Trafikken er forbedret men fortsat påvirket af situationen med covid-19

Efter en juli, som blev den største måned i Storebæltsforbindelsens levetid, begyndte trafikken at falde igen i takt med den delvise nedlukning af samfundet. I årets første 9 måneder faldt den samlede trafik således med 15,9 pct., hvor personbiler faldt med 17,6 pct., mens lastbilerne faldt med 0,9 pct.
Den økonomiske effekt af covid-19 på Storebælt har i forhold til samme periode sidste år isoleret set været en lavere indtægt på ca. 270 mio. kr. for de første 9 måneder af året.
Omsætning fra jernbaneanlæg er på 233 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til sidste år. Faldet skyldes en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanestrækningen på Øresund landanlæg.
- Selvom der er sket en forbedring i trafikken hen over sommeren, påvirker situationen med covid-19 fortsat trafikken over Storebælt og Øresund. Den delvise nedlukning fra midten af september afspejler sig derfor også i periodens resultat med betydeligt lavere indtægter end forventet, og for året som helhed forventer vi en lavere indtægt på op mod 600 mio. kr., siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S svarende til en indtægt på 215 mio. kr. Resultatet er negativt påvirket af nedlukningen af arbejdspladser og landegrænser som følge af covid-19. Omsætningen fra vejtrafikken er faldet med 381 mio. kr.
Koncernens renteudgifter var på 286 mio. kr. og er lavere end forventet som følge af det lave inflationsniveau.
Resultatet før værdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første 9 måneder et overskud på 1.349 mio. kr. mod et overskud i samme periode sidste år på 1.804 mio. kr. Værdireguleringer udgør inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en udgift på 1.345 mio. kr.
Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 3 mio. kr. mod et underskud på 1.710 mio. kr. sidste år. Forbedringen – trods lavere trafikindtægter - skyldes væsentligere lavere negative værdireguleringer end samme periode sidste år. Effekten heraf udgør netto efter skat godt 2,0 mia. kr.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter tredje kvartal på 19 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 34 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2032.
Det igangværende udbrud af covid-19, nedlukning af arbejdspladser og landegrænser og efterfølgende langsomme genåbning har skabt stor usikkerhed om resultatet for indeværende år.
De oprindelige forventninger til resultatet for 2020, baseret på budgettet vedtaget i november 2019, var et overskud før dagsværdireguleringer og skat på mellem 2,0 - 2,2 mia. kr. Ved udgangen af september var indtægterne fra vejforbindelserne over Storebælt og Øresund knap 460 mio. kr. lavere end forventet, og det vurderes, afhængig af udviklingen i covid-19 udbruddet, at indtægterne i 2020 kan blive op til 620 mio. kr. lavere end forventet.
For koncernen udgør forventningerne til årets resultat for 2020 før dagsværdireguleringer og skat et overskud mellem 1,5-1,8 mia. kr.
Læs delårsrapporten her
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. september *)
|
Mio. kr. |
2020 |
2019 |
|
Indtægt, vej (Storebælt) |
1.966 |
2.236 |
|
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
233 |
245 |
|
Andre indtægter |
53 |
59 |
|
Indtægter i alt |
2.252 |
2.540 |
|
Driftsomkostninger |
-345 |
-352 |
|
Afskrivninger |
-589 |
-597 |
|
Resultat af primær drift (EBIT) |
1.318 |
1.591 |
|
Renteomkostninger |
-286 |
-289 |
|
Resultat før værdiregulering |
1.032 |
1.302 |
|
Værdiregulering **) |
-1.243 |
-3.632 |
|
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet |
-211 |
-2.330 |
|
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
215 |
141 |
|
Resultat før skat |
4 |
-2.189 |
|
Skat |
-1 |
479 |
|
Resultat efter skat |
3 |
-1.710 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en udgift på 101 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer udgør et overskud på 316 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 1.349 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september
|
Storebælt |
Øresund |
|||||
|
Antal biler pr. dag |
2020 |
2019 |
Vækst |
2020 |
2019 |
Vækst |
|
Personbiler |
26.936 |
32.695 |
-17,6 pct. |
11.697 |
19.539 |
-40,1 pct. |
|
Lastbiler |
4.133 |
4.171 |
-0,9 pct. |
1.377 |
1.415 |
-2,7 pct. |
|
Busser |
58 |
137 |
-57,8 pct. |
60 |
171 |
-64,9 pct. |
|
I alt |
31.127 |
37.003 |
-15,9 pct. |
13.134 |
21.125 |
-37,8 pct. |
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet31.10.2025 10:31:39 CET | Pressemeddelelse
Den 1. november tiltræder Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet. Han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum






