Sund & Bælt

Trafikken er forbedret men fortsat påvirket af situationen med covid-19

Del
Trafikken over Storebælt er fortsat påvirket af situationen med covid-19, selvom sommertrafikken satte rekord. Resultatet af den primære drift falder med 17 pct., viser koncernens delårsrapport for tredje kvartal.

Efter en juli, som blev den største måned i Storebæltsforbindelsens levetid, begyndte trafikken at falde igen i takt med den delvise nedlukning af samfundet. I årets første 9 måneder faldt den samlede trafik således med 15,9 pct., hvor personbiler faldt med 17,6 pct., mens lastbilerne faldt med 0,9 pct.

Den økonomiske effekt af covid-19 på Storebælt har i forhold til samme periode sidste år isoleret set været en lavere indtægt på ca. 270 mio. kr. for de første 9 måneder af året.

Omsætning fra jernbaneanlæg er på 233 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til sidste år. Faldet skyldes en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanestrækningen på Øresund landanlæg.

- Selvom der er sket en forbedring i trafikken hen over sommeren, påvirker situationen med covid-19 fortsat trafikken over Storebælt og Øresund. Den delvise nedlukning fra midten af september afspejler sig derfor også i periodens resultat med betydeligt lavere indtægter end forventet, og for året som helhed forventer vi en lavere indtægt på op mod 600 mio. kr., siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.

I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S svarende til en indtægt på 215 mio. kr. Resultatet er negativt påvirket af nedlukningen af arbejdspladser og landegrænser som følge af covid-19. Omsætningen fra vejtrafikken er faldet med 381 mio. kr.

Koncernens renteudgifter var på 286 mio. kr. og er lavere end forventet som følge af det lave inflationsniveau.

Resultatet før værdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første 9 måneder et overskud på 1.349 mio. kr. mod et overskud i samme periode sidste år på 1.804 mio. kr. Værdireguleringer udgør inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet en udgift på 1.345 mio. kr.

Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 3 mio. kr. mod et underskud på 1.710 mio. kr. sidste år. Forbedringen – trods lavere trafikindtægter - skyldes væsentligere lavere negative værdireguleringer end samme periode sidste år. Effekten heraf udgør netto efter skat godt 2,0 mia. kr.

Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter tredje kvartal på 19 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 34 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2032.

Det igangværende udbrud af covid-19, nedlukning af arbejdspladser og landegrænser og efterfølgende langsomme genåbning har skabt stor usikkerhed om resultatet for indeværende år.

De oprindelige forventninger til resultatet for 2020, baseret på budgettet vedtaget i november 2019, var et overskud før dagsværdireguleringer og skat på mellem 2,0 - 2,2 mia. kr. Ved udgangen af september var indtægterne fra vejforbindelserne over Storebælt og Øresund knap 460 mio. kr. lavere end forventet, og det vurderes, afhængig af udviklingen i covid-19 udbruddet, at indtægterne i 2020 kan blive op til 620 mio. kr. lavere end forventet.

For koncernen udgør forventningerne til årets resultat for 2020 før dagsværdireguleringer og skat et overskud mellem 1,5-1,8 mia. kr.

Læs delårsrapporten her

Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. september *)

Mio. kr.

2020

2019

Indtægt, vej (Storebælt)

1.966

2.236

Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg)

233

245

Andre indtægter

53

59

Indtægter i alt

2.252

2.540

Driftsomkostninger

-345

-352

Afskrivninger

-589

-597

Resultat af primær drift (EBIT)

1.318

1.591

Renteomkostninger

-286

-289

Resultat før værdiregulering

1.032

1.302

Værdiregulering **)

-1.243

-3.632

Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet

-211

-2.330

Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***)

215

141

Resultat før skat

4

-2.189

Skat

-1

479

Resultat efter skat

3

-1.710

*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.

**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en udgift på 101 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer udgør et overskud på 316 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 1.349 mio. kr.

Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september

 

Storebælt

Øresund

Antal biler

pr. dag

2020

2019

 Vækst

2020

2019

 Vækst

Personbiler

26.936

32.695

-17,6 pct.

11.697

19.539

-40,1 pct.

Lastbiler

4.133

4.171

-0,9 pct.

1.377

1.415

-2,7 pct.

Busser

58

137

-57,8 pct.

60

171

-64,9 pct.

 I alt

31.127

37.003

-15,9 pct.

13.134

21.125

-37,8 pct.

Kontakter

Billeder

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Sommertrafik på Storebæltsbroen24.6.2025 09:07:19 CEST | Pressemeddelelse

Når skolernes sommerferie skydes i gang på fredag, stiger trafikken over Storebælt betydeligt. De travleste perioder hen over sommeren vil være lørdage og søndage mellem klokken 10 og 17. På fredag starter skolernes sommerferie og for mange betyder det en tur over Storebælt på vej mod feriedestinationen. Derfor vil trafikken stige betydeligt allerede i weekenden. Ikke bare på Storebæltsbroen, men i hele landet. Generelt forudser Sund & Bælt øget trafik hen over sommeren, og omkring weekender vil der opstå perioder med tæt trafik og længere rejsetid. De travleste perioder i retning mod Fyn og Jylland vil være på lørdage og søndage mellem kl. 10:00 og kl. 14:00. I retning mod Sjælland er trafikken tættest lørdage og søndage mellem kl. 11:00 og kl. 17:00. ”Vi er mange, der skal krydse Storebælt i ferien, og det kan selvfølgelig mærkes på broen - især lørdag og søndag er store rejsedage. Vi opfordrer derfor til at benytte vores ekspresbaner med en bizz eller nummerpladebetaling, så man kom

To transportministre åbner kæmpe LEGO-udstilling23.6.2025 15:43:46 CEST | Pressemeddelelse

Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indviede mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling om Danmarks største infrastrukturprojekt i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.

GENUDSENDELSE - Presseinvitation: Transportministre åbner stor Femern-udstilling i LEGOLAND mandag den 23. juni20.6.2025 09:18:01 CEST | Pressemeddelelse

Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indvier mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye