden er dog forlænget med 2 år til 36 år (svarende til 2034), primært som følge af, at A/S Storebælt skal medfinansiere regeringens Infrastrukturplan 2035 med udbytter på samlet set 7,9 mia. kr. Det giver isoleret set en forlængelse af tilbagebetalingstiden på 3-4 år, men i modsat retning trækker en forventet normalisering af trafikindtægterne oven på covid-19 pandemien.

Forventningerne til resultatet for 2021 er reduceres fra et overskud i størrelsesordenen 1,8-2,0 mia. kr. til et overskud mellem 1,7-1,85 mia. kr. Det skyldes, at trafikken på Øresundsbron er lavere end forventet, og renteudgifterne er øget pga. den højere inflation. Der er dog fortsat knyttet en usikkerhed til resultatet som følge af covid-19 pandemien, primært i forhold til Øresundsbron.

Læs rapporten her

Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. september *)


Mio. kr.


2021


2020

Nettoomsætning, vej (Storebælt)

2.179

1.966

Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg)

227

233

Nettoomsætning øvrige

63

53

Nettoomsætning i alt

2.469

2.252

Omkostninger ekskl. afskrivninger

-347

-345

Afskrivninger

-580

-589

Resultat af primær drift (EBIT)

1.542

1.318

Finansielle poster ekskl. værdiregulering

-398

-286

Resultat før værdiregulering

1.144

1.032

Værdiregulering **)

2.076

-1.243

Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet I/S

3.220

-211

Øresundsbro Konsortiet I/S’ resultatandel ***)

501

215

Resultat før skat

3.721

4

Skat

-823

-1

Resultat efter skat

2.898

3

*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.

**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en indtægt på 163 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer i koncernen udgør et overskud på 338 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud ud på 1.482 mio. kr.

Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september

 


Storebælt

Biler

pr. dag


2021


2020

Vækst

2021/20


2019

Vækst

2021/19

Personbiler

29.038

26.936

7,8%

32.696

-11,2%

Lastbiler

4.532

4.133

9,6%

4.171

8,7%

Busser

54

58

-7,0%

137

-60,7%

 I alt

33.624

31.127

8,0%

37.004

-9,1%



Øresund

Biler

pr. dag


2021


2020

Vækst

2021/20


2019

Vækst

2021/19

Personbiler

10.754

11.697

-8,1%

19.539

-45,0%

Godstrafik

1.502

1.377

9,1%

1.415

6,1%

Busser

51

60

-15,5%

171

-70,4%

 I alt

 12.306

13.134

-6,3%

21.125

-41,7%

Kontakter

Billeder

Trafik gennem betalingsanlæg
Trafik gennem betalingsanlæg
Download
Storebæltsbroen
Storebæltsbroen
Download
Øresundsbron
Øresundsbron
Download

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Tour de France kører over Storebæltsbroen på lørdag28.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag passerer verdens største cykelløb, Tour de France, Storebæltsbroen under 2. etape af løbet. Broen er lukket for al biltrafik fra kl. 13.00 til 18.00, og trafikken vil være påvirket hele dagen. Lørdag den 2. juli er Storebæltsbroen og motorvejene, der leder op til broen både på Fyn og Sjælland, spærret for trafikanter i begge retninger. Det sker i forbindelse med afviklingen af anden etape af Tour de France. Trafikanter bør undgå at krydse broen lørdag og i stedet tage turen over Storebælt i dagene op til eller efter Tourens tredje etape søndag den 3. juli. Derudover bliver motorvejen spærret ved Nyborg V. og Slagelse V. allerede kl. 12.30 for at sikre, at de sidste biler kan nå over Storebælt, inden broen lukker kl. 13.00. Trafikken på og omkring Storebæltsbroen vil være påvirket hele dagen lørdag den 2. juli fra kl. 06.00 til 23.00. Der kan i perioder være op til to timers ekstra rejsetid. Trafikinformation og øvrige transportmuligheder 2. juli Hold dig opdateret om forholde

Sommertrafik på Storebæltsbroen21.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sidste skoledag på fredag er samtidig startskuddet til ferietid og dermed også rejseaktiviteter. Det betyder ekstra trafik over Storebæltsbroen, hvor weekenderne generelt bliver travle. Mod Fyn og Jylland forventes flest biler at passere gennem betalingsanlægget på lørdage mellem kl. 10 og kl. 14, mens der i retning mod Sjælland vil være travlt både lørdage og søndage mellem kl. 12 og kl. 17. For at undgå ekstra ventetid på turen er det en god ide at betale med bizz eller nummerplade i de grønne Ekspresbaner. – Ud over at undgå den ekstra ventetid, så får man også den billigste tur over broen og sparer mindst 55 kr. pr. tur, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen, og fortsætter – Det er dog vigtigt at være godt forberedt på turen hjemmefra. Tjek altid, at betalingskortet er opdateret. Så er man sikker på, at bizz eller nummerplade virker, når man kommer til betalingsanlægget. Det er stadig muligt at få en nummerpladeaftale inden sommerferien. Den kan nemlig benyttes til bet

Cykelløb over Storebælt på lørdag7.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag krydser godt 16.000 cyklister Storebæltsbroen, når Danmarks største motionscykelløb, Tour de Storebælt, afvikles som optakt til Tour de France. Broen er åben under hele løbet, men der kan opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 13 eller efter kl. 21. Påvirkning af biltrafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de østgående spor i retning mod Sjælland, og vejens status ændres til landevej med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t og overhaling forbudt. Trafikken vil være påvirket fra kl. 13, og indskrænkning til et spor sker ca. kl. 14.30. Det forventes, at trafikken er omlagt til normaltilstand efter løbet omkring kl. 21.00. I denne periode vil turen over broen tage længere tid end normalt. Der vil være kortvarig ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. en halv time, mens trafikken omlægges. Find mere info på Storebælts hjemmeside eller modtag trafikinfo via SMS.

Pyloner i gult markerer én måned til Tour de France2.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag er der præcis en måned til, verdens største cykelløb passerer Storebæltsbroen, når rytterne på anden etape af Tour de France kæmper om at køre først over målstregen i Nyborg I den anledning vil Storebæltsbroens 254 meter høje pyloner i aften lyse op i gult i tidsrummet fra kl. 22 til kl. 04. Herefter vil trafikanterne kunne møde synet at de gule pyloner alle nætter i weekenderne frem mod Touren som en del af Sund & Bælts indsats for at oplyse om løbets påvirkning af trafikken i en af sommerens største rejseweekender. - Storebæltsbroen er en vigtig livsnerve for trafikken på tværs af Danmark, og derfor gør vi et stort arbejde for at informere vores kunder om, at forbindelsen vil være lukket i fem timer, når Tour de France passerer broen 2. juli. Her vil de lysende gule pyloner indgå som en meget synligt påmindelse til bilisterne, siger Lene Gebauer Thomsen, kommunikationschef i Sund & Bælt. Fra fredag den 24. juni og frem til Touren vil pylonerne lyse gult hver aften for at byde c

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum